تبیان، دستیار زندگی
از زمان جنگ های جهانی تا جنگ های مدرن امروزی، هواپیماهای نظامی نقشی تعیین کننده در میدان های نبرد ایفا کرده اند. در قرن بیست و یکم نیز کشورهای جهان همچنان در پی نمایش قدرت نظامی خود بوده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصاویری از بهترین‌های آسمان


از زمان جنگ های جهانی تا جنگ های مدرن امروزی، هواپیماهای نظامی نقشی تعیین کننده در میدان های نبرد ایفا کرده اند. در قرن بیست و یکم نیز کشورهای جهان همچنان در پی نمایش قدرت نظامی خود بوده و جت های جنگنده به ابزاری مبدل شده اند که سرنوشت یک جنگ را تغییر خواهند داد.

از مهمترین ویژگی های جت جنگنده، سرعت، مانورپذیری و اندازه کوچک آن در مقایسه با دیگر هواپیماهای نظامی است. امروزه، جنگنده های مافوق صوت می توانند با سرعتی بیش از یک هزار مایل در ساعت پرواز کرده و تسلیحات مختلفی را حمل کنند.

F/A-22 رپتور

f/a-22 رپتور

جت پنهانکار F/A-22 از نسل پنجم جنگنده ها و به نوعی بهترین جنگنده حال حاضر جهان محسوب می شود. این جنگنده با همکاری شرکت های لاکهید مارتین و بوئینگ تولید شده است. رپتور با بیشینه سرعت 2 ماخ، از قابلیت سوپر کروز نیز بهره می برد. این جنگنده مجهز به یک توپ 20 میلیمتری M61A2 با نرخ آتش 480 گلوله در دقیقه بوده و قادر به حمل شش موشک هدایت شونده میان برد هوا به هوا AIM-120C در محفظه موشک های خود است.

F-35 لایتنیگ II

f-35 لایتنیگ ii

این جنگنده تک سرنشین و دارای یک موتور است. F-35 ترکیبی از ویژگی های رادار گریزی جنگنده های نسل پنجم، سرعت مافوق صوت و مانورپذیری فوق العاده به همراه سامانه سنسور قدرتمند و یکپارچه است.

سوخو T50 PAK FA

جنگنده دو موتوره سوخو T50 از نسل پنجم جنگنده ها بوده و همچنان در مرحله توسعه قرار دارد. سوخو T-50 جدیدترین و جنگنده اصلی نیروی هوایی روسیه و هند خواهد بود.

سوخو t50 pak fa

یوروفایتر تایفون

یوروفایتر یکی از پیشرفته ترین جنگنده های چند منظوره جهان است. کنسرسیومی از شرکت های هواپیماسازی انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در شکل گیری این جنگنده نقش داشته که انگلیس و آلمان رهبری تکنولوژیکی آن را بر عهده داشته اند.

از مهمترین ویژگی های جت جنگنده، سرعت، مانورپذیری و اندازه کوچک آن در مقایسه با دیگر هواپیماهای نظامی است

بیشینه سرعت یوروفایتر برابر با 2.25 ماخ بوده و قادر به حمل یک توپ 27 میلیمتری موزر BK-27 و موشک های AIM-9 Sidewinder ، AIM-32 ASRAAM ، AIM-120 AMRAAM، موشک های هوا به هوا IRIS-T، موشک های هوا به زمین تاروس و پنگوئن و بمب های مختلف است.

یوروفایتر تایفون

میگ 35

این جنگنده به عنوان نسل 4++ طبقه بندی شده است. میگ 35 مجهز به یک توپ 30 میلیمتری GSh-30-1 با نرخ آتش 150 گلوله در دقیقه و قابلیت حمل موشک های هدایت شونده لیزری هوا به زمین، R-77 ، R-73 ، R-60 ، R-27 و بمب های دو هزار پوندی را دارد.

میگ 35

چنگدو J-20

این جنگنده پنهانکار دارای دو موتور و از نسل پنجم جنگنده ها محسوب می شود. J-20 توسط شرکت هواپیمایی چنگدو در حال توسعه بوده و انتظار می رود در سال 2019 به نیروی هوایی چین ملحق شود.

چنگدو j-20

سوخو SU-47

این هواپیما به عنوان بهترین جنگنده نیمکره شرقی شناخته می شود. سوخو SU-47 قابلیت حمل یک توپ 30 میلیمتری با نرخ آتش 150 گلوله در دقیقه و 18 هزار و 80 پوند مهمات را دارد. بیشینه سرعت این جنگنده برابر با 2.09 ماخ است.

سوخو su-47

رافائل

جنگنده دو موتوره رافائل با بال های دلتا محصول شرکت داسو فرانسه است. این جنگنده از یک توپ 30 میلیمتری DEFA 791B با نرخ آتش چشمگیر 2 هزار و 500 گلوله در دقیقه، دو مسلسل و سامانه لیزری هدایت موشک های هوا به زمین بهره می برد.

رافائل

سوخو 30MKI

این جنگنده حاصل همکاری شرکت های سوخو روسیه و هندوستان آئروناتیک هند است. سوخو 30MKI در نیروی هوایی هند خدمت می کند و افزایش ناوگان آن به 272 فروند تا سال 2015 برنامه ریزی شده است.

سوخو 30mki

ساب JAS 39 گریپن

جنگنده سبک، تک موتوره و چند منظوره گریپن توسط شرکت سوئیسی ساب تولید شده است. این جنگنده قابلیت انجام طیف گسترده ای از ماموریت های هوا به هوا، هوا به زمین و شناسایی را با به کار گیری از تجهیزات و تسلیحاتی پیشرفته دارد.

ساب jas 39 گریپن

F/A-18 هورنت

جنگنده مافوق صوت، چند منظوره و دو موتوره F/A-18 قابلیت پرواز در شرایط مختلف آب و هوایی را دارد. بیشینه سرعت هورنت برابر با 1.8 ماخ است. این جنگنده قابلیت حمل تسلیحات مختلف از جمله بمب های هدایت شونده لیزری، موشک های هوا به هوا و هوا به زمین را دارد.

f/a-18 هورنت

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: پول،پرشین استار