تبیان، دستیار زندگی
یکی از مزایای یادگیری پروژه محور این است که شما می توانید همزمان برای هدف های متنوع آموزشی برنامه ریزی کنید. این گونه پروژه ها به شما اجازه می دهد که علاوه بر تدریس دروس آکادمیک مهارت های لازم برای زندگی واقعی را نیز آموزش داده و شاگردان را برای موفقیت...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقطه نظرهای دست اندرکاران با تجربه

نقطه نظرهای دست اندرکاران با تجربه

یادگیری پروژه محور از نگاه یک معلم کلاس اول

یکی از مزایای یادگیری پروژه محور این است که شما می توانید همزمان برای هدف های متنوع آموزشی برنامه ریزی کنید. این گونه پروژه ها به شما اجازه می دهد که علاوه بر تدریس دروس آکادمیک مهارت های لازم برای زندگی واقعی را نیز آموزش داده و شاگردان را برای موفقیت در دانشگاه یا کسب و کار آینده شان آماده کنید.

در عین حال می توانید عادت های ذهنی لازم و توانایی های فردی را به عنوان نتیجه ی پروژه در هم ادغام کنید. توانایی های فردی به شاگردان کمک می کنند هوش احساسی خود را بالا برده و با انعطاف پذیری بیشتر بتوانند زندگی موفق تری داشته باشند.

مهارت های ذهنی

افرادی که قادرند مسائل را به نحو مفید و مۆثر حل نمایند چه شاخصه هایی در رفتارشان مشاهده می شود؟نشانه های رفتارهای هوشمندانه کدامند؟

نقطه نظرهای دست اندرکاران با تجربه

عادت های ذهنی

تحقیقات راجع به خصوصیات رفتاری و طرز فکر متفکرین اثرگذار نشان دهنده ی ویژگی های خاصی می باشد و این فقط دانشمندان، هنرمندان، ریاضی دانان و ثروتمندان نیستند که این رفتارها را به روز می دهند. مکانیک ها، معلم ها، صاحبان مشاغل، فروشندگان و حتی والدین نیز چنین رفتاری دارند.

عادت های ذهنی ذیل را می توان در نتایج پروژه ها گنجاند و از طریق تأمل شخصی، یادداشت های روزانه، بحث ها و سرفصل را مورد ارزش یابی قرار داد.

سماجت و پافشاری

مشکل گشایان مدبر هرگز کاری را نیمه تمام رها نمی کنند و به راحتی تسلیم شرایط نمی شوند. آنها قادرند مسئله را تجزیه و تحلیل کرده و برای حل آن راهبرد، ساختار و یا سیستم جدیدی ابداع نمایند. آنها راه حل های متناوبی در پیش می گیرند. مدارکی جمع آوری می کنند که نشان دهنده موفقیت طرح آنها بوده و اگر یکی از طرح های درست از کار در نیاید طرح دیگری را محک زده و آن را با جدیت دنبال می نمایند.

نقطه نظرهای دست اندرکاران با تجربه

کنترل هیجانات آنی

مشکل گشایان مدبر سنجیده رفتار می کنند. قبل از هرگونه اقدام عملی فکر می کنند آنها در ذهن خود تصویری از نتایج، نقشه کار، هدف و مقصد نهایی پروژه را مجسم نموده و تلاش می کنند که مسئله را کاملاً درک نموده و سمت و سوی آن را معین نمایند. این افراد برای نزدیک شدن به مسئله روشی برگزیده و تا درک کامل مطلب از قضاوت در مورد آن پرهیز می نمایند.

با گوش جان به سخنان دیگران دل سپردن

مشکل گشایان مدبر انرژی ذهنی خود را وقف گوش دادن به دیگران نموده و از دید آنها به مسئله نگاه می کنند. ما از شاگردان می خواهیم که ارزش ها، قضاوت ها، عقاید و تعصبات خود را کنار گذاشته و برای عقاید دیگران احترام قائل باشند. البته این مهارت بسیار پیچیده ای است که ضمن پایبند بودن به عقاید خودمان به ایده های دیگران نیز توجه داشته باشیم.

انعطاف فکری

مشکل گشایان مدبر انعطاف فکری داشته و به حسشان اعتماد دارند. آنها ابهامات و نابسامانی های مسئله را رها می کنند تا پیش رفته و اطمینان دارند که ناخودآگاهشان در همین حال هم مشغول کار سازنده و خلاق روی مسئله است.

نقطه نظرهای دست اندرکاران با تجربه

تلاش برای درستی و دقت

مشکل گشایان مدبر به صحت، دقت و مهارت در انجام عمل اهمیت داده و نتایج کارشان را برای کنترل مجدد مرور می کنند.

آنها قواعدی را که باید رعایت کنند، قالب ها و دیدگاه هایی را که باید دنبال کنند و معیارهایی را که باید به کار گیرند مرور کرده و اطمینان حاصل می کنند که نتیجه کارشان دقیقاً بر اصول و قواعد منطبق است.

پرسش و طرح سۆال

مشکل گشایان مدبر می دانند برای درک آنچه نمی دانند چگونه سۆال بپرسند، آنها با شناخت پدیده ها و تضاد های محیط برای اطلاعات و توضیحات بیشتر به کند و کاو پرداخته و تمایل دارند طیف وسیعی از سۆالات را مطرح نمایند.

گذشته چراغ راه آینده

مشکل گشایان مدبر از تجربیات خود استفاده نموده و وقتی با مسئله ای تازه و مبهم روبرو می شوند اغلب از تجارب گذشته خود برای حل آن استفاده می نمایند.

برای هر نوع چالش پیش روی آنها به اندوخته های فکری خود به منابع اطلاعاتی و فرایندهای یاری دهنده دیگر رجوع می نمایند. در عین حال آنها قادر خواهند بود چکیده تجربیات گذشته خود را در قالب برنامه های تازه تر به کار بگیرند.

نقطه نظرهای دست اندرکاران با تجربهبه کارگیری کلیه حواس برای جمع آوری اطلاعات

مشکل گشایان مدبر می دانند که اطلاعات از طریق حواس ادراکی ما از قبیل چشایی، بویایی، لامسه، شنوایی و بینایی به مغز منتقل می شوند. اغلب آموزش های فرهنگی، فیزیکی و زبان شناسی لز محیط به وسیله حواس صورت می گیرند.

خلاقیت، تجسم و ابداع نمودن

مشکل گشایان مدبر توانایی و ظرفیت ساختن محصولات جدید اصیل هوشمندانه و بدیع را دارند. انسان های خلاق با گسترش این توانایی سعی می کنند از طریق آزمایش احتمالات برای مسائل از زوایای گوناگون راه حل های متفاوت پیدا کنند. آنها با استفاده از قیاس خود را در نقش های متفاوتی تجسم می نمایند.

مشکل گشایان مدبر نه تنها با توانایی فراوان دنبال حل مسائل بوده ، بلکه از انجام آن نیز لذت می برند.

آنها از چالش لذت می برند و از حل مسائل فرد و دیگران خوشحال می شوند. و در تمام زندگیشان به یادگیری ادامه می دهند.

ریسک پذیری مسئولانه

مشکل گشایان مدبر تمایل دارند به ورای مرزهای شناخته شده رسیده و با توجه به اندوخته های فکری خود ریسک نمایند. برای آنها سردرگمی، عدم قطعیت و ریسک های خطرناک مسائل معمولی هستند و پس رفت ها را به عنوان موفقیت هایی جالب و چالش برانگیز و رشد دهنده می پذیرند. البته آنها روی هیجانات آنی عمل نکرده، بلکه حساب شده ریسک می کنند. آنها با استفاده از اطلاعات خود و تفکر درباره پیامدهای پروژه به خوبی می دانند چه نوع کارهایی ارزش ریسک کردن را دارند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی