تبیان، دستیار زندگی
با رسیدن به میانسالی، قدرت ذهنی افراد، خیلی آرام، روند نزولی پیدا می‌کند. شاید این اصطلاح هم که در این سن، عقل کامل می‌شود به همین علت باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان سازی مغز با پنج حرکت


با رسیدن به میانسالی، قدرت ذهنی افراد، خیلی آرام، روند نزولی پیدا می‌کند. شاید این اصطلاح هم که در این سن، عقل کامل می‌شود به همین علت باشد.


تقویت ذهن

کاهش قدرت یادگیری در اثر بالا رفتن سن، غیرقابل اجتناب نیست و با تغذیه صحیح، پرهیزهای غذایی، ورزش و فعالیت فیزیکی و ذهنی می‌توان ذهن را تقویت کرد و مغز را مانند دوران جوانی قدرتمند نگه داشت. در این مطلب قصد داریم شما را با ساده‌ترین راه‌های تقویت ذهن آشنا کنیم.

در اینترنت بگردید

هنگام جستجو در اینترنت، مرکز کلیدی تصمیم‌گیری و استدلال مغز فعال می‌شود. به گفته دانشمندان، کلیک کردن در اینترنت بیشتر از خواندن و مطالعه، ذهن را تحریک می‌کند. یافته‌های محققان نشان داده است که جستجو در اینترنت، ارتباطات مغزی‌ای را فعال می‌کند که هنگام خواندن، فعال نمی‌شوند، اما این موضوع تنها در افرادی که در این کار تجربه و مهارت کافی دارند، صدق می‌کند.

نتایج ام.آر.آی مغز افراد مورد مطالعه در یك تحقیق نشان داده است، فعالیت مغز افرادی که به طور مرتب با اینترنت کار می‌کنند، سه برابر افرادی است که برای اولین بار این کار را انجام می‌دهند. به عقیده این محققان، جستجو با استفاده از موتورهای جستجوگر در طول زمان می‌تواند موجب تقویت قدرت ذهن شود. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند، چند روز در هفته و هر بار بیست دقیقه، درباره موضوعات مورد علاقه‌تان و مسایلی که دوست دارید درباره‌شان بیشتر بدانید، در اینترنت جستجو کنید. این کار علاوه بر اینکه به اطلاعاتتان اضافه می‌کند، موجب تقویت ذهنتان هم می‌شود.

ورزش کنید

بررسی‌ها نشان داده است، ورزش موجب افزایش قدرت ذهنی می‌شود. گروهی از محققان با بررسی نتایج تحقیقات قبلی دریافتند ورزش‌های ایروبیک، علاوه بر افزایش سرعت و کارایی ذهن، موجب بزرگ شدن بافت مغز هم می‌شود. برای اینکه از این فایده ورزش بهره ببرید، لازم نیست ورزش‌های سخت و سنگین انجام دهید، پنجاه دقیقه پیاده‌روی سریع به مدت سه بار در هفته نیز این تأثیر را دارد.

ساده‌ترین و ارزان‌ترین ورزش، پیاده‌روی است. برای داشتن ذهن فعال‌تر، پیاده‌روی در پارک را فراموش نکنید.

ساده‌ترین و ارزان‌ترین ورزش، پیاده‌روی است. برای داشتن ذهن فعال‌تر، پیاده‌روی در پارک را فراموش نکنید. گروهی از محققان دانشگاه میشیگان دریافتند، افرادی که محل‌های مناسب مانند پارک و فضای سبز را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند، حافظه و توجهشان در مقایسه با افرادی که در خیابان‌های شهر پیاده‌روی می‌کنند بیست درصد بیشتر است.

شاتوت بخورید

بررسی‌های جدید نشان داده است، میوه‌های ارغوانی رنگ موجب تقویت قدرت ذهن می‌شود. پژوهشگران دانشگاه توفتز دریافتند موش‌هایی که دو درصد رژیم غذایی‌شان را شاتوت تشکیل داده بود، در مقایسه با موش‌هایی که این ماده غذایی در رژیمشان نبود، بهتر و سریع‌تر در مسیرهای پرپیچ و خم حرکت کرده و راهشان را پیدا می‌کنند. این محققان در بررسی دیگری دریافتند، شاتوت در رژیم غذایی موش‌ها موجب افزایش رشد سلول‌های ناحیه هیپوکامپ مغز می‌شود. به گفته این محققان آنتوسیانین، رنگدانه ارغوانی رنگی که در شاتوت وجود دارد، عامل این تغییر ذهنی است. این ماده حاوی نوعی مواد شیمیایی است که از موانع خون و مغز عبور کرده و در ناحیه یادگیری و حافظه مغز می‌نشیند. برای داشتن ذهنی فعال، یادتان نرود که در فصل این میوه‌ها، از خوردنشان غافل نشوید و آن‌ها را به شکل تازه نوش جان کنید.

پازل

پازل بچینید

نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه آلاباما با بررسی سه هزار زن و مرد سالمند نشان داد، پس از شرکت در ده جلسه 60 تا 75 دقیقه‌ای فعالیت‌های تقویت ذهن، توانایی مغز افراد سالمند بیشتر شده و با قدرت ذهنی افراد ده سال جوان‌تر از خودشان برابری می‌کند. یکی از فعالیت‌های مفید برای تقویت ذهن پازل است. با پازل‌های ساده و کوچک شروع کنید و در زمان بیکاری سرگرم چیدن آن‌ها شوید. وقتی مهارتتان بیشتر شد، سراغ پازل‌های بزرگ‌تر بروید.

مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید

به گفته روان‌پزشکان و دندان‌پزشکان، سلامت دهان و دندان با سلامت ذهن ارتباط نزدیک دارد. این محققان با بررسی هزار فرد 20 تا 59 ساله دریافتند، التهاب و عفونت لثه و مشکلات دندان، با کاهش قدرت ذهنی در بزرگ‌سالی ارتباط دارد. بنابراین بهتر است به توصیه دندان‌پزشکتان توجه کنید و حداقل روزی یک‌بار و هر بار به مدت دو دقیقه دندان‌هایتان را مسواک بزنید و نخ دندان را هم فراموش نکنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: گردباد

مطالب مرتبط:

مغز کودک‌تان را تقویت کنید

حافظه برتر را تجربه كنید

به مغزتان بیشتر اهمیت دهید

مغز پسته و بادام، برای تقویت حافظه

کشف تفاوت جدید مغز زنان با مردان

مغزتان را تخریب نكنید!