تبیان، دستیار زندگی
یك عضو هیات علمی دانشكده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از تعیین برخی معیار‌های غیرقابل سنجش و غیرقابل لمس برای كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، تاكید كرد كه بخش‌هایی از قانون انتخابات نیاز جدی به بازنگری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر در معیارهای ذهنی قانون انتخابات


یك عضو هیات علمی دانشكده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از تعیین برخی معیار‌های غیرقابل سنجش و غیرقابل لمس برای كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، تاكید كرد كه بخش‌هایی از قانون انتخابات نیاز جدی به بازنگری دارد.

محمود آخوندی در گفت‌گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه افزود: قانون انتخابات ایران در سال 64 به تصویب رسیده است اما مهم‌ترین مساله این است كه آیا ما می‌خواهیم به یك انتخابات قوی و قابل اطمینان دسترسی پیدا كنیم یا خیر؟ اگر این فكر را داشته باشیم، راهكارش ساده است.

محمود آخوندی

این استاد دانشگاه گفت: اگر برگزاری انتخابات را به یك نهاد یا شورایی محول كنیم آن شورا باید منصفانه و بی‌طرفانه عمل كند. در كانون انتخابات هم باید به نحوی مقررات را تدوین كنیم كه جلوی مداخله‌های ناروا گرفته شود و برای این كار باید شرایط را برای كاندیداها روی شرایط مادی بنا بگذاریم. یعنی تنها باید شرایط مادی و اموری كه قابل لمس است و هر انسانی به طور كلی می‌تواند آنها را تشخیص دهد در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم تابعیت كاندیدا باید ایرانی باشد، سن معینی داشته باشد و سابقه محكومیت كیفری نداشته باشد اینها همه قابل لمس است ولی وقتی معیارهای ذهنی را تعیین می‌كنیم در این صورت تشخیص‌های متفاوتی حاصل خواهد شد. مثلا اعتقاد به اصول قانون اساسی یا باورهای دینی چگونه قابل تشخیص است؟ اینها همه شرایط ذهنی است مضافا اینكه باید همه انسان‌ها این توان را داشته باشند كه با هر اندیشه‌ی سیاسی كه دارند بتوانند در انتخابات شركت كنند.

آخوندی افزود: یعنی ما نباید افراد مشخصی را در چارچوب‌هایی كه خودمان تعیین می‌كنیم برگزینیم زیرا در این صورت ملت و جامعه را در برابر چند انسان قرار می‌دهیم كه فقط باید به آنها رای داده شود كه این درست نیست. مردم باید به هر كسی كه دلشان می‌خواهد رای دهند، بنابراین جز شرایط مادی كه قابل لمس و درك است نباید شرایط دیگری برای كاندیدا‌ها وجود داشته باشد.

مردم باید بر صندوق‌ها نظارت داشته باشند و صندوق را باید 24 ساعته در معرض دید شهروندان قرار دهیم زیرا پنهان كردن صندوق‌های رای ولو به مدت چند ساعت آسیب می‌رساند و باورهای مردم درباره سلامت انتخابات را از بین می‌برد چون مردم زمانی در انتخابات شركت می‌كنند و در صحنه خواهند بود كه مطمئن باشند رای آنها موثر خواهد بود

این حقوقدان با اشاره به اهمیت بحث سلامت صندوق های رای گیری، گفت: صندوق‌ها باید به نحوی مورد محافظت و نگهداری قرار بگیرد كه امكان تقلب، جابجایی و تغییر در آنها وجود نداشته باشد. متاسفانه گاهی اوقات می‌بینیم در بعضی از مناطق به صورتی عمل می‌شود كه این سوءظن‌ها وجود دارد. من نمی‌گویم تغییری ایجاد می‌شود اما این سوءظن ممكن است به وجود آید و باید شفاف‌سازی صورت گیرد.

حقوق

وی تاكید كرد: مردم باید بر صندوق‌ها نظارت داشته باشند و صندوق را باید 24 ساعته در معرض دید شهروندان قرار دهیم زیرا پنهان كردن صندوق‌های رای ولو به مدت چند ساعت آسیب می‌رساند و باورهای مردم درباره سلامت انتخابات را از بین می‌برد چون مردم زمانی در انتخابات شركت می‌كنند و در صحنه خواهند بود كه مطمئن باشند رای آنها موثر خواهد بود.

مولف كتاب آیین دادرسی كیفری با تاكید بر اینكه دولتی كه روی كار می‌آید باید پشتوانه مردمی داشته باشد، گفت: وقتی دولتی پشتیبان ملی داشته باشد و بداند كه مردم از او حمایت می‌كنند با اقتدار و درست‌كاری می‌خواهد برای مردم خدمت كند اما اگر دولت جایگاه ملی نداشته باشد كمتر حاضر می‌شود به جامعه و شهروندان خدمتگذاری كند.

این استاد دانشگاه در پایان بار دیگر تصریح كرد: ما باید بتوانیم شرایط مادی را حفظ كنیم و شرط‌های ذهنی كه همیشه دردسرآفرین هستند و حتی نهادهای نظارتی را به خاطر راه‌های پیدا كردن این شرط‌ها زیر سوال می‌برد از میان برداریم.

بخش حقوق تبیان


منبیع : ایسنا