تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با چهارم مهر 1391، هشتم ذی القعده 1433 هجری قمری و بیست و پنجم سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم مهر در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز سه شنبه برابر با چهارم مهر 1391، هشتم ذی القعده 1433 هجری قمری و بیست و پنجم سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

4 مهر 1359

«محمدجواد تندگویان» پس از معرفی به مجلس، با اکثریت قاطع آراء توانست بیشترین رای اعتماد را کسب و به عنوان وزیر نفت دولت شهید رجایی انتخاب شود. او در نهم آبان 1359 در جریان بازدید از پالایشگاه نفت آبادان در جنوب کشور به اسارت نیروهای ارتش رژیم بعث عراق درآمد وبر اثر شکنجه در دوران اسارت به شهادت رسید.

4 مهر 1359

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از انتشار نخستین بیانیه خود در اول مهر ماه پیرامون جنگ تحمیلی و بدنبال ادامه حملات عراق و گسترش جنگ به شهرها و مناطق مسکونی، به منظور بررسی وضعیت جنگی موجود میان عراق و ایران جلسه ای با حضور اکثریت اعضا برگزار کرد. این جلسه منجر به صدور اولین قطعنامه شد.

4 مهر 1359

«بستان» شهر مرزی در نزدیکی سوسنگرد، در آغازین روزهای جنگ تحمیلی توسط متجاوزان بعثی اشغال شد اما این منطقه در آذرماه سال بعد و در جریان عملیات ثˆ طریق القدس، توسط رزمندگان جسور این مرز و بوم آزاد شد.

4 مهر 1357

«سرآنتونی پارسونز» آخرین سفیر انگلیس در ایران قبل از سقوط حکومت پهلوی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی حمایت کشورش را از محمدرضا پهلوی اعلام کرد.

4 مهر 1356

«جیمی کارتر»، رییس جمهوری آمریکا، بار دیگر حمایت خود را از محمدرضا پهلوی اعلام کرد.

4 مهر 1351

قرارداد بهره برداری از معادن مس سرچشمه کرمان با یک شرکت آمریکایی به امضاء رسید.

4 مهر 1326

38 نفر از نمایندگان مجلس آمریکا که در میان آنها اعضای کمیسیون نظامی کنگره نیز حضور داشتند، وارد تهران شدند.

4 مهر 1305

رییس صحیه (بهداری) از گسترش روزافزون بیماری مالاریا در شرق کشور خبر داد. تا قبل از شروع عملیات مبارزه با این بیماری در سال 1329، سالانه نزدیک به چهار تا پنج میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شدند و 30 درصد تا 40درصد مرگ و میر کشور به این بیماری اختصاص داشت.

4 مهر 1304

حدود 20 هزار نفر از مردم تهران در میدان بهارستان و مقابل ساختمان مجلس شورای ملی تجمع کرده و خواستار حل مشکل کمبود نان و ارزاق عمومی شدند در جریان این اعتراض تعدادی از آنان در اثر تیراندازی سربازان رضاخان، کشته یا مجروح شدند. در پی این ماجرا حکومت نظامی اعلام و این جنبش‏ زمینه ساز نهضتی بزرگتر علیه حکومت قاجار شد.

تنظیم: هومن بهلولی