تبیان، دستیار زندگی
به واسطه آراستگی به هنر تربیتی کودک است که پدر و مادرها می توانند هرچه بیشتر موجبات سعادت و شکوفایی خود و فرزندانشان را فراهم آورند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ تربیت کودکان

فرهنگ تربیت کودکان

باید توجه داشت که برخورداری و آراسته بودن به هنر تربیتی کودک، امری بسیار مهم بوده و این مسئله برای یک پدر و مادر مسئول امری اجتناب ناپذیر است، چون به واسطه آراستگی به این هنر زندگی بخش است که پدر و مادرها می توانند هر چه بیشتر موجبات سعادت و شکوفایی خود و فرزندانشان را فراهم آورند.

این کتاب این هنر را در اختیار والدین سعادت طلب می گذارد، زیرا این کتاب دست کم، حاوی یک هزار نکته تربیتی کارآمد است که به زبان بسیار ساده و به دور از اصطلاحات پیچیده رموز تربیتی را در اختیار والدین مسئول قرار می دهد. به زبان ساده تر، اگر پدران و مادران، توجهات لازمه را به این نکات بی شمار تربیتی مبذول دارند بدون هیچ تردیدی، خواسته و یا ناخواسته تبدیل به والدینی کامل و هنرمند می شوند که بدین وسیله می توانند به راحتی از شر بسیاری از مسائل و مشکلات کلافه کننده تربیتی کودک رهایی یافته و بدین شکل هم موجبات آسایش و آرامش خود را فراهم آورند و هم اینکه ، از زمان خردسالی، کودک را تبدیل به فردی مسئول و معقول ساخته و بدین شکل زمینه های خود شکوفایی کودک را در آینده فراهم آورند. با این تفاصیل، خواندن این کتاب جهت نیل به کامیابی و موفقیت در این خصوص گریز ناپذیر می شود.

اما پرسشی که اکنون قابل طرح است این است که این هنر و مهارت (تربیت درست و کارآمد کودکان و نوجوانان ) باید آراسته به چه ویژگی ها و اختصاصاتی باشد؟ پاسخ این است که اشخاص برخوردار از این هنر، برنامه ریزی، هدفمندی، عمل گرایی و قاطعیت را جایگزین انفعال، کنش پذیری و به طور باری به هر جهت و احساساتی واکنش نشان دادن، کرده و بدین صورت ، آشکارا نشان می دهند که برای بزرگ کردن فرزندانشان طرح و برنامه داشته و جهت نیل به مقصود از هیچ کوشش و ابزار کارآمدی چون این کتاب دریغ نکرده و حتی المقدور تلاش می کنند که کاستی های تربیتی و رفتاری خود را در این رابطه برطرف سازند. به زبان ساده تر، والدین تربیت باور، همیشه و همواره، دغدغه این مسئله مهم را داشته و خود می دانند که این مسئله بهتر از هر چیزی دیگری، منافع و مصالح خود و فرزندانشان را تامین می کند.

باید توجه داشت که برخورداری و آراسته بودن به هنر تربیتی کودک، امری بسیار مهم بوده و این مسئله برای یک پدر و مادر مسئول امری اجتناب ناپذیر است، چون به واسطه آراستگی به این هنر زندگی بخش است که پدر و مادرها می توانند هر چه بیشتر موجبات سعادت و شکوفایی خود و فرزندانشان را فراهم آورند.

انسان آمیزه و ترکیبی از ویژگی های سرشتی و پرورشی بوده و عوامل بیولوژیکی و محیطی در چگونگی شخصیت فردی اثری انکار ناپذیر داشته و از آنجایی که این کیفیات و عوامل اثر گذار متنوع و بی شمار هستند بدین علت این امر سبب می شود که انسانها با یکدیگر تفاوت داشته و این اصل کلی در مورد کودکان نیز صدق می کند. به زبان ساده تر، هیچ دو کودکی در این کره خاکی بزرگ یافت نمی شود که از هر حیث، شبیه و همسان یکدیگر باشند. به زبان ساده تر، کودکان تشابهات و تفاوت های خاص خود را دارا می باشند. غرض از عنوان کردن این مطلب است که این مسئله مهم را به والدین سعادت طلب یادآور شود که اولا تربیت کودکان کار ساده ای نبوده و دشواری های خاص خود را داشته و در ثانی، راه حل های پیشنهادی این کتاب وحی منزل نبوده و نمی تواند راهکارهایی معجزه آسا برای مسائل مختلف کودکان باشد. با این وجود، تردیدی نسبت به کارآمد بودن این نکات مشکل گشا نیست و نمی توان منکر تجارب کسب شده و دستاوردهای بزرگ علم روانشناسی و رفتارشناسی شد.

نویسنده کتاب بیان می کند که " جهت کسب نتایج مطلوب تر، توصیه ما به پدران و مادران سعادت طلب این است که در ابتدا به خوبی درباره راه حل های پیشنهادی این کتاب اندیشه کرده و پس از کسب بینش لازمه، واکنش کارآمد خود را در برابر مسائل آزار دهنده فرزندانشان برگزینند. چون کودکان با یکدیگر تفاوت داشته و در این رابطه چگونگی شخصیت والدین شان نیز ایفاگر نقش می باشد. بنابراین، جهت نیل به تربیت صحیح باید ظرایفی از این دست نیز توجه شود. مطلب دیگر قابل ذکر در این رابطه این است که کتاب حاضر به طور حقیقی و مجازی یک فرهنگ کامل است، بنابراین والدین هدفمند می توانند امیدوار باشند که می توانند پاسخ تمامی سوالات و مشکلات خود را در این کتاب بیابند، چون تمام سعی مان این بوده است که حتی المقدور همه مسائل تربیتی کودکان را در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار دهیم و دست آخر اینکه مطالب این کتاب به صورت پرسش و پاسخ تنظیم شده و در عین حال از شکلی فرهنگی برخوردار است. بدین معنی که مسائلی چون زبان درازی، دست بزن داشتن، بهانه گیری، کج خلقی کودکان، گوشه گیری و بسیاری از مسائل دغدغه آفرین کودک و نوجوان به صورت الفبایی و فرهنگی تنظیم شده و این مسئله کار خوانندگان را ساده می کند ولیکن توصیه ما به اشخاص وظیفه شناس و دلسوز این است که جهت کسب بینش کارآمد تر، این کتاب را از ابتدا تا انتها مطالعه کنند."

مشخصات کتاب

نویسنده :الیزابت پنتلی

مترجم:بهزاد رحمتی

ناشر:ماهرنگ

تنظیم:مریم ایرانپور