تبیان، دستیار زندگی
در واقع تبلیغات فرصتی به دست کارگزار و مجری می ‌دهد که با بهره‌ گیری از تکنیک‌ های خاص رسانه‌ ای، اهداف خود را تحقق بخشد و امروزه تأثیرپذیری ارکان فکری و رفتاری افراد در سنین مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان از الگوهای عرضه شده در تبلیغات مختلف، مسئله‌ ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغ قرآن ممنوع شد!


در واقع تبلیغات فرصتی به دست کارگزار و مجری می ‌دهد که با بهره‌ گیری از تکنیک‌ های خاص رسانه‌ ای، اهداف خود را تحقق بخشد و امروزه تأثیرپذیری ارکان فکری و رفتاری افراد در سنین مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان از الگوهای عرضه شده در تبلیغات مختلف، مسئله‌ ای است که می توان از آن تحت عنوان "قدرت رسانه ای" یاد کرد.


تبلیغ قرآن

در عصر کنونی تبلیغات از جمله واژگانی است که برداشت ‌های متفاوت و گاه متعارض و متضاد از آن می‌ شود. در یک سوی آن می ‌توان اطلاع‌ رسانی و آگاهی ‌بخشی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مشاهده کرد که بر صفحه ی جراید، مطبوعات، صفحات وب، تصاویر تلویزیونی یا بر روی امواج رادیویی نقش می ‌بندد و در سوی دیگر بزرگ ‌نمایی یا کوچک ‌انگاری و فریب و دگرگون‌ سازی حقیقت و ارائه ی چهره وارونه از واقعیت را به نظاره نشست. در واقع تبلیغات فرصتی به دست کارگزار و مجری می ‌دهد که با بهره‌ گیری از تکنیک‌ های خاص رسانه‌ ای، اهداف خود را تحقق بخشد و امروزه تأثیرپذیری ارکان فکری و رفتاری افراد در سنین مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان از الگوهای عرضه شده در تبلیغات مختلف، مسئله‌ ای است که می توان از آن تحت عنوان "قدرت رسانه ای" یاد کرد؛ قدرتی که در "جنگ نرم" حرف اول را می زند.

در این میان چند سالی است که تبلیغ اسلام در نقاط مختلفی از جهان با مشکلاتی روبرو شده، مشکلاتی که هرگز در راستای تبلیغات دیگر ادیان به وجود نیامد و این امر به خودی خود گواه آن است که سردمداران غربی با هراس از گسترش اسلام سعی در گوشه نشینی آن دارند و به جهت تحقق این مهم، فاز جدیدی از "جنگ نرم" را استارت زده اند. در این راستا اخیرا دولتمردان انگلستان آشکارا مانع از تبلیغات اسلامی در این کشور شده اند. موضوع از این قرار می باشد که سازمانی در انگلستان با عنوان "طرح قرآن" (Quran Project) برای نصب پوسترهای خود در پنج ایستگاه اصلی راه ‌آهن شهری لندن، یعنی والترلو، ویکتُریا، خیابان لیورپول، مارلیبُن و خیابان پانکراس بین‌ المللی در فاصله زمانی دهم تا بیست و چهارم دسامبر سال 2012 برنامه ‌ریزی کرده بود.

چند سالی است که تبلیغ اسلام در نقاط مختلفی از جهان با مشکلاتی روبرو شده

دکتر "ولید حق"، مدیر این سازمان خیریه که در انگستان به ثبت رسیده است، هدف از این کارزار تبلیغاتی را به چالش کشیدن دلایل اسلام هراسی در انگستان اعلام کرد. این سازمان بدین منظور قصد داشت تا هزار نسخه رایگان از ترجمه انگلیسی قرآن را به غیر مسلمانان اهدا کند. طرح قرآن از زمان تاسیس خود در دو سال گذشته تا به امروز، پنجاه هزار نسخه از ترجمه انگلیسی قرآن را در میان میان افراد توزیع کرده است. حائز اهمیت آن که طرح مشابهی با عنوان: "دعوت در ایستگاه‌ های قطار" در دسامبر سال 2011 در ایستگاه‌ های راه‌ آهن میدلند، بی‌هیچ اعتراض و شکایتی برگزار شده بود.

تبلیغ قرآن

طرح جدید این سازمان خیریه برای شش ماه برنامه‌ ریزی و مکان‌ های آن نیز از سوی شرکت "ژیسدکو" (بزرگترین شرکت تبلیغاتی جهان) به مبلغ سی‌ هزار پوند، رزرو شده بود. دو سوم این مبلغ به صورت آنلاین از طریق سایت جاست‌ گیوینگ (Justgiving)، پایگاه اینترنتی مشهور برای جمع‌ آوری وجوه به صورت گروهی تامین شده بود. ولی در هفدهم دسامبر، این تابلوهای تبلیغاتی – برای اهدای قرآن کریم – به یکباره برچیده شد. شرکت "ژیسدکو" با ارسال ایمیلی اعلام کرد: شرکت راه‌ آهن عنوان کرده که این تبلیغات برای آنها غیرقابل قبول است و ما نباید چنین کاری را انجام دهیم. در نتیجه روند جمع‌ کردن پوسترها از ایستگاه‌ ها را طی یک هفته شروع خواهیم کرد. البته به واقع، هم شرکت ژیسدکو و هم شبکه ی راه ‌آهن در دو سال گذشته کارزارهای مشابهِ دیگر گروه‌ های اعتقادی را مجاز شمرده و تبلیغات آنها را نمایش داده‌ اند.

شرکت راه‌ آهن عنوان کرده که این تبلیغات برای آنها غیرقابل قبول است و ما نباید چنین کاری را انجام دهیم. در نتیجه روند جمع‌ کردن پوسترها از ایستگاه‌ ها را طی یک هفته شروع خواهیم کرد

از جمله این گروه‌ ها می‌ توان به انجمن "کتاب مقدس تثلیثی" و "دوره آلفا" اشاره کرد. در عوض، پوسترهای سازمان خیریه ی طرح قرآن تنها پس از یک روز برچیده شد. با توجه به موارد فوق، شبکه ی راه ‌آهن و شرکت ژیسدکو نمی ‌توانند ادعا کنند که دارای خط مشی عدم نمایش تبلیغات مذهبی بوده ‌اند و این روند نشان دهنده ی آن می باشد که غربی ها به شدت از بیداری اسلامی و اشاعه ی دین مبین اسلام در هراس بوده و در راستای جلوگیری این گسترش، حتی قوانین خود را نیز نقض می کنند.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / گرداب