تبیان، دستیار زندگی
«مهدی هاشمی» دومین پسر اكبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از مدت‌ها به كشور بازگشت. او پس از گذشت 24 ساعت از تجمع جمعی از دانشجویان در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد تهران شد و این آغازی بود برای رسیدگی‌های قضایی به پرونده مطرح عل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مهدی هاشمی»از فرودگاه امام (ره) تا دادسرای اوین


«مهدی هاشمی» دومین پسر اكبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از مدت‌ها به كشور بازگشت. او پس از گذشت 24 ساعت از تجمع جمعی از دانشجویان در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد تهران شد و این آغازی بود برای رسیدگی‌های قضایی به پرونده مطرح علیه وی.

ورود به فرودگاه با پرواز دوبی ـ تهران

مهدی هاشمی ساعت 21:30 شامگاه یكشنبه ـ دوم مهرماه ـ با پرواز دوبی ـ تهران از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد تهران شد.

یاسر و فاطمه هاشمی

یاسر و فاطمه هاشمی نیز كه برای استقبال از مهدی به دوبی رفته بودند، همراه وی وارد تهران شدند. محسن هاشمی هم از جمله افراد خانواده هاشمی بود كه در فرودگاه به استقبال «مهدی» رفت.

نماینده دادستانی تهران نیز در فرودگاه حضور داشت و گفته شده بود که وی برای تفهیم اتهام مهدی هاشمی به فرودگاه آمده اما قرار نیست هاشمی بازداشت شود.

در حالی كه شامگاه شنبه جمعی از دانشجویان كه از بازگشت مهدی هاشمی آگاه شده بودند، در فرودگاه امام (ره) تجمع كردند، یكشنبه‌شب فقط تعدادی از خبرنگاران و عكاسان رسانه‌های داخلی در فرودگاه حضور داشتند.

دانشجویان تجمع‌كننده اقدام خود را محاكمه مهدی هاشمی در دادگاه افكار عمومی نام گذاشته بودند؛ با این اعتقاد كه مهدی هاشمی در حوادث پس از انتخابات سال 88 دست داشته است.

با وجود آنکه یاسر هاشمی در لحظه خروج از فرودگاه اعلام کرد که مهدی هاشمی بازداشت شده، وکیل مدافع مهدی هاشمی خبر داد که وی بازداشت نشده است.

سید محمود علیزاده طباطبایی درباره چرایی خبر اعلام شده از سوی یاسر هاشمی گفت که برای مواجه نشدن مهدی هاشمی با خبرنگاران، ماموران دادستانی وی را از «یاسر» و «فاطمه» جدا کردند و به همین دلیل، چنین خبری از روی عصبانیت اعلام شد وگرنه مهدی هاشمی بازداشت نشده و تحت تدابیر امنیتی به سمت منزل پدر راهی شده است.

وی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا گفت كه در فرودگاه اتهامی به مهدی هاشمی تفهیم نشده است زیرا اصولا در فرودگاه تفهیم اتهام نمی‌شود بلکه تنها به موکلش اخطار داده شده و این امر ابلاغ شده است که ظرف 24 ساعت خود را به دادسرا معرفی کند.

عفت مرعشی از احضار فرزند خود به دادسرا انتقاد كرد و گفت: اتهامی را كه وجود ندارد می‌خواهند تفهیم كنند. به مردم اتهام می‌زنند. مردم اتهامی ندارند

از سوی دیگر یاسر و فاطمه هاشمی انتقادات شدیدی را به دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی وارد کردند.

در هنگام خروج از فرودگاه، یاسر هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: مهدی مشکلی ندارد و به همین خاطر با افتخار به ایران بازگشته است.

وی در برابر این پرسش یکی از خبرنگاران که "پس پرونده های مطرح شده درباره مهدی هاشمی چیست؟"، پاسخ داد: دزدان 3 هزار میلیاردی دارند با آزادی می‌گردند. پرونده‌های داغ‌تری هست که باید به آنها رسیدگی شود.

فاطمه هاشمی نیز با انتقاد از دستگاه قضایی اظهار کرد: دزدان، جاسوسان و فاسدان آزادند ولی فرزندان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روانه زندان می‌شوند.

وی همچنین مدعی شد كه دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی دوست نداشتند مهدی به کشور برگردد ولی او برگشت چون پاک و سالم است.

مهدی هاشمی

حضور مهدی هاشمی در دادسرای اوین

پس از گذشت اولین شب از ورود مهدی هاشمی به تهران و تجمع عده‌ای مقابل منزل وی، وكیل مدافع وی صبح دوشنبه از حضور موكلش در دادسرای امنیت (شهید مقدس) خبر داد.

ساعاتی بعد اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (اتحادیه اول) با انتشار اطلاعیه‌ای درباره ورود مهدی هاشمی به ایران، پرهیز دستگاه قضا از پرداختن به مسایل حاشیه‌ای در رسیدگی به پرونده وی و شرح صدر تشكل‌های دانشجویی در این رابطه را خواستار شد.

حضور خانواده هاشمی در مقابل دادسرا و اظهارات عفت مرعشی

دقایقی بعد یاسر، محسن و فاطمه از اعضای خانواده هاشمی به همراه عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محوطه بیرونی دادسرا در مقابل زندان اوین حضور یافتند.

عفت مرعشی از احضار فرزند خود به دادسرا انتقاد كرد و گفت: اتهامی را كه وجود ندارد می‌خواهند تفهیم كنند. به مردم اتهام می‌زنند. مردم اتهامی ندارند.

مادر مهدی هاشمی همچنین با انتقاد از برخی رسانه‌های خاص اظهار كرد: اسامی دزدان را در دادگاه با حروفی مانند "چ"، "ر"، "د" و ... بیان می‌كنند ولی اسم پسرم را در همه جا پر كرده‌اند و فریاد می‌زنند.

اظهارات علیزاده طباطبایی از حضور در دادسرا تا نظر هاشمی رفسنجانی پیرامون بازگشت مهدی

پس از گذشت حدود دو ساعت و نیم از حضور مهدی هاشمی و علیزاده طباطبایی در دادسرای شهید مقدس، وكیل مدافع مهدی از دادسرا خارج شد و به ایسنا گفت: من در داخل دادسرا پشت در اتاق نشسته بودم و اجازه حضور در جلسه به من داده نشد.

وی افزود: آقای رشته‌احمدی معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای شهید مقدس به من گفت كه این امر جزو اختیارات قانونی ماست كه به وكیل مدافع در هنگام بازجویی از متهم اجازه ورود بدهیم یا ندهیم.

علیزاده طباطبایی اظهار كرد: این مساله طبق تبصره ماده 128 قانون آیین دادرسی كیفری صورت گرفته است.

اتهامات دیگر، مالی است؛ این اتهامات عمدتا مربوط به دوران مدیریت وی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده است كه متاسفانه با وجود استعفای ایشان در سال 84 یعنی حدود هفت سال گذشته از سازمان مذكور و عدم طرح موضوعات اخیر مطرح شده در رسانه‌ها، موارد اتهامی در اواسط سال 88 مطرح شد

به گزارش ایسنا، توضیحات تكمیلی سید محمود علیزاده طباطبایی نیز به صورت مكتوب از سوی محسن هاشمی در اختیار خبرنگاران مستقر در مقابل بازداشتگاه اوین قرار گرفت كه در آن آمده بود:

«به دلیل پایان یافتن بخش مقدماتی تحصیلی در دوره دكترا و مشكلات ناشی از تحریم برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، آقای مهدی هاشمی به كشور بازگشته است. البته آقای مهدی هاشمی در طول سه سال گذشته بارها تصمیم به رفت و آمد به كشور داشته است كه عمدتا به دلیل توصیه برخی از بزرگواران و دلسوزان نظام از این رفت و آمد منصرف شده است.

این عدم تردد به كشور باعث بعضی سوء تفاهمات و بزرگ‌نمایی شد كه با حضور ایشان در كشور ان‌شاءالله برطرف می‌شود.

مطمئنا مهدی هاشمی با نظر خود مراجعت كرده و بر اساس گفته‌های خودش دیگر هیچ توصیه‌ای را برای نیامدن نپذیرفته است و اعلام كرده است كه هیچ حجتی برای ماندن در خارج از كشور ندارد و امیدوار است حال كه كشور در برابر آماج فشارهای ناجوانمردانه خارجی است، با حضور خود التزام عملی خود را به حفظ و سربلندی كشور و نظام جمهوری اسلامی ایران نشان دهد.

امروز مهدی هاشمی برای رسیدگی به سوء تفاهمات در دادسرا حضور یافته است. از سال‌های گذشته تعدادی پرونده مطرح بود كه با حضور خود ایشان و پیگیری‌ها و وكالت اینجانب برای تمامی آنها در مراحل مختلف از جمله دادسرا و یا دادگاه، حكم منع تعقیب و برائت صادر شده است.

اتهامات مطرح شده علیه موكلم دو نوع است؛ اتهامات سیاسی كه عمدتا مربوط به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در سال 88 بوده است. در این مورد شایان ذكر است كه آقای مهدی هاشمی تا روز رای‌گیری فعالیت‌هایی در جهت ایجاد مشاركت حداكثری مردم در انتخابات داشته‌اند كه خوشبختانه هیچ‌یك از این فعالیت‌ها خارج از چارچوب قانون نبوده است و موكل بعد از اعلام نتیجه آرا هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است.

اتهامات دیگر، مالی است؛ این اتهامات عمدتا مربوط به دوران مدیریت وی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده است كه متاسفانه با وجود استعفای ایشان در سال 84 یعنی حدود هفت سال گذشته از سازمان مذكور و عدم طرح موضوعات اخیر مطرح شده در رسانه‌ها، موارد اتهامی در اواسط سال 88 مطرح شد.

مهدی هاشمی

امیدوارم قاضی و دادگاه بتوانند در جوی كاملا عادی و بدون فشار تصمیم‌گیری كنند. آخرین جوسازی این بوده علیرغم اینكه در هفت ماه گذشته حقوقی دریافت نمی‌كرده است، حقوق وی در خارج از كشور چندین برابر اعلام شده است و یا اینكه ادعا شده او مدعی است كه بعد از هماهنگی پدر بزرگوارشان با دستگاه قضایی، حاضر به ورود به كشور شده است و فكر می‌كند كه قرار است با او برخوردی نشود كه این امر كاملا كذب است.

اتهام استات‌اویل نیز مربوط به سال‌ها پیش است و شاید حدود 10 سال از آن می‌گذرد. در دولت و مجلس و وزارت اطلاعات و ارگان‌های نظارتی وقت از جمله سازمان بازرسی كل كشور، دیوان محاسبات و ... با حساسیت ویژه‌ای به این موضوع رسیدگی شد و حتی رسیدگی‌ها از مرز كشور فراتر رفت و كمك مراكز امنیتی نیز برای شفاف‌سازی مد نظر قرار گرفت. در نهایت در گزارش‌های رسمی وزارت اطلاعات و مجلس شورای اسلامی، برائت مهدی هاشمی احراز و اعلام شد و به نظر من احتمالا باز كردن مجدد این موضوع اهداف سیاسی را دنبال می‌كند.»

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: اینكه تاكنون مهدی هاشمی به كشور برنگشته بود به خاطر توصیه‌های مسئولان قضایی از جمله رییس قوه قضاییه و دادستانی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.

علیزاده طباطبایی تصریح كرد: مهدی هاشمی می‌گفت این بحث‌هایی كه مطرح می‌شود دعوا با من نیست بلكه دعوا با پدرم است. من چرا باید بیرون بنشینم تا هر چه دلشان می‌خواهد بگویند؟

وكیل مدافع مهدی هاشمی ادامه داد: آن چیزی كه آیت‌الله هاشمی به من گفتند این بود كه هم رییس قوه قضاییه و هم دادستانی نظرشان این است كه مهدی به كشور برنگردد و حتی تا هفته گذشته آقای هاشمی به دلیل تاكید دستگاه قضایی از آمدن مهدی ممانعت می‌كرد ولی هفته گذشته گفتند كه هم درس او تمام شده است و هم خانواده او اینجا هستند و هم اینكه خود مهدی اصرار دارد بیاید؛ لذا مشكلی ندارد كه اگر اتهامی هم متوجه اوست طبق قانون رسیدگی شود.

بخش حقوق تبیان

منبع : ایسنا