تبیان، دستیار زندگی
یکی از مشکلاتی که خانم‌های جوان زیادی با آن به پزشک متخصص پوست مراجعه می‌کنند، مشکلات ناخن به دنبال کاشت ناخن مصنوعی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاشت ناخن خطر عفونت را در پی دارد


یکی از مشکلاتی که خانم‌های جوان زیادی با آن به پزشک متخصص پوست مراجعه می‌کنند، مشکلات ناخن به دنبال کاشت ناخن مصنوعی است. این مشکلات از موارد خفیف تا شدید متفاوت هستند و می‌توانند شامل زبری سطح ناخن، عفونت‌های شدید باکتریایی یا قارچی و تغییر شکل موقتی تا دائمی ناخن باشند.


ناخن مصنوعی

متاسفانه خیلی از افراد به علت مواجه‌شدن با مشکلاتی مانند شکنندگی ناخن‌ها، به جای آنکه درد را چاره کنند، سعی‌ می‌کنند صورت مساله را پاک‌ کنند و روش کاشت ناخن مصنوعی را برمی‌گزینند. در حالیکه مشکلاتی که ناخن مصنوعی می‌تواند ایجاد کند، بسیار است.

برای کاشت ناخن، سطح ناخن به وسیله سوهان‌های برقی تراشیده می‌شود تا جایی که تنها لایه بسیار نازکی از ناخن باقی بماند. علت این تراشیدن این است که وقتی از ژل یا پودرهای مخصوص برای فرم دادن به ناخن استفاده می‌کنند، ظاهری برجسته نداشته باشد.

ناخن‌های کاشته شده در مواردی که قابل تشخیص از ناخن طبیعی نیستند و به اصطلاح عامه «خوب کاشته شده‌اند»، خطرناک‌ترند و در صورت شکستن ناگهانی، آسیب جدی‌تری را برای فرد به دنبال دارند، چرا که مواد مصنوعی مورد استفاده برای کاشت ناخن بر روی لایه‌ای متشکل از یک ردیف سلول، چنان محکم چسبیده‌اند که اگر در اثر ضربه یا کشیدگی ناگهانی بشکنند یا کنده شوند، بافت زیر ناخن شامل پوست، گوشت و عروق نیز همراه با آنها جدا می‌شود و آسیب های جدی را به وجود می‌آورد.

کاشت ناخن مصنوعی مگر در موارد بیماری های ناخن که کاشت ناخن در آن‌ها الزامی است، توصیه نمی‌شود. در کاشت ناخن در بسیاری از موارد ضایعاتی چون ابتلا به عفونت‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌شود که مدت‌ها بعد خودش را نشان می‌دهد

به‌طور کلی، هر زمان کوتیکول ناخن، یعنی قسمتی از ناخن که صفحه ناخن را در بالا به پوست می‌چسباند و مانع ورود رطوبت یا باکتری‌ها و قارچ‌ها به دستگاه ناخن می‌شود، آسیب ببیند، ناخن آسیب‌پذیر و مستعد حمله‌های باکتری‌ها و قارچ‌ها و ابتلا به عفونت‌های حاد یا مزمن باکتریایی و قارچی می‌شود.

هنگام کاشت ناخن، کوتیکول ناخن نباید دستکاری شود و آسیب ببیند و اهمیت ندادن به این موضوع، باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد.

استفاده از ناخن‌های مصنوعی و کاشت ناخن، عوارضی همچون عفونت های معمولی و قارچی، درماتیت (اگزمای تماسی)، تغییر شکل صفحه ناخن، شکنندگی و حتی از بین رفتن صفحه اصلی ناخن را به دنبال خواهد داشت.

همچنین، کاشت ناخن‌های مصنوعی باعث تغییر رنگ ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن و خرد شدن ناخن و کنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر (اُنیکولیز) می‌شود.

استفاده طولانی مدت از ناخن‌های کاشته شده ی یک بار مصرف گرفته تا ناخن‌های کاشته شده برای استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث واکنش‌های دردناک و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها و شل شدن ناخن‌ها شود.

خانم‌هایی که از ناخن‌های مصنوعی و کاشته شده برای زمان طولانی استفاده می‌کنند، ممکن است مشاهده کنند که ناخن‌های طبیعی آنها نازک‌تر و مات‌تر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن می‌شوند.

مشکل بعدی، آلرژی به چسب‌هایی است که برای کاشت ناخن استفاده می‌شوند. این چسب‌ها حاوی آکریلات هستند که ماده‌ای حساسیت‌زاست و باعث ورم، خارش، تاول، پوسته‌ریزی در اطراف ناخن، شکاف و ترک ناخن، تغییر بافت ناخن و عفونت‌های قارچی به خصوص عفونت کاندیدا می‌شوند.

بر اساس گزارش های موجود، چسب‌هایی که برای چسباندن ناخن‌های مصنوعی به کار می‌روند، به دلیل آزاد کردن سم سیانید و بخار ناشی از آن می‌تواند باعث مسمومیت و حتی فوت افراد شوند.

از جمله عوارض دیگر کاشت ناخن این است که ناخن اصلی رشد نمی‌کند و به صورت یک ورقه نازک درمی‌آید و پس از برداشتن ناخن مصنوعی، اغلب به حالت طبیعی خودش بازنمی‌گردد و تغییر فرم می‌دهد.

در برخی موارد دیده می‌شود که یک قسمت از ناخن به رنگ سبز مایل به سیاه درمی‌آید که دلیل آن رشد یک میکروب مقاوم در زیر ناخن است که رفع آن نیاز به درمان های آنتی بیوتیکی دارد.

امکان رشد قارچ هم در زیر ناخن وجود دارد که به شکل یک حجم ضخیم شده در ناخن مشاهده می‌شود. فرد باید در این موارد به پزشک مراجعه کند تا پس از انجام آزمایش و تشخیص قطعی، درمان خوراکی و محلول موضعی برای وی تجویز شود.

گاهی کندن صفحه ناخن مصنوعی از صفحه ناخن اصلی فرد آسان نیست و لازم است فرد ماه‌ها صبر کند تا با رشد ناخن اصلی، صفحه ناخن کاشته و چسبانده شده، به تدریج به سمت انتهای ناخن پیشرفت کند.

کندن ناخن مصنوعی باعث صدمه دیدن ناخن اصلی می‌شود و باید صبر کنند تا لایه اصلی رشد کند و ناخن مصنوعی به مرور بیفتد، چرا که ناخن مصنوعی از ژل‌هایی ساخته می‌شود که به سختی جدا می‌شوند

حداقل دو ماه طول می‌کشد تا ناخن اصلی که بسیار ضعیف شده رشد کند. البته محلول‌های تقویت کننده ناخن می‌توانند به رشد آن کمک کنند، اما تاثیر بسزایی نخواهند داشت و تنها مانند یک لایه محافظت کننده روی ناخن را می‌پوشانند و به ضخیم‌تر شدن آن کمکی نمی‌کنند.

به علت آنکه هنگام کاشت ناخن، لایه بالایی ناخن تراشیده می‌شود و هر دو هفته یک بار هم نیازمند بازسازی و کاشت مجدد است، ناخن صدمه زیادی می‌بیند و روش مناسبی برای زیباسازی آن نیست.

با توجه به بروز مشکلات بالا در اثر کاشت ناخن، متخصصان پوست همواره افراد را از دستکاری‌های غیرضروری ناخن از جمله کاشت ناخن مصنوعی بر حذر می‌دارند، زیرا اصلاح مشکلات دور ناخن یا صفحه ناخن به دلیل رشد آهسته ناخن‌ها، به زمان نیاز دارد و مشکل است. پس همواره در این مورد نیز پیشگیری بهتر از درمان است.

اگر اصراری هم برای استفاده از ناخن‌های مصنوعی وجود دارد، این ناخن‌ها باید هر سه ماه یک بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخن‌های طبیعی استراحت کنند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

هفته نامه سلامت- دکتر بهروز باریک‌بین ، متخصص پوست

ایسنا - دکتر پروانه ساکت ، متخصص پوست و مو

پارسی طب - دکتر کامران بلیغی، متخصص پوست و دکتر نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو

مطالب مرتبط:

ناخن سالم نشانگر سلامتی

هر مشکلی در ناخن نشانه چیست؟

ناخن ‌های خطرناک

بلند کردن ناخن دردسر دارد

ناخن های انگشت دست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.