تبیان، دستیار زندگی
خانم ها اگر فلاش بکی به روزهای مدرسه شان بزنند، همیشه به یاد عده ای جوان بیکار می افتند که با حضور در محیط های اطراف مدارس دخترانه برای دختران دانش آموز مزاحمت ایجاد می کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح جمع آوری مزاحمان دختران!


خانم ها اگر فلاش بکی به روزهای مدرسه شان بزنند، همیشه به یاد عده ای جوان بیکار می افتند که با حضور در محیط های اطراف مدارس دخترانه برای دختران دانش آموز مزاحمت ایجاد می کردند.

روزهای ابتدایی مهر که می شود، کوچک و بزرگ با دیدن دانش آموزانی که با  کوله پشتی هایشان به سمت مدرسه می روند به یاد روزهای اول مهری می افتند که خود برای اولین بار پا در مدرسه گذاشتند و خاطراتی که تا آخر عمر هم از یادشان نمی رود.

مزاحمت

اما آغاز ماه مهر و باز شدن مدارس همواره  یک سری از مسائل را به همراه دارد که شاید مهم ترینشان ماجرای ترافیک مهرماه باشد. از سوی دیگر سرویس مدارس هم که سالها است جایگزین روش های سنتی رفت و آمد به مدرسه شده ، از دیگر معضلاتی است که معمولا خانواده ها با آن روبرو هستند. هزینه های گران سرویس های مدارس و نظارتی که گهگاه از یادها می رود و امنیت دانش آموزان دبستانی هنگام استفاده از سرویس های مدارس از مواردی است که معمولا هر ساله بحث اساسی رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه می شود.

ارتقای امنیت اطراف مدارس با طرح نیروی انتظامی

خانم ها اگر فلاش بکی به روزهای مدرسه شان بزنند، همیشه به یاد عده ای جوان بیکار می افتند که با حضور در محیط های اطراف مدارس راهنمایی و دبیرستان دخترانه برای دختران دانش آموز مزاحمت ایجاد می کردند. این مزاحمت ها البته در برخی از موارد به فجایعی هم می انجامید که آینده دانش اموز را تباه می کرد.

در خصوص برخورد با مزاحمت هایی که در اطراف مدارس دختران اتفاق می افتد فرمانده انتظامی تهران بزرگ در نشست خبر که به بهانه آغاز سال تحصیلی برگزار شده بود، با اشاره به اینكه استقرار عوامل انتظامی برای تامین امنیت و ارتقای احساس امنیت در اطراف مدارس است، اظهار داشته است: بر این اساس گشت‌های انتظامی از ساعت 7 تا 8:30، 12 تا 14 و 16 تا 18:30 بنا به تناسب ساعات فعالیت در 15 روز اول مهرماه در اطراف مدارس مستقر می‌شوند. سردار ساجدی نیا همچنین ادامه تاکید کرده است که: در عین حال برابر تدابیر اندیشیده شده، استقرار عوامل انتظامی در اطراف مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های دخترانه به صورت ویژه خواهد بود.

«دریاقلی سورانی» پس از سال‌ها تاخیر  وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شد. داستانی که پایه ششمی‌ها در درس چهارده خود آن را خواهند خواند، شخصیتی است که اگر چه در دهه 60 و بحبوحه جنگ افراد کمی از فداکاری وی اطلاع پیدا کردند اما با گذر زمان داستان فداکاری او زبان به زبان چرخید و به یکی از اسطوره‌های دفاع مقدس تبدیل شد

در هر حال سال تحصیلی امسال هم با تمام تغییرات و اتفاق های جدیدش آغاز شد با این تفاوت که دانش آموزانی که این روزها بر سر کلاس های درس حاضر می شوند بسیار کمتر از روزهایی است که ما در دهه 60 و 70 به مدرسه می رفتیم و مجبور بودیم سه نفری در هر نیمکت بنشینیم و در هر کلاس میزبان بیشتر از 40 نفر دانش آموزان باشد. این روزها اما دیگر از این مشکلات خبری نیست و امید است که وضعیت تحصیل هر روز بهتر از دیروز باشد و مسئولان هم به حال دانش آموزان مناطق اهر، ورزقان و هریس که پاییز و زمستان را پیش رو دارند، فکری بکنند.

مدرسه

آغاز سال تحصیلی و اجرای نظام 6-3-3

یکی از مهم ترین تغییراتی که نظام آموزش و پرورش کشور در سال جاری با آن روبرو است، اجرای نظام 6-3-3 است. نظامی که دانش آموزان سه دهه پیش تجربه اش کرده بودند این روزها باز هم در مدارس کشور اجرا می شود و بر اساس آن دانش آموزان کلاس پنجم سال تحصیلی گذشته امسال به جای اول راهنمایی، به کلاس ششم دبستان می روند و در همان مدرسه قبلی خودشان درس را با آموزگارانی که تابستان دوره آموزشی ششم ابتدای را گذرانده اند، آغاز می کنند. بماند اینکه تغییر نظام جدید چه اما و اگرهایی که در پی نداشت و با چه مخالفت ها و موافقت هایی که روبرو نشد. اما در هر حال وزیر پای حرفش ایستاد و بالاخره نظام آموزشی جدید اجرایی شد تا ببینیم این نظام جدید چه تاثیرات مثبتی در روند آموزشی ما خواهد داشت.

گشت‌های انتظامی از ساعت 7 تا 8:30، 12 تا 14 و 16 تا 18:30 بنا به تناسب ساعات فعالیت در 15 روز اول مهرماه در اطراف مدارس مستقر می‌شوند. در عین حال برابر تدابیر اندیشیده شده، استقرار عوامل انتظامی در اطراف مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های دخترانه به صورت ویژه خواهد بود

تغییرات کتب درسی و جایگزین شدن دریاقلی به جای پترس

سالها است که داستان های کتابهای درسی ما با تغییرات گسترده جای خود را به داستان های جدیدی داده اند که هیچ ربطی به داستان های قبلی ندارند. این روزها در کتابهای فارسی دیگر اثری از حسنک کجایی نیست و دانش آموزان امروز دیگر نمی دانند کوکب خانم چطور از مهمان های ناخوانده اش پذیرایی کرد و کبری پس از اینکه کتابش در اثر سهل انگاری زیر بارش یک ریز باران شسته شد، چه تصمیمی گرفت. در راستای حذفیات کتاب های درسی امسال هم تغییر جدیدی در کتاب فارسی دبستان اتفاق افتاد و در راستای آن داستان «دریاقلی سورانی» پس از سال‌ها تاخیر  وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شد. داستانی که پایه ششمی‌ها در درس چهارده خود آن را خواهند خواند، شخصیتی است که اگر چه در دهه 60 و بحبوحه جنگ افراد کمی از فداکاری وی اطلاع پیدا کردند اما با گذر زمان داستان فداکاری او زبان به زبان چرخید و به یکی از اسطوره‌های دفاع مقدس تبدیل شد. دریاقلی سورانی در آن شب پاییزی و بارانی سال 1359 اسطوره‌ای آفرید که لشکر ایران را از یک شکست بزرگ و حتمی نجات داد.

کیف مدرسه

دریاقلی بر روی دوچرخه خود نشست و مسافتی قریب به 20 کیلومتر را رکاب زد و خود را به نیروهای ایرانی رساند و آنها را از حضور نیروهای عراقی و حمله آنها آگاه ‌کرد. گفته می‌شود که اگر دریاقلی این حرکت را انجام نداده بود، نیروهای عراق می‌توانستند تا شیراز و دیگر شهرهای مرکزی ایران نفوذ کنند. این در حالی است که پترسی که همه ایرانی ها داستان فداکاری اش را در کتاب های فارسی خوانده بودند حتی خود مردم هلند هم نمی شناختند.

لوازم التحریر ایرانی- اسلامی

یکی دیگر از اخباری در بحبوحه شروع سال تحصیلی جدید به گوش می رسد، ماجرای لوازم التحریر ایرانی- اسلامی است و اینکه در دوره و زمانه ای که باربی، بتمن، بن تن و مرد عنکبوتی جلد دفترها و کیف های دانش آموزان را قرق کرده اند، ما هم به فکر چاپ تصاویر قهرمانان ملی و اسلامی خودمان بر روی جلد لوازم مدرسه افتادیم، جای بسی خوشحالی دارد. از سوی دیگر این روزها با آغاز به کار شورای نظارت بر علائم و تصاویر روی البسه و لوازم‌التحریر از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد بالاخره برای ورود لوازم مدرسه دانش اموزان به بازار، فیلتری ایجاد شد.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان