تبیان، دستیار زندگی
در تازه ‌ترین راند این نبرد، گوگل اعلام کرد ۱۹ اکتبر سرویس دانلود موسیقی خود را در چین می ‌بندد. سال گذشته باید و با امضای قراردادی با شرکت وان استاپ چاینا (شریک تجاری کمپانی‌ های موسیقی مانند یونیورسال، وارنر و سونی) دست به توزیع موسیقی در کشور خود کرد و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانلود موسیقی در گوگل ممنوع شد!


در تازه ‌ترین راند این نبرد، گوگل اعلام کرد 19 اکتبر سرویس دانلود موسیقی خود را در چین می ‌بندد. سال گذشته باید و با امضای قراردادی با شرکت وان استاپ چاینا (شریک تجاری کمپانی‌ های موسیقی مانند یونیورسال، وارنر و سونی) دست به توزیع موسیقی در کشور خود کرد و با این کار عملا سرویس موسیقی گوگل را نابود کرد.

گوگل

امروزه موتور جست و جوگر "گوگل" جزو پُر کاربرترین موتورهای جست و جو در اینترنت محسوب می شود که با افزایش ابزار کاربری و تنوع در محصولاتش اکثر رقبای خود را کنار زده است. چندی پیش، این شرکت (گوگل) در اقدامی جدید از این پس به کاربران چینی اجازه جست ‌وجو و دانلود موسیقی از طریق سایت مخصوص خود را نخواهد داد. موتور جست‌ وجوی اینترنتی تاکنون در هیچ کشوری مثل چین اذیت نشده است .دلیلش از دست دادن بازار میلیاردی چینی ‌ها می باشد که در جنگی ناتمام با رقیب اصلی خود در چین بنام "بایدو" (Baidu) بازنده آن شده است. ("بایدو" یک وب ‌گاه جستجوگر چینی است که دارای 57 خدمات گوناگون از جستجو تا شبکه ‌های اجتماعی می ‌باشد. این وب سایت دارای قابلیت جستجو در اینترنت، عکس و فایل ‌های صوتی مانند MP3 و... را می باشد.)

در تازه ‌ترین راند این نبرد، گوگل اعلام کرد 19 اکتبر سرویس دانلود موسیقی خود را در چین می ‌بندد. سال گذشته باید و با امضای قراردادی با شرکت وان استاپ چاینا (شریک تجاری کمپانی‌ های موسیقی مانند یونیورسال، وارنر و سونی) دست به توزیع موسیقی در کشور خود کرد و با این کار عملا سرویس موسیقی گوگل را نابود کرد. گوگل پیش تر به خاطر سانسور موسیقی توسط چین، از این کشور شاکی شده بود و حالا با دریافت ضربه فنی اقتصادی، دلیلی برای ماندن نمی ‌بیند.

گوگل شاهد فیلتر شدن گوگل مپ (Google Maps)، جیمیل (Gmail) و جست ‌وجوی خود به تناوب در چین بوده و به همین خاطر روی گوگل هنگ گنگ سعی کرده واژه‌ های فیلتر شده دولت چین را به کاربران اعلام کند .اما مشتریان قدیمی چینی تا روز 19 اکتبر می توانند به دانلود خود ادامه دهند

گوگل سرویس دانلود موسیقی خود در چین را سال 2009 راه ‌اندازی کرد و در سال 2010 به دلیل سانسور و قوانین دولتی چینی ابزار نارضایتی کرد. البته همگان می ‌دانند چین بزرگ‌ ترین بازار اینترنتی دنیا را در اختیار دارد و گوگل علی رغم اشراف به این موضوعات، سایت خود را در هنگ کنگ مستقر کرد و همین عامل باعث توسعه بیشتر "بایدو" گردید. بعدا سخنگوی غیررسمی گوگل در چین – یانگ ونلو- اعلام کرد شرکت متبوعش روی محصولات پر سود متمرکز خواهد شد و این در حالی بود که سرویس موسیقی در چین برای آنها سود زیادی نداشته است.

گوگل شاهد فیلتر شدن گوگل مپ (Google Maps)، جیمیل (Gmail) و جست ‌وجوی خود به تناوب در چین بوده و به همین خاطر روی گوگل هنگ گنگ سعی کرده واژه‌ های فیلتر شده دولت چین را به کاربران اعلام کند .اما مشتریان قدیمی چینی تا روز 19 اکتبر می توانند به دانلود خود ادامه دهند. نیم میلیارد چینی به اینترنت وصل بوده و از آن استفاده می ‌کنند و دولت چین بر اساس قوانین داخلی سایت‌ هایی مانند "توئیتر"، "یوتیوب" و "فیس ‌بوک" را فیلتر کرده است.

دانلود

این جریان در حالی صورت می پذیرد که این کشور دو سال پیش خبرگزاری "شین هوآ" (Xinhua) خبرگزاری رسمی دولت چین که از آن به عنوان بزرگترین مرکز گردآوری اطلاعات و کنفرانس‌های خبری یاد می ‌شود، از راه ‌اندای یک سایت جست ‌وجوگر در این کشور خبر داد. با توجه به شواهد موجود به نظر می‌ رسد این اقدام دولت چین را می ‌توان تلاشی برای هدایت افکار عمومی مردم این کشور و به نوعی اِعمال سانسور در ارائه نتایج جست وجوها به شمار آورد .کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه "شین هوآ" و China Mobile از جست ‌وجوگر panguso پشتیبانی می ‌کنند، احتمال اینکه این سایت بتواند در گردونه ی رقابت ‌ها دوام بیاورد و جایگاه قابل ملاحظه‌ای بین کاربران چینی که تعدادشان به صدها میلیون نفر می‌ رسد برای خود به دست آورد بالاست.

این در حالی است که برخی تحلیلگران این سایت نوظهور را تهدید عمده‌ای برای جستجوگر "بایدو" محسوب می ‌کردند. سایت "بایدو دات کام" که یکی از پربازدیدترین سایت‌ های چینی بود و پیش از این 75 درصد بازار جست ‌وجوی اینترنتی این کشور را در اختیار داشت ."شین هوآ" امیدوار بود panguso بتواند این جایگاه ارزشمند را از "بایدو" بگیرد و امروز این آرزو به واقعیت رسید.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / قطره / ویکی پدیا