تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از افراد فشار وارد شده بر گوش خود را زمانی احساس می کنند که سوار هواپیما شده و اختلاف فشار هوای بیرونی و داخلی گوش آنها را اذیت می کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بادگرفتگی گوش‌ها در هواپیما


بسیاری از افراد فشار وارد شده بر گوش خود را زمانی احساس می کنند که سوار هواپیما شده و اختلاف فشار هوای بیرونی و داخلی گوش آنها را اذیت می کند. در این حالت اصطلاحا می گویند گوش‌مان گرفته است.


درد گوش

در حالت عادی چگونه گوش ما اختلاف فشار بیرون و داخل را تحمل و جبران می کند؟

پرده گوش، گوش خارجی را از گوش میانی جدا می کند. قسمتی از گوش میانی توسط مجرای لوله ای شکلی به نام شیپور استاش به پشت حلق راه دارد.

هنگامی که شخص در جایی قرار می گیرد که فشار وارد شده بر گوش او بیش از حد است، به طور معمول انتظار می رود که این فشار سبب گردد پرده گوش به سمت داخل کشیده شود.

اما خوشبختانه با وجود شیپور استاش، فشار هوای مساوی با فشار هوای اعمال شده از ناحیه حلق وارد شیپور استاش و به گوش میانی راه پیدا می کند و سبب می شود فشار دو سمت پرده گوش یکسان شود، بدون اینکه پرده گوش به سمت داخل برود.

هنگامی که تغییر فشار هوای بیرون و داخل گوش به سرعت انجام گیرد (مثلا هنگام نشستن یا بلند شدن هواپیما) و یا هنگامی که فرد دچار سرماخوردگی شده است، ممکن است گوش نتواند این تغییر فشار را کنترل کند و اصطلاحا گوش فرد حالت گرفتگی پیدا کند

برای رفع بادگرفتگی گوش ها در چنین مواقعی، رعایت نکات زیر توصیه می شود:

1- جویدن آدامس و یا مکیدن آب‌نبات: علت پذیرایی از مسافران هوایپما با آب نبات، جلوگیری از بروز گرفتگی گوش در مسافران می باشد. مادرانی که کودکان شیرخوار خود را به مسافرت هوایی می برند باید بدانند که هنگام نشستن و بلند شدن گرفتن هواپیما باید به کودک خود شیر بدهند و یا او را به مکیدن پستانک مشغول کنند تا از بروز گرفتگی گوش در او جلوگیری کنند.

خمیازه

2- کشیدن خمیازه: در چنین مواقعی سعی کنید با خمیازه کشیدن، شیپوراستاش خود را باز کنید تا فشار هوا در دو طرف پرده گوش یکسان شود و گرفتگی گوش برطرف شود.

3- استفاده از حوله گرم: حوله ای را با آب گرم آغشته کنید و بر روی گوش خود بگذارید. این کار سبب بازشدن گوش می شود و تا حدی فشار وارد شده بر گوش را تعدیل می کند.

4- باد کردن گوش ها: هدف اصلی از انجام این کار، رهایی از فشار وارده به گوش است.برای این کار، ابتدا دهان خود را ببندید و سوراخ های بینی خود را با دستتان بگیرید و به آرامی به داخل گوش های خود باد بیندازید. این کار سبب حفظ تعادل فشار در گوش میانی می شود.

البته باید این کار را به آرامی انجام دهید، زیرا امکان پاره شدن پرده گوش در دمیدن های شدید وجود دارد.

چند نکته

- فشار ناشی از فشار وارد شده در هواپیما اصطلاحا باروتروما نام دارد.

- افراد مختلف این فشار را در هنگام غواصی و یا در مناطق کوهستانی می توانند تجربه کنند (کلا در مکان هایی که فشار به شدت زیاد و یا کم شود).

هواپیما

- به افرادی که مسافرت هوایی انجام می دهند توصیه می شود هرگز در موقع فرود و اوج گرفتن هواپیما نخوابند و کاملا بیدار باشند و دستورالعمل های گفته شده را برای دچار نشدن به گرفتگی گوش انجام دهند.

- در صورتی که سرما خورده اید و یا سینوزیت دارید، حتی المقدور از انجام سفرهای هوایی خودداری کنید. همچنین به کوهستان و غواصی نروید، زیرا به علت التهاب سینوس ها و بینی، به نوعی دچار عدم کنترل تعادل هوا در گوش خود خواهید شد.

- اگر به تازگی عمل جراحی بر روی گوش خود انجام داده ید نیز حتما باید با مجوز پزشک اقدام به سفر هوایی کنید.

- اگر سرماخورده باشید و گوش نتواند چنین فشاری را تحمل کند، احتمال پارگی پرده گوش ویا خون دماغ شدن بسیار زیاد است. بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز داروهای ضدالتهاب از این آسیب ها جلوگیری شود.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

چطور گرفتگی گوش را باز کنیم؟

گرفتگی ‌گوش در مسافرت های هوایی

بادگرفتگی گوش‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.