تبیان، دستیار زندگی
برخی از مراکز و شرکتهای خصوصی از زنان می‌خواهند با آرایش غلیظ در محل کار حاضر شوند تا با جلب توجه و استفاده از ابزارهای غیر شرعی و غیر اخلاقی اقدام به جذب مشتری کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرایش زنان،ضرورتی جداناپذیر؟!


 برخی از مراکز و شرکتهای خصوصی از زنان می‌خواهند با آرایش غلیظ در محل کار حاضر شوند تا با جلب توجه و استفاده از ابزارهای غیر شرعی و غیر اخلاقی اقدام به جذب مشتری کنند.

آرایش

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام نقویان همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) در خصوص راه های در امان ماندن از وسوسه های شیاطین جن و انس سخنرانی و بر مسئله خانواده و نقش آن تاکید کرده است. ایشان در این سخنرانی به مشکلاتی که ممکن است به دلیل حضور زنان در محیطهای کاری به وجود بیاید اشاره کرده و گفته است: مشکلات اقتصادی یک طرف مسئله است، اما خیلی وقتها برای ژست و پریستیژ فرهنگی، زن ها به سر کار می روند. خیلی جاها هم که برای استخدام کارگر یا منشی زن آگهی می دهد، چهار دلیل دارد. یکی این که زن ها بهتر از مردان کار می کنند، دوم بی خطر بودن آن ها نسبت به مردان است؛ زن اهل اعتصاب و اعتراض نیست. سوم قانع بودن زنهاست که با حقوق کم هم کار می کنند و چهارم چشم و ابروی زن است که اگر آقای مدیر خسته شد با خانم منشی هم اختلاطی بکند! بعضی از ادارات خصوصی تهران هستند که شرط ورودش بی حجابی است. با این همه شهید کار ما به این جا رسیده است؟ همه چیز از خانواده شروع می شود.

در حالی که بیمارانی که در شرایط روحی نامناسبی قرار دارند نیاز به برخورد خوش و مناسب از سوی کادر بیمارستان دارند و این مهم از طریق آموزش رفتار درست و مناسب به کادر بیمارستان و تذکر به آنان در رعایت آداب و برخورد مناسب با بیماران حاصل می‌شود نه با آرایش‌های تند و زننده

برخی از مراکز و شرکتهای خصوصی برای جلب مشتری و دریافت سود بیشتر از زن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. این شرکتها با پرداخت حقوق اندک و با کمترین مزایا دختران و زنان جوان را استخدام می‌کنند و از آنان می‌خواهند با آرایش غلیظ در محل کار حاضر شوند تا با جلب توجه و استفاده از ابزارهای غیر شرعی و غیر اخلاقی اقدام به جذب مشتری کنند.

لوازم آرایش

متاسفانه حفظ حریم روابط زنان و مردان در جامعه هر روز رو به کاهش است و کم کم قبح داشتن ارتباط صمیمانه با جنس مخالف نیز در حال از میان رفتن است. در محیطهایی که اختلاط زن و مرد وجود دارد و زن و مرد بنابر شرایط کاری ناگزیر به برقراری ارتباط هستند امکان ایجاد روابط صمیمانه و بعضا ناسالم بیشتر وجود دارد و اگر شئونات اسلامی در این میان رعایت نشود، امکان بروز و ظهور گناه به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه برخی از شرکتها و بیمارستانهای خصوصی کشور به خاطر جذب مشتریان و بیماران، کارکنان و پرسنل زن را مجبور به آرایش کردن در انظار عمومی می‌کنند و در صورتی که یکی از کارکنان از انجام این عمل سرباز زند او را تهدید به اخراج یا کسر از حقوق می‌کنند و آرایش کردن جزو ابلاغیه های مسئولان است.

به عنوان مثال اگر به برخی بنگاه‌های خرید و فروش املاک و یا آژانسهای مسافرتی سری زده باشید حتما شاهد حضور زنانی با ظاهر آنچنانی هستید که با استفاده از ابزار زن بودن سعی در جلب و جذب مشتری دارند. در آگهی های استخدامی نیز شاهد هستیم که یکی از ملاکهای انتخاب کارمند، داشتن ظاهری آراسته با روابط عمومی بالاست. این نشان دهنده استفاده ابزاری از زن برای کسب درآمد و سود بیشتر است. در این حالت زن به عنوان یک نیروی کاری کمتر به چشم می‌آید بلکه عمده دلیل جذب آنها جلب و جذب بیشتر مشتریان است. چنین زنانی به دلیل آنکه بیشتر از زن بودن آنها استفاده می‌شود در معرض انواع آسیبهای اجتماعی هستند و امنیت آنها نیز در معرض خطر قرار دارد.

لوازم آرایش

کسانی که به بیمارستانها و مراکز درمانی مراجعه می‌‌کنند یا بیمار هستند و یا همراه بیمار. در هر دو صورت به دلیل شرایط بیماری و مشکلات ناشی از آن بیمار یا همراه وی استرس دارند و یا ناراحت و عصبی هستند. در این حالت بهترین کمک پس از درمانهای ضروری، داشتن روی خوش و برخورد صبورانه و مهربانانه با بیمار و یا همراه وی است تا از این طریق بتوان کمی از آلام ناشی از دردهای به وجود آمده را کاست. حتی اگر بیماران با عصبانیت برخورد کنند وظیفه پرسنل بیمارستان ایجاد آرامش در محیط درمانی و خود بیمار است. اما متاسفانه برخی بیمارستانها می‌خواهند با لباس و یا آرایشهای تند و آراستگی ظاهری مشتری جلب کنند.

در حالی که بیمارانی که در شرایط روحی نامناسبی قرار دارند نیاز به برخورد خوش و مناسب از سوی کادر بیمارستان دارند و این مهم از طریق آموزش رفتار درست و مناسب به کادر بیمارستان و تذکر به آنان در رعایت آداب و برخورد مناسب با بیماران حاصل می‌شود نه با آرایش‌های تند و زننده. گرچه آراستگی ظاهری و رعایت بهداشت و نظافت در بیمارستان بسیار حائز اهمیت است و باید بیش از سایر مراکز رعایت شود اما نباید در این امر تا حد افراط پیش رفت و پرسنل را مجبور به آرایش‌های غلیظ کرد. نداشتن آرایش بیماران منافاتی با تمیزی و نظافت آنان ندارد.

متاسفانه برخی از شرکتها و بیمارستانهای خصوصی کشور به خاطر جذب مشتریان و بیماران، کارکنان و پرسنل زن را مجبور به آرایش کردن در انظار عمومی می‌کنند و در صورتی که یکی از کارکنان از انجام این عمل سرباز زند او را تهدید به اخراج یا کسر از حقوق می‌کنند و آرایش کردن جزو ابلاغیه های مسئولان است

بنابر آنچه گفته شد درنظر گرفتن لباس یکسان و آراستگی و نظافت ظاهری باید در چارچوب موازین شرعی و اسلامی که شایسته حکومت اسلامی است باشد. افزون بر این رفتار اسلامی داشتن و رعایت آداب و برخوردهای مناسب با دیگران بسیار اثرگذارتر و جلب توجه کننده تر از آراستگی ظاهر اما با اخلاق ناپسند است. در این میان بهتر است متولیان امور فرهنگی کشور نظارت بیشتری بر رعایت شئونات اسلامی در شرکتهای خصوصی و مراکز درمانی داشته باشند و برای اماکنی که سعی در رعایت آداب شرعی و اسلامی دارند امتیازات و تشویقهایی در نظر بگیرد.

فرهنگ سازی و بالابردن سطح اعتقادات دینی مردم از دیگر عواملی است که می‌تواند در کاهش استفاده ابزاری از زن در جامعه جلوگیری کند. زنان اگر به موقعیت و جایگاه خود واقف شوند بیشتر مراقب خود هستند و خود را با کمترین بها یعنی در معرض دید دیگران قرار گرفتن نمی‌فروشند. ارزش زن بسیار بیشتر و بالاتر از ظاهر آراسته و جسم اوست و این خود اوست که می‌تواند با حفظ عفاف و حجاب در جامعه ارزش و اعتبار خود را بالا ببرد و جایگاه و شان خود را حفظ کند.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان


مقالات مرتبط :

چادرهایی از جنس مد!

زیبایی عفاف می آورد؟!

واگن‌های زنانه دیگرزنانه نیست