تبیان، دستیار زندگی
می گن پولدارا از قدیم برای اینکه بتونن تفاوت خودشون رو با فقرا حفظ کنن، لباسهایی می پوشیدن که متفاوت با لباسهای مردم باشه و از وسایلی استفاده می کردن که کمتر در دسترس مردم باشه.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مد چه جوری درست میشه؟
مد

می گن پولدارا از قدیم برای اینکه بتونن تفاوت خودشون رو با فقرا حفظ کنن، لباسهایی می پوشیدن که متفاوت با لباسهای مردم باشه و از وسایلی استفاده می کردن که کمتر در دسترس مردم باشه. اینطوری برتری خودشون رو بیشتر به رخ بقیه مردم می کشیدن . اونوقت بعد از مدتی لباس و وسایلی که انتخاب کردن بین مردم تبلیغ می شد و عده ای از مردم هم که دوست داشتن مثل اونا جلوه کنن ،از اونها تبعیت می کردن و اینطوری مد درست می شد.

این یه نظریه در مورد چگونگی پیدا شدن مد و رواج اونه. نظرات دیگه ای هم هست . مثلا صاحب کارخونه های بزرگ که معمولا خارجی هم هستن ،برای فروش بیشتر یه رنگ یا مدل رو میارن و یک دفعه بازار رو پر می کنن از محصولات یک شکلی که به عنوان مد عرضه می کنن. برای تبلیغش هم ممکنه قبل از ارائه محصولاتشون به بازار ،اونا رو به وسیله بعضی خواننده ها یا بازیگران  تبلیغ کنن.

به هر حال مد به هر شکلی که به بازار عرضه بشه دو حالت داره . 1- ممکنه مسخره باشه . یا اصلا ضد ارزشهای عرفی و دینی ما باشه . مثل لباسهایی که عکسهای نامناسبی روش چاپ شده یا لباسهای تنگی که اندام آدم رو به نمایش درمیاره. که در این صورت تکلیف یک انسان شریف و متمدن در برابر این مدها روشنه . 2- ممکنه که بد نباشه و بلکه قشنگ هم باشه . در این صورت استفاده از اون اشکالی نداره .

اصلا هر چیزی صرف مد بودنش بد نیست . بد، اینه که ما از سلیقه و فکر خودمون استفاده نکنیم و مدپرست بشیم یعنی حق انتخاب رو از خودمون بگیریم و از مد، به دلیل مد بودنش استفاده کنیم نه چون اون رو پسندیدیم. نباید عقلمون رو با تقلید های کورکورانه به غل و زنجیر بکشیم. درست و خوب ،اینه که عقلمون رو در انتخاب به کار ببریم و همواره چیزی که مناسب و زیباست انتخاب کنیم، اگر چه از مد رفته باشه. و چیزی که ناشایسته ،سبک و خلاف شأنمونه انتخاب نکنیم، هر چند مد باشه و خیلی ها ازش استفاده کنند.

انسیه نوش آبادی

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

حواستو متمرکز کن!

چرا خالی می‌بندیم؟

افسانه درست کردن آتش با مته چوبی

شب حضور فرشتگان

عــقاب و طوفان

رۆیای بهاری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.