تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در سی و سومین سالگرد حمله عراق به كشور عزیزمان ایران و آغاز جنگ تحمیلی، به روایت روزهای عشق و حماسه پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان، «عشق» را روایت كرد...

دفاع مقدس

سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در سی و سومین سالگرد حمله عراق به كشور عزیزمان ایران و آغاز جنگ تحمیلی، به روایت روزهای عشق و حماسه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش فرهنگ پایداری مۆسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، راوی سال‌های عشق، ایثار و حماسه شد.

روایتگری «روزهای جنگ و خاطره دلیرمردان و شیرزنان ایثارگر و رزمنده » شوری است كه در لابلای سطر سطر مقالات منتشر شده در بخش فرهنگ پایداری نظیر «آغاز حملات عراق، تعقیب و تنبیه متجاوز،جنگ از نگاه دیگران،خرمشهر، جنگهای همچنان باقی، شعر پایدار هنر مبارزه با دشمنان سه گانه،ادبیات پایداری،جایگاه خاطره نویسی جنگ در ادبیات معاصر » می جوشد تا گوشه‌ای از گنجینه تمام نشدنی فرهنگ دفاع را نشان دهد.

در بخشی از این مقالات آمده است :«از زمان افلاطون تا حدود یک قرن ونیم قبل، از ادبیّات و به ویژه شعر برای دستیابی به اهداف تعلیمی بهره برداری می شد و دو کفه ترازوی سنجش لفظ و معنی بیشتر به طرف معنی می چربید. دراوایل قرن نوزدهم گروهی به طرفداری از این که «هنر وسیله نیست، هدف است»، تمام آنچه را که درگذشته معیار زیبایی شعر و هنر می دانستند به کنار نهادند. در نظر اینها هنرمند فقط باید به زیبایی هنر بیندیشد و نه چیز دیگر؛گروهی نیز در اوایل قرن بیستم نظریه ای را مطرح کردند که معروف به «فرمالیسم» یا«صورتگرایی» شد آنها بر این نظر بودند که «محتوای انسانی(عواطف، اندیشه هاو واقعیّت به طور کلی ) فی نفسه فاقد معنای ادبی است و صرفاً زمینه را عملکرد تمهیدات ادبی فراهم سازد» فرمالیستها نیز آنچنان سرگرم اثبات نظریات صورتگرایی و توجّه به زبان و ادبیّات کلام شده اند که دیگر جایی برای مباحث مربوط به معنا و مفهوم باقی نماند. گروه دیگر محتوای از پیش اندیشه شده را برای شعر درست نمی دانند امّا محتوایی را که در طی تکوین شعر پدید می آید قابل توجّه می دانند.آنچه در اینجا لازم به ذکر است، اینست که علیرغم این جنجالها به طرفداری از معنا و لف1 گروه دیگری که لفظ و معنا را دو روی سکه می دانستند واز سابقه ای دیرینه و ریشه ای برخوردار بودند، همچنان پایدار ماندند. مباحث این مقاله بر اساس این نظریه بنیادی است که بنابر اعتقادات ما محال است چیز ارزشمند، هدفی در پیش نداشته باشد و شعر زیبا وقتی زیباتر است که در لباسی آراسته، رسالتی والا را ابلاغ کند. بنابراین «زیبایی معنا» در هنر، اصلی است که نمی توان آن را نادیده انگاشت. خرمشهر ، شهر عشق و ایثار و شهادت ، مقر عاشقانی است كه هر سال به بهانه های مختلف سری به جایگاه شهادت می زنند و عشق را برای چندمین بار به تفسیر می كشند ، عشقی كه با خون شهدایی همچون بهنام محمدی ، محمد جهان آرا ، بهروز مرادی و هزاران شهید دیگر جان گرفته است.این روزها هر چند كه به ظاهر نام و یاد خرمشهر را همه - از مردم عادی گرفته تا مسوولین - بر زبان می آورند و رشادت جوانان آن را گرامی می دارند اما از این شهر در روزهای عادی صدایی جز محرومیت بلند نمی شود.بر اساس آمار ارایه شده در حال حاضر بیش از نیمی از مردم خرمشهر زیر خط فقر و 45 درصد آنها نیز تحت پوشش كمیته امداد ، بهزیستی و كمك های هلال احمر قرار دارند و نرخ رشد بیكاری این شهر 27 درصد اعلام شده در حالیكه به طور میانگین این رقم در كشور حدود 15 تا 17 درصد است. به گفته حویزاوی ، شهردار خرمشهر بیش از 40 درصد از زمینهای این شهر متروك و بین 25 تا 27 درصد از بافت شهری خرمشهر فرسوده است ، ضمن اینكه اعتبارات اختصاص یافته به این شهر نه تنها پاسخگوی نیاز مردم نیست چه بسا كمتر از سایر شهرهای كشور است.خرابه های جنگ هنوز بازسازی نشده است یكی از جوانان خرمشهر در گفتگو با خبرنگار فارس با تاكید بر اینكه چندی پیش مسوولان اعلام كردند كه 28 هزار نفر از جوانان خرمشهر بیكار هستند ، می گوید : مردم خرمشهر از حداقل امكانات محروم هستند ، آب آشامیدنی سالم ندارند ، جوانان هیچ تفریحگاهی ندارند ضمن اینكه خرابه های جنگ هنوز در شهر وجود دارد و مسوولان برای زیبا سازی خرمشهر اقدامی انجام نمی دهند.زنی می گوید : قیمت های خرمشهر بسیار بالاست ، عید كه تهران سفر كرده بودیم می دیدم كه بین قیمت مرغ در تهران و قیمت مرغ در خرمشهر بیش از 500 تومان اختلاف وجود دارد ، ضمن اینكه خرمشهر از نظر امكانات رفاهی و بهداشتی از حداقل ها نیز محروم است.دختر دانش آموزی می گوید : هر چند كه هنوز بر دیوارهای شهر ما جای گلوله وجود دارد اما از نظر فرهنگی بسیاری از جوانان شهر از دفاع مقدس و شهدای شهر اطلاع چندانی ندارند و چیزی نمی دانند.یك جوان خرمشهری می گوید : مردم خرمشهر در زمان جنگ جنگیدند و كم نگذاشتند ، ضمن اینكه در عرصه بازسازی نیز هرچه داشتند را نثار شهرشان كردند و پرونده این مردم پرونده قابل دفاعی است اما پرورنده مسوولان به هیچ وجه قابل دفاع نیست ، چرا كه آنطور كه باید و شاید حق این مردم را ادا نمی كنند ، ما در شهر زندگی می كنیم اما هنوز از حداقل امكانات رفاهی شهر كه آب و برق است محرومیم ، آب خرمشهر آلوده است و برق نیز به دلایل مختلف در ساعات طولانی قطع می شود و مردم را در گرمای بیش از 50 درجه نگه می دارد.وی می افزاید : فضاهای سبز و مراكز تفریحی خرمشهر بسیار كم و محدود است و جوانان تفریحگاهی برای سپری اوقات فراغت ندارند.یك جانباز 70 درصد می گوید : هر سال در سالروز آزادی خرمشهر سمینار برپا كرده، سخنرانی می‌كنند و ... اما سوم خرداد كه تمام می شود هر كسی به دنبال كار خودش می‌رود ومشكلات مردم خرمشهر همچنان باقی می‌ماند محمد علی نورانی می افزاید : امروز مزار قهرمانان بزرگی كه در 45 روز مقاومت خرمشهر بودند، معلوم نیست و این خیلی دردناك است.»

گفتنی است این بخش به منظور حفظ ارزشهای دفاع مقدس ویژه نامه «پلاك خاكی» را طراحی و منتشر نموده است.

متن كامل این مقالات در بخش فرهنگ و پایداری سایت تبیان قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی