تبیان، دستیار زندگی
ت و گرفتارهای DISK ها مشکلات مربوط به Hard Disk ها هر کامپیوتری حداقل دارای یک Hard است . این Hard در داخل سیستم قرار دارد و درست مشابه یک Floppy بزرگ عمل می کند. به محض اجرای دستور ذخیره داده ها بر روی Hard نوشته می شوند و ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش پنجم - مشکلات و گرفتارهای DISK ها

مشکلات مربوط به Hard Disk ها

هر کامپیوتری حداقل دارای یک Hard است . این Hard در داخل سیستم قرار دارد و درست مشابه یک Floppy بزرگ عمل می کند. به محض اجرای دستور ذخیره داده ها بر روی Hard نوشته می شوند و هر زمان که داده ها را باز کرده ، هوانده یا مشاهده می کنید، فایل ها از Hard خوانده می شوند. دیسک ها به بخش هایی تقسیم می شوند که داده ها در آنها نوشته یا خوانده می شوند. ساختار بندی دیسک در ویندزو XP با سیستم فایلی خاصی است که بتواند داده ها را بر روی Hard نوشته و از آن بخواند . سیستم های فایلی که XP از آن پشتیبانی می کند عبارتند از :

(NTFS(New Technology File System :

سیستم تکنولوژی جدید فایل که در ویندوز NT پایه گذاری شد به سیستم فایلی انتخابی ویندوز XP است . این سیستم بهترین قدرت امنیتی و امکان مدیریت دیسک را برای فایل ها ایجاد می کند. FAT 32 :

که در ویندوز های ME و 98 استفاده می شد و نسخه های 95 از این سیستم هنوز در XP پشتیبانی می شود اما به خوبی NTFS نیست . FAT 16 :

نسخه قدیمی FAT 32 که بوسیله Win 3.X و برخی نسخه های Win 95 پشتیبانی می شود. (CDFS(CD File System :

که استانداردی برای CD-ROM ها بوده و در این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

من نمی توانم یک پارتیشن جدید ایجاد کنم


علت:

اگر کامپیوترتان دارای چندین Hard بوده یا فضای آن تقسیم نشده باشد و دریک دیسک قرار گرفته باشد، می توانید پارتیشن های دیگریدر آنایجاد کنید . چندین پارتیشن درست همانند وضعیتی کار می کنند که شما چندین هارد مختلف درسیستم تان داشته باشید. پارتیشن های مختلف در یک دیسک می توانند از سیستم های فایلی مختلفی استفاده کنند و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند . برای ایجاد یک پارتیشن جدید باید فضایی تخصیصنیافتهدر هاردداشتهباشید. بدین منظور بصورت Administrator در سیستم login کرده واز نرم افزار Disk Management برای ایجاد پارتیشن استفاده کنید.


راه حل:

برای ایجاد یک پارتیشن از مراحل زیر پیروی کنید: 1-

در حالت Administrator به سیستم Login کنید . 2-

گزینه Computer Management / Administrative Tools Start/ Control panel را انتخاب کنید. 3-

در رابط Disk Management فضای اختصاص داده نشده در دیسک مورد نظر را راست کلیک کرده و گزینه New partition را انتخاب کنید .

4-

ویزاردNew Partition Wizard نمایان می شود ، گزینه Next را در پنجره Welcome کلیک کنید. 5-

درکادر Select Partition Type گزینهPrimary Partition  یاExtended Partition یاLogical Drive را انتخاب کنید. سپس Next را کلیک کنید.

6- در کادرSpecify Partition Size  اندازه ها را برحسب مگابایت تعیین کنید . همانطور که می بینید حداقل و حداکثر فضای در دسترس شما در کادرنشان داده می شود. Next را کلیک کنید. 7-

در کادرAssign Drive letter and Path می توانید نام یک درایو یا مقدار یک درایو را تعیین کنید . Next را کلیک کنید. 8-

در کادرFormat Partition  سیستم فایلی مورد نظر تان را انتخاب کنید. دراین کادرهمچنین می توانید نوع Quick Format را انتخاب کنید که از قالب بندی Full سریعتر انجام می گیرد. همچنین امکان فشرده سازی فایل ها و پوشه ها نیز وجود دارد. 9-

Next را کلیک کنید. و سپس Finish را کلیک کنید. پارتیشن جدید مطابق تنظیمات شما ایجاد شده و قالب بندی می شود.

از نرم افزار Disk Management  می توانید برای قالب بندی مجدد درایوها و حذف درایوها نیز استفاده کنید. اما این فرایند را با احتیاط انجام دهید. زیرا هر دو این اعمال ممکن است به تمام اطلاعات موجود در درایو شما صدمه بزند .