تبیان، دستیار زندگی
هرچند در هفته‌های اخیر، بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی تلاش داشته‌اند موضوع اختلاف نظر میان مقامات اسرائیلی و آمریکایی بر سر ایران را انکار کرده و یا آن را کم اهمیت نشان دهند، این موضوع هر روز شدت بیشتری می‌یابد. آخرین نشانه این اختلافات، اظهارات اوباما درب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنش در روابط آمریکا و اسراییل


هرچند در هفته‌های اخیر، بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی تلاش داشته‌اند موضوع اختلاف نظر میان مقامات اسرائیلی و آمریکایی بر سر ایران را انکار کرده و یا آن را کم اهمیت نشان دهند، این موضوع هر روز شدت بیشتری می‌یابد. آخرین نشانه این اختلافات، اظهارات اوباما درباره مواضع نتانیاهوست.
 باراك أوباما

هرچند در هفته‌های اخیر، بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی تلاش داشته‌اند موضوع اختلاف نظر میان مقامات اسرائیلی و آمریکایی بر سر ایران را انکار کرده و یا آن را کم اهمیت نشان دهند، این موضوع هر روز شدت بیشتری می‌یابد. آخرین نشانه این اختلافات، اظهارات اوباما درباره مواضع نتانیاهوست.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه‌ای تلویزیونی، فشارهای نتانیاهو جهت تعیین یک «خط قرمز» برای برنامه هسته‌ای ایران را به «سر و صدا»‌هایی تشبیه کرده که وی تلاش می‌کند آن را نادیده بگیرد.

بنا بر این گزارش، اوباما که در برنامه «60 دقیقه» شبکه خبری «سی‌.بی.‌اس» سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشت، وی پافشاری نتانیاهو را درباره اینکه ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، درک می‌کند و با آن موافق است، ولی منافع ملی آمریکا برای وی در اولویت است.

وی در این باره گفت: «هنگامی که بحث منافع ملی ما مطرح باشد، تنها فشاری که من احساس می‌کنم، صرفاً انجام آن کاری است که برای مردم آمریکا درست است؛ من می‌خواهم همه سر و صداهای بیرون را از ذهنم بیرون کنم».

روز گذشته، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه‌ای تلویزیونی، فشارهای نتانیاهو جهت تعیین یک «خط قرمز» برای برنامه هسته‌ای ایران را به «سر و صدا»‌هایی تشبیه کرده که وی تلاش می‌کند آن را نادیده بگیرد.

البته اوباما در ادامه اشاره کرد، وی نسبت به امنیت و موجودیت اسرائیل، احساس تعهد می‌کند، ولی تأکید کرد این تنها احساس تعهد است و نه احساس فشار. به این ترتیب، وی تلاش‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اعمال فشار بر وی جهت تغییر مواضعش را مورد انتقاد قرار داد.

آمریکا و اسراییل

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که در هفته‌های گذشته، تنش‌هایی میان اوباما و نتانیاهو بر سر ایران رخ داد. نتانیاهو پیش از این، از اوباما خواسته بود خط قرمزهای روشن و مشخصی را معرفی کند که در صورت گذر از آن‌ها، ایران با گزینه حمله نظامی روبه‌رو شود.

با این حال، اوباما آشکارا مخالفت خود را با تعیین چنین خط قرمزی اعلام کرد و به این ترتیب، این موضوع مورد تأکید «لئون پانه تا»، وزیر دفاع وی نیز قرار گرفت که درخواست نتانیاهو را اظهاراتی سیاسی دانسته که معمولاً با هدف تحت فشار گذاردن دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این ترتیب، اظهارات روز گذشته اوباما را باید جدید‌ترین نمونه از تلاش‌های وی برای روشن کردن این موضوع دانست که موضع ایالات متحده در قبال ایران، لزوماً با موضع رژیم صهیونیستی یکسان نیست و وی فشار‌ها در این باره بر دولت آمریکا را برنمی‌تابد.

آمریکا و اسراییل

رژیم صهیونیستی سفیر خود را در واشنگتن فراخواند

در واکنش به این موضع آمریکا اسراییل می کوشد نارضایتی خود را نشان دهد.  در اینباره  مهر نوشت:

رژیم صهیونیستی در اقدامی غیر منتظره و در پی بروز تنش در روابط تل آویو - واشنگتن، سفیر خود را از آمریکا فراخواند.

به گزارش  فلسطین الیوم، بنیامین نتانیاهو در اقدامی غیرمنتظره "مایکل اورن" سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن را فراخواند.

این اقدام در پی بروز تنش در روابط واشنگتن - تل آویو و اختلاف نتانیاهو با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اتخاذ شده است. اورن سریعا به فلسطین اشغالی بازگشته است تا پیش از سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با وی دیدار کند.

سفارت رژیم اسرائیل در واشنگتن حضور فعلی مایکل اورن در تل آویو را تایید، اما اعلام کرده است وی در چارچوب سفرهای روتین خود به تل آویو سفر کرده است.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع : تابناک/خبرآنلاین