تبیان، دستیار زندگی
کشمکش دوستانه به ما اجازه می دهد که با هم کشمکش و مبارزه بکنیم در حالی که هنوز با هم دوست هستیم. به نظر می رسد زوجین بالغ و دارای ارتباط سالم به طور ذاتی با مفهوم کشمکش دوستانه آشنا هستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش‌های نوین دعواهای زناشویی


کشمکش دوستانه به ما اجازه می دهد که با هم کشمکش و مبارزه بکنیم در حالی که هنوز با هم دوست هستیم. به نظر می رسد زوجین بالغ و دارای ارتباط سالم به طور ذاتی با مفهوم کشمکش دوستانه آشنا هستند...


همسر

برای گروهی از زوجین این ادعا یک ایده اساسی در طی زندگی زناشویی شان است:

نیازی به کشمکش و ستیز با همسر وجود ندارد زیرا راههایی بهتر برای رفع مشکلات و اختلافات زناشویی وجود دارد. تهمت زدن، متهم سازی، ترور شخصیت، تهدید، اسم گذاشتن، فحش و ناسزا چه با صدای بلند گفته شود و چه به طور آهسته و در قالب جملات نیش دار، می تواند یک رابطه را برای همیشه از میان ببرد. کسی که داد و فریاد می کند هرگز سخنش شنیده نمی شود. از طرف دیگر، هیچ دو نفری در دنیا پیدا نمی شوند که درباره همه چیز با هم توافق داشته باشند(در واقع محقق شدن این امر بسیار کسل کننده خواهد بود) زوجین بایستی قادر باشند درباره تفاوتهایشان مذاکره و گفتگو داشته باشند. آنها نیاز دارند که از یک فضای مناسب جهت نقد طرف مقابل برخوردار باشند. آنها محتاج روشی برای ابراز احساسات عمیق شان هستند بدون آنکه ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن داشته باشند. احساساتی که ممکن است طرف مقابل آنها را درک نکند و یا حمایتشان نکند.

یک ارتباط سالم نیازمند آگاهی از مهارتهای اساسی برای کشمکش دوستانه هستند.{مواجه شدن مودبانه با تعارضات و همکاری کردن با هم برای یافتن یک راه حل قابل اجرا}

کشمکش دوستانه یعنی حل کردن مشکلاتی که دردسرساز هستند همچنین به معنی به طور هیجانی و احساسی مواجه شدن با چیزی که ما (زن و شوهر) نسبت به آن احساس هیجان و شور می کنیم بدون متوسل شدن یکی از زوجین به صدمه زدن به دیگری است.

کشمکش دوستانه به ما اجازه می دهد که با هم کشمکش و مبارزه بکنیم در حالی که هنوز با هم دوست هستیم. به نظر می رسد زوجین بالغ و دارای ارتباط سالم به طور ذاتی با مفهوم کشمکش دوستانه آشنا هستند. برخی افراد خوش شانس هستند و در خانواده ای بزرگ شده اند که از والدین خود آموخته اند، چطور با هم مخالفت کنند بدون آنکه با هم ناسازگار شوند. برخی دیگر به قدری شاهد اقوام و آشنایانی که همدیگر را تهدید کرده اند بوده اند که از تکرار این مساله در زندگی خودداری می کنند. بیشتر زوجین با چاره اندیشی مشترک و حمایت از همدیگر و داشتن یک ارتباط نزدیک در مواقعی که حتی اختلافات جدی، انرژی بر ، تهی کننده و ناراحت کننده هستند هنر کشمکش دوستانه را می آموزند. بیشتر قوانین و قواعدی که آنها استفاده می کنند به طرز شگفت آوری شبیه است.

دفاع کردن از خود با اعتراض شدید و تاکید بر بی گناهی و یا با به هم ریختن وسایل و ...، کشمکش و دشمنی و ستیز را بیشتر می کند

در ادامه نکاتی گفته می شود که به شما کمک می کند  کشمکش ها باعث قوی تر شدن ازدواج تان گردد و نه صدمه زدن به آن.

چند قاعده برای کشمکش دوستانه

کشمکش و تضادها را بپذیرید: دلیلی ندارد که از ان بترسید. کشمکش در رابطه زناشویی، طبیعی و حتی نشان از نوعی سلامت ارتباطی است. تفاوتهای بین زوجین یعنی اینکه چیزهایی برای یادگرفتن از همدیگر وجود دارد. گاهی تعارضات به افراد نشان می دهد که کجا می توانیم رشد کنیم و یا در کجا باید رشد داشته باشیم(در چه جنبه ای محتاج رشد هستیم)

به دنبال موضوع مورد اختلاف  باشید نه یافتن نقاط ضعف یکدیگر: در کشمکش دوستانه افراد به دنبال شناخت و حل مشکل می روند فارغ از اینکه این مشکل متعلق به کدامیک از طرفین است. هیچ یک از طرفین نباید متوسل به اسم گذاشتن روی هم و یا ترور شخصیت دیگری باشند. تنها کافی است که بدون آنکه مشکل جدیدی ایجاد کنید یا به احساسات همدیگر لطمه بزنید سراغ مشکل اولیه  بروید.

مودبانه گوش دهید: وقتی کسی درباره چیزی احساسات قوی و شدیدی دارد لازم است فقط به حرفهایش گوش دهید. گوش دادن مودبانه یعنی احترام گذاشتن به احساسات طرف مقابل و متمرکز شدن به صحبتهای وی و با توجه گوش دادن. یعنی عقیده و نظرمان را نگه داریم تا زمانی که به طرف مقابل اجازه دهیم بفهمد که احساساتش را عمیقا درک کنیم حتی اگر تمام حرفهایش را به درستی نفهمیم.

همسر

با نرمی و مهربانی حرف بزنیم:  هر چه یک نفر بیشتر داد بزند کمتر حرفهایش شنیده می شود. حتی اگر همسرتان داد و فریاد بکند نیازی نیست که شما هم این کار را بکنید. با پایین نگهداشتن تن صدای خود این امکان را فراهم می کنید که طرف مقابل به جای اینکه به سر و صدای اطرافش واکنش نشان دهد به طور عمیق روی حرفهای شما متمرکز شود.

کنجکاو باشید نه تدافعی: دفاع کردن از خود با اعتراض شدید و تاکید بر بی گناهی و یا با به هم ریختن وسایل و ...، کشمکش و دشمنی و ستیز را بیشتر می کند.

به جای اینکه شرایط را بدتر کنید به دنبال اطلاعات بیشتر، جزییات کمتر و نمونه های بهتری باشید. معمولا شکایت یک نفر بر یک پایه و اساسی استوار است. وقتی که به طور کنجکاوانه با یک شکایت و غرولند مواجه می شوید فضا را برای درک و فهم بهتر فراهم می کنید.

از موارد خاص و ویژه سوال کنید: جملاتی کلی که شامل کلماتی مثل"همیشه"،"هیچ وقت" هستند استفاده نکنید چرا که واقع گرایانه نیست و اطلاعاتی به شما نمی دهد.  وقتی که همسرتان شکایت دارد از او بخواهید به جای کلی گویی سراغ موارد خاص و نمونه های مشخصی برود و به این طریق می توانید بفهمید که او دقیقا درباره چه چیزی حرف می زند.

نقاط اشتراک و مورد توافق را بیابید: تقریبا همیشه یک کشمکش و ستیزه وجود دارد که می تواند یک نقطه اشتراک باشد. پیدا کردن زمینه های مشترک حتی اگر این زمینه توافق داشتن در زمینه وجود یک مشکل باشد یک شروع خیلی مهم برای یافتن یک راه حل مشترک است.

در جستجوی گزینه ها باشید:  کشمکش زمانی از بین می روند که همکاری ها شروع شوند. مودبانه پیشنهاد دادن باعث پیدایش همکاری می شود. رسیدگی با دقت به گزینه ها بیانگر احترام است. پیشنهاد گزینه های جایگزین آنچه شما گفته اید یا خواسته اید نشانگر تمایل شما برای شروع یک رابطه جدید است.

مصالحه به مفهوم رسیدن به تعادل 50-50 نیست بلکه گاهی توافق 40-60 و حتی گاهی 20-80هم وجود دارد

امتیاز بدهید: امتیازهای کوچک می تواند باعث تغییر وضعیت شود. با دادن یک امتیاز کوچک فضا را برای طرف مقابل مهیا می کند تا او هم امتیازی بدهد. مصالحه به مفهوم رسیدن به تعادل 50-50 نیست بلکه گاهی توافق 40-60 و حتی گاهی 20-80هم وجود دارد.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

زناشویی با چاشنی احساس

کپسول هایی برای زندگی مشترک

معجزه ای آشنا در زناشویی

سکوی پرتابی برای همسرم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.