تبیان، دستیار زندگی
ت و گرفتارهای DISK ها مشکلات مربوط به Hard Disk ها هر کامپیوتری حداقل دارای یک Hard است . این Hard در داخل سیستم قرار دارد و درست مشابه یک Floppy بزرگ عمل می کند. به محض اجرای دستور ذخیره داده ها بر روی Hard نوشته می شوند و ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش پنجم - مشکلات و گرفتارهای DISK ها

مشکلات مربوط به Hard Disk ها

هر کامپیوتری حداقل دارای یک Hard است . این Hard در داخل سیستم قرار دارد و درست مشابه یک Floppy بزرگ عمل می کند. به محض اجرای دستور ذخیره داده ها بر روی Hard نوشته می شوند و هر زمان که داده ها را باز کرده ، هوانده یا مشاهده می کنید، فایل ها از Hard خوانده می شوند.

دیسک ها به بخش هایی تقسیم می شوند که داده ها در آنها نوشته یا خوانده می شوند. ساختار بندی دیسک در ویندزو XP با سیستم فایلی خاصی است که بتواند داده ها را بر روی Hard نوشته و از آن بخواند .

سیستم های فایلی که XP از آن پشتیبانی می کند عبارتند از :

(NTFS(New Technology File System : سیستم تکنولوژی جدید فایل که در ویندوز NT پایه گذاری شد به سیستم فایلی انتخابی ویندوز XP است . این سیستم بهترین قدرت امنیتی و امکان مدیریت دیسک را برای فایل ها ایجاد می کند.

FAT 32 : که در ویندوز های ME و 98 استفاده می شد و نسخه های 95 از این سیستم هنوز در XP پشتیبانی می شود اما به خوبی NTFS نیست .

FAT 16 : نسخه قدیمی FAT 32 که بوسیله Win 3.X و برخی نسخه های Win 95 پشتیبانی می شود.

(CDFS(CD File System : که استانداردی برای CD-ROM ها بوده و در این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از هارد دیسک های من کار نمی کند


علت:

اگر کامپیوترشما دارای چند دیسک است ، ممکن است یکی از آنها بنا به دلایلی درست کار نکند. اگر به نظرتان دیسک کار نمی کند می توانید از رابط Computer Management دارای یک نرم افزار کمکی به نام Disk Management است که یک نمای گرافیکی از هارد دیسک را به شما نشان می دهد. و وضعیت هر یک از هاردها را نشان می دهد ( همانند شکل )


راه حل:

شما باید با استفاده Administrator به سیستم login کنید تا بتوانید از رابط Management Disk استفاده کنید و برای دسترسی به آن گزینه Start / Control panel / Administrative Tools Computer Management را انتخاب کنید.

طبق شکلیک هارد بصورت فعال و online لیست شده اند که به این معنی است که بصورت عملیاتی هستند.

وضعیت های زیر نشان دهنده حالات مختلف می باشند که به شرح هریک از آنها می پردازیم .

Audio CD : این وضعیت به این معنی است که یک Audio CD در درایو دارید.

Foreign: این وضعیت در هنگامی ظاهر می شود که یک دیسکdynamic به کامپیوتری که با نسخه Windows Home Edition همراه است متصل است . یا در مواردی که ویندوز Home Edition در کنار یک نسخه دیگر از سیستم عامل هایی که از دیسک های dynamic پشتیبانی می کنند- win 2000 – قرار داشته باشد. Win XP Home Edition نمی تواند یک دیسک دینامیک را بخواند. دراین حالت می توانید کادر Disk status را راست کلیک کرد و سپس گزینه Revert to Baric Disk را کلیک کنید . فرایند را با دقت انجام دهید. درغیر این صورت ممکن است تمام داده های موجود شما در هارد دیسک از بین بروند.

No Media : این وضعیت درحالتی نمایان می شود که دیسک فاقد یک تائیدیه معتبراست . قبل از قابل استفاده شدن دیسک ویندوز XP باید Master boot record را بر روی آن بنویسد می توانید کادر Disk status را راست کلیک کنید و سپس برای شروع فرایند گزینه Initialized Disk را انتخاب کنید.

Unreadable : این وضعیت هنگامی نمایان می شود که دیسک قابل دسترسی نیست. همانند موردی که سخت افزار دچارمشکل شده است. برای برگشت به وضعیت Online منوی Action راکلیک کرده و سپس گزینه Rescan Disks را انتخاب کنید یا سعی کنید تا سیستم را مجدداً راه اندازی کنید.