تبیان، دستیار زندگی
امروزه یکی از فاکتورهای انتخاب تلفن همراه توسط کاربران سیستم عامل آن است. سیستم عاملی که مستقیما می تواند بر کارایی، قیمت، قابلیت ساپورت نرم افزاری، کیفیت رابط کاربری و … تاثیر بگذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حامد عزیزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندروید؛ از ابتدا تا کنون


امروزه یکی از فاکتورهای انتخاب تلفن همراه توسط کاربران سیستم عامل آن است. سیستم عاملی که مستقیما می تواند بر کارایی، قیمت، قابلیت ساپورت نرم افزاری، کیفیت رابط کاربری و … تاثیر بگذارد.

به جرات میتوان گفت حتی سیستم عاملی که یک شرکت برای تلفن های همراه خود انتخاب می کند، میتواند عامل اصلی فروش آن در بازارهای بین المللی و محبوبیت آن باشد. در حدود پنج سال پیش که سیستم عاملی به نام اندروید توسط مجمعی شامل چندین شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و به رهبری گوگل معرفی شد، کمتر کسی پیش بینی می کرد که این سیستم عامل بتواند در این مدت کوتاه رقبایی همچون ویندوز موبایل، سیستم عاملRIM  شرکت  BlackBerry  را به آسانی کنار بزند و به عنوان رقیبی جدی در کنار IOS شرکت اپل حرکت کند. آندروید پا را از این هم فراتر گذاشته و علاوه بر حضور قدرتمند در بازار تلفن‌های همراه هوشمند، وارد عرصه‌های دیگری مانند تبلت‌ها و حتی تلویزیون های خوشمند نیز شده است.

اندروید؛ از ابتدا تا کنون

اندروید بنابر ترجمه دیکشنری کمبریج به معنای ماشینی است که به وسیله کامپیوتر کنترل می‌شود که به گونه‌ای ساخته شده تا شکل ظاهری شبیه به انسان داشته باشد. که در فارسی آدم ماشینی یا آدم آهنی ترجمه می شود.

در ابتدا اندروید نام یک شرکت کوچکی بود در کالیفرنیا، که گوگل به واسطه فعالیت های این شرکت در زمینه نرم افزارهای تلفن همراه آن را در در 17 اوت سال 2005  خریداری نمود و اندی روبین صاحب آن شرکت را به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب کرد.

اندروید؛ از ابتدا تا کنون

شروع اولیه این پروژ در سال 2007 با  مطرح کردن «اتحادیه گوشی باز» یا Open Handset Alliance بود. 34 شرکت مهم در زمینه تولید نرم‌افزارتلفن های هوشمند، اپراتورهای تلفن همراه و تولید کنندگان سخت افزار های موبایل بنیان‌گذار این اتحادیه بودند و خود گوگل به عنوان رهبر این گروه اعلام شد. در میان نام‌های مشهور اسامی شرکت هایی هچون سامسونگ، ال جی، موتورولا، اچ تی سی،اینتل و انویدیا و. . . .  به چشم می خورد.

اندروید بنابر ترجمه دیکشنری کمبریج به معنای ماشینی است که به وسیله کامپیوتر کنترل می‌شود که به گونه‌ای ساخته شده تا شکل ظاهری شبیه به انسان داشته باشد. که در فارسی آدم ماشینی یا آدم آهنی ترجمه می شود

گوگل روبین را مدیر پروژه سیستم عاملی مبتنی بر هسته لینوکس کرد که یک سیستم عامل متن باز است یعنی سورس آن قابلیت ویرایش دارد و هر گسترش دهنده ای می تواند آن را بر اساس نیاز خود ویرایش کند و ثانیا بر خلاف ios  انحصاری نیست و تعلق به شرکت خاصی ندارد.تیم آندروید وی، فعالیت خود را برای تولید پلتفرم موبایل مبتنی بر کرنل لینوکس آغاز کردند. درز اخباری از فعالیت‌های این تیم به خارج از گوگل، سبب بروز شایعاتی مبنی بر تمایل گوگل به تولید تلفن همراه در اواخر سال 2006 گردید. این شایعات زمانی بیشتر قوت گرفت که در سپتامبر 2007 نشریه اینفورمیشن ویک در گزارشی خبر از ثبت چندین حق امتیاز و اختراع در حوزه تلفن همراه توسط گوگل داد.

اما بعد از آن نسخه های مختلف این سیستم عامل ارایه شد که نام های آن بر اساس ترتیب حروف الفبای لاتین و با نام یک شیرینی یا دسر است.

نسخه 1 اندروید

اندروید نخستین نسخه خود را در سپتامبر 2008 بروی گوشی G1  شرکت HTC معرفی و ارایه نمود. این نسخه طبیعتا دارای اشکالاتی بود که پیش بینی می شود در نسخه های بعدی آن، این اشکالات برطرف شود و گوگل یک سال بعد با ارایه نسخه 1.1 کمی از این اشکالات کم کرد.

نسخه 1 اندروید

نسخه 1,5 – Cupcake

Cupcake که نام نوعی کیک است در سال 2009 کمی بعد از نسخه 1.5  روانه بازار گشت که مهمترین ویژگی های که نسبت به نسخه های قبلی خود دارا بود قابلیت فیلم برداری و همچنین آپلود عکس و ویدیو در اینترنت بود.

سخه ١٫۵ – cupcake

نسخه 1.6 Donut

Donut که در کشور ما هم به همان نام شهرت دارد،نوعی پیراشکی است،که طبق روال نیز بعد از حرف C  در نسخه قبل این نسخه با حرف D  آغاز می شود.که در این نسخه نیز بهبود در سرویس اندروید مارکت و همچنین افزوده شدن قابلیت‌های حرکتی در سیستم عامل و ابزار برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویسان به عنوان مهمترین تغییرات اشاره کرد.

سخه 1.6 donut

نسخه 2 و 2,1 Éclair

که این نسخه نیز نوعی شیرینی خامه ای نام گذاری شده است که مهمترین ویژگی اضافه شده در این نسخه، قابلیت ویژگی چند لمسی صفحات است.

نسخه ۲ و ٢٫١ éclair

نسخه 2,2 Froyo

نام این نسخه که مخفف Frozen yogurt نوعی دسر است که با ماست یخ زده تهیه می‌شود،در این نسخه گوگل بیشتر  روی افزایش سرعت و بهبود استفاده از منابع در سیستم عامل خود کار کرد.

نسخه 2,3 Gingerbread

که به معنای نان زنجفیلی است و مهمترین ویژگی آن نسبت به نسخه های قبلی اضافه نمودن قابلیت  NFC یا همان ارتباط بیسیم از فاصله نزدیک اشاره کرد.

نسخه ۲٫۳ gingerbread

نسخه 3 و 3,1 و 3,2  Honeycomb

Honeycomb یا کندوی عسلی،که این نسخه تغییرات زیادی را نسبت به ورژن های گذشته در خود نداشت و به نوعی یکی از نسخه های بی سرو صدای اندروید نام گرفت.

نسخه 4,ظ  Ice Cream Sandwich

نسخه جدید اندروید با نام Ice Cream Sandwich یا بستنی حصیری در اکتبر 2011 بر روی نکسوس جدید Galaxy Nexus معرفی و روانه بازار گشت.این نسخه تغییرات بسیار زیادی را خصوصا از نظر ظاهری و رابط کاربری نسبت به دیگر نسخه های دیگر در خود گنجانده است،این تغییر را بیشتر کسانی متوجه می شوند که تلفن خود را از ورژن قبل به این نسخه بروز رسانی کرده  باشند.

نسخه ۴٫٠ ice cream sandwich

نسخه 4,1 Jelly Bean

گوگل در کنفرانس I/O 2012 سانفرانسیسکو آخرین سری از نسخه اندروید را معرفی و پرده برداری کرد . گوگل این نسخه را jelly bean یا همان لوبیای ژله ای نام گذاری کرد . این نسخه ویژگی و قابلیت های فراوانی دارد که تا بحال این سیستم عامل در تبلت گوگل و ایسوس با نام  asus google nexus7 و گلکسی نوت 2 استفاده شده است.

نسخه ۴٫1 jelly bean

مرکز اطلاعات و هشدار های بهبود یافته

ویجت های جدید

بهبود عملکرد صفحه کلید (حدس کلمات)

تشخیص صدا و تایپ آفلاین

جستجوی صوتی گوگل با امکانات بیشتر نسبت به ورژن های قبل

به روز شدن رابط کاربری Google Search

اضافه شدن فید های اطلاعاتی به دستگاه شما از قبیل ترافیک ، آب و هوا ، ورزش و …

پشتیبانی از زبان های بیشتر

ساپورت از خروجی صدا از طریق USB و خروجی HDMI

قابلیت رمزگذاری و بروزرسانی هوشمند نرم افزار ها

آینده آندروید

مسلما اندروید روزهای سختی را با فراگیر شدن Windows phone 8 خواهد داشت. و پیش بینی می شود رقابت بین اندروید و ios  دیگر دو قطبی نخواهد بود و آن ها باید منتظر یک رقیب جدید در کنار خود باشند ، بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری پیش بینی می کنند ماکروسافت به دلیل احاطه ای که بر بازار سیستم عامل های رایانه های شخصی در دنیا دارد و یکپارچه سازی خدمات بین تلفن های هوشمند و رایانه های شخصی که از محصولات خود استفاده می کنند، می تواند به یک باره پیشرفت چشم گیری داشته باشد.

حامد عزیزی

بخش دانش و زندگی تبیان