تبیان، دستیار زندگی
روش امام (علیه السلام) چنین بود که خلوت می کرد، حشم و خدم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام رضا(ع) و حقوق بشر


یکی از دغدغه های جهان امروز ، رعایت حقوق بشر است.این حقوق بدین جهت به انسان داده شده است که از انسانیت برخوردار است و سعی شده در رعایت این حقوق رنگ پوست، مذهب، نژاد و دیگر مسائل هر فرد در نظر گرفته نشود، و تبعیضی بین انسان ها نباشد. البته این حقوق مدت زیادی نیست که به تصویت سازمان ملل متحد رسیده است، هرچند خداوند متعال با آفریدن انسان این حقوق را بصورت طبیعی برای او ایجاد کرد...

جالب است که امام رضا (علیه السلام) پیشوای هشتم ما شیعیان حدود 1000 سال پیش چنان مقید به رعایت حقوق انسانی و کرامت افراد بودند که یکی از یاران ایشان، ابراهیم بن عباس صولی، در مورد آن حضرت می گوید:

«هر که بگوید در فضیلت مانند او دیده، باور نکنید!» (1)

خادم امام رضا ( علیه السلام) ، یاسر می گوید:

امام رضا(ع) و حقوق بشر

«روش امام (علیه السلام) چنین بود که خلوت می کرد، حشم و خدم خود را از کوچک و بزرگ جمع می کرد و با آنها گفتگو می کرد و خود را مانوس و مونس آنان می ساخت، و طریقه ی آن حضرت در هنگام غذا خوردن این بود که چون سفره ی غذا را برای آن بزرگوار حاضر می ساختند کوچک و بزرگ  حتی میرآخور را در کنار خود می نشاند و با آنها غذا می خورد. » (2)

در روایتی عجیب و زیبا آمده است: امام رضا (علیه السلام) وارد حمام شد. مردی که آن حضرت را نمی شناخت به او گفت بدن مرا ماساژ بده. امام شروع به اینکار کردند. هنگامی که مردم آن مرد را متوجه کردند و حضرت را شناخت با پریشانی شروع به عذر خواهی و پوزش کرد، اما امام هم چنان به کار خود مشغول بود و او را دلداری می داد.. (3)

این نشان می دهد، که امام رضا (علیه السلام) با وجود تمام بزرگی و عظمتی که داشتند، خود را همسان با مردم و همراه با آنان می ساختند و خود را برتر از آنان نمی دیدند.

اهمیتی که امام رضا (علیه السلام) برای بندگان قائل می شد، زبانزد است. ابراهیم بن عباس صولی می گوید:

از امام رضا (علیه السلام) شنیدم که می گفت:

«... سوگند می خورم به قرابتی که با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) دارم، اگر کسی گمان کند من بهتر از این هستم – اشاره به یکی از غلامان سیاه خود فرمود- درست نیست، مگر اینکه من عمل شایسته داشته باشم تا اینکه از او بهتر باشم.» (4)

امام رضا (علیه السلام) و اجداد طاهرینشان (علیهم السلام)  که قرآن ناطق هستند به واقع این جمله را الگوی عمل خود قرار دادند:

«انّ اکرمکم عندالله، اتقیکم»

گرامیترین شما نزد خدا، متقی ترین شماست. (5)

امید است که همه ی ما سیره ی عملی آن بزرگواران را الگوی رفتار خویش قرار دهیم.


پی نوشت:

1.مناقب آل ابی طالب، صص 360 و 361؛ به نقل از علی بن موسی الرضا، ص 99.

2.عیون اخبار رضا، ج3، ص 362؛ به نقل از علی بن موسی الرضا، ص 99.

3.مناقب آل ابی طالب، ج4، ص 362؛ به نقل از علی بن موسی الرضا، ص 99.

4.عیون اخبار رضا، ج2، ص 237؛ به نقل از علی بن موسی الرضا، ص 99.

5.سوره ی حجرات، آیه ی 13

بخش حریم رضوی