تبیان، دستیار زندگی
راه ایجاد ارتباط با اهل بیت (ع) و مخصوصأ حضرت ولی عصر (عج) عبارت است از : 1 ـ معرفت خداوند متعال . 2 ـ اطاعت محض از پروردگار .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار امام زمان در کلام بهجت عارفان

آیت الله بهجت ره

راه ایجاد ارتباط با اهل بیت (ع) و مخصوصأ حضرت ولی عصر (عج) عبارت است از : 1 ـ معرفت خداوند متعال . 2 ـ اطاعت محض از پروردگار .

در روایات آمده است که آخر الزمان زمان گرفتاری ها و ابتلائات مسلمانان و مومنان است. بهجت عارفان پس از بیان اندازه و حد این گرفتاری ها، راه چاره را نیز به ما نشان می دهند؛

"ائمه ما علیه السلام هزار سال پیش خبر داده اند كه گرفتاری برای اهل ایمان به حدی خواهد بود كه عده كثیری از آنان از ایمان خارج میگردند.[1]

خدا می داند که چه بلاهائی بدتر از این درزمان غیبت آن حضرت بر سر مسلمانها آمد و می آید ! آلمان در مدت کوتاه ، چهارده کشور اروپائی را شکست داد که بزرگترین آنها یونان بود و سقوط آن بیست و پنج روز طول کشید !

بنابراین ممالک اسلامیه در نزد آنها ، هر کدام یک لقمه است ! ولی پیشرفت به سرعت ، لازمه اش غفلت از دشمن پشت سر است که خداوند هر کدام از قدرت های شرق و غرب را معذّب و رقیب دشمن مقابل خود قرار داده است ، و ظاهر این است که تا قیام حضرت حجت (عج) اسم اسلام باقی است .

اگر دو گروه در برابر هم قرار گرفته و با یکدیگر در حال جنگ باشند ، و یک فرد از این دو گروه را پیدا میکرد و رئیس گروه دیگری را می ربود ، گروه بی رئیس یکی از این دو راه را دارند : یا باید تسلیم شوند و یا بدون رهبر با دشمن مخالف بجنگند .

حال ما مسلمانان با کفار تقریباً همین طور است ... آیا نباید مواظبت و محافظت کنیم ؟ ... از جمله راههای مواظبت و محافظت این است که اولاً فریب کفار را نخوریم ، ثانیاً آنچه را که به ما هدیه می دهند ـ تا مجذوب آنها شویم و از این راه بر ما مسلمانان و منافع ما مسلط شوند و بر ما ظلم و ستم کنند ـ قبول نکنیم ..."[2]

سوالی که بیش از همه ذهن را درگیر کرده طولانی شدن غیبت حضرت و علل آن است. این طولانی شدن علاوه بر اینکه گذر زندگی را بر مومنین سخت کرده است موجب شده تا ما وظیفه خود را در این عصر غیبت ندانیم.

راه ایجاد ارتباط با اهل بیت (ع) و مخصوصأ حضرت ولی عصر (عج) عبارت است از : 1 ـ معرفت خداوند متعال . 2 ـ اطاعت محض از پروردگار .

آیت الله بهجت علل این طول مدت و وظایف ما در عصر غیبت را بیان می کنند؛

"چه باید گفت ؟ معلوم نیست تا کی ؟! در تمام امت های گذشته غیبت مقدر شده است ، ولی در هیچ امتی چنین غیبتی با وقت نامعلوم و غیر مقدّر اتفاق نیفتاده است . ما مسلمانان امتحان خود را با پیغمبر (ص) و یازده امام در زمان حضورشان پس داده ایم ، اگر این یکی هم ظاهر نمی شد ، لابد به قربانش می رفتیم !!

کسانی که در زمان ائمه (ع) به بنی امیه و بنی عباس گرایش داشتند ، مگر دیوانه بوده اند ؟ آنها از میان دو راه ، دین و دنیا ، دنیا و ضدّ آخرت را انتخاب می کردند ! و هنوز مناصب آنها بر ما عرضه نشده تا امتحان خود را پس بدهیم ![3]

گویا ائمه ما (ع) این مطلب را با ما اتمام حجت كرده اند ، و لذا فرموده اند : برای  فرج بسیار دعا كنید . البته نه لقلقه ی زبان !  و نیز فرموده اند : ((به راه و رسم نخستین عمل كنید ))یعنی در وقایع و روی دادهای  تازه ، آنگونه كه در گذشته عمل میكردید ، عمل كنید . ائمه به ما یاد دادند كه به یقینیات عمل كنیم ، و هر كجا یقین نداشتیم توقف و احتیاط نمائیم .[4]

تنها انتظار فرج کافی نیست ! تهیا ، بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است . مخصوصا با توجه به قضایایی که پیش از ظهور امام زمان (عج) واقع می شود ...  خدا می داند که به واسطه ضعف ایمان بر سر افراد چه می آید ! ... مگر امکان دارد عافیت مطلقه بدون ایمان و طاعت و بندگی انجام گیرد !؟[5] "

از آیت الله بهجت سوال شد راه ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و در نهایت دیدار با ایشان چیست؟

ایشان فرمودند:

"راه ایجاد ارتباط با اهل بیت (ع) و مخصوصأ حضرت  ولی عصر (عج) عبارت است از : 1 ـ معرفت خداوند متعال . 2 ـ اطاعت محض از پروردگار .

این دو موجب حب به خداوند و محبت نسبت به همه ی آن ها که خدا آن ها را دوست می دارد مثل انبیاء و اوصیاء می شود که نزدیک ترین آن ها به ما ، حضرت صاحب الامر (ع ) است .[6]  بعضی شروع به اذکار و اورادی می کنند تا امام زمان علیه السلام راببینند . چه اصراری بر دیدن آنحضرت  دارید ؟! شما سعی کنید اعتقادتان به حضـــرت زیاد شود و ایشان از شما خشنود باشد."[7]


پی نوشت ها :

[1] کتاب 700 نکته: 2/68.

[2] کتاب 700 نکته، 2/18.

[3] کتاب 6000 نکته: 1/173.

[4] همان.

[5] در محضر بهجت/ 119.

[6] به سوی محبوب/261.

[7] بهجت عارفان: ص218.

منابع:

کتاب های در محضر بهجت

به سوی محبوب

بهجت عارفان

600 نکته

تهیه و فرآوری : احمد اولیایی ، گروه حوزه علمیه تبیان