تبیان، دستیار زندگی
آن‌گونه که از روایات برمی‌آید شناخت امام و پیروی از او می‌تواند ما را از گمراهی نجات بخشد و همین نجات‌بخشی ضرورت شناخت را فراهم می‌کند. امام موسی‌بن‌جعفر می‌فرماید: امام، حجت بندگان است و هرکه او را رها کند، گمراه می‌شود و هر که همراه او باشد، نجات می‌یاب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا باید حضرت مهدی را شناخت؟

امام زمان

روایات بسیاری در کتاب‌های شیعه و اهل تسنن وجود دارد که در آن‌ها، مسلمانان موظف شده‌اند امام زمان خود را بشناسند و از او پیروی نمایند. (1) بعضی از دانشمندان اهل سنت منظور از امام زمان در این روایات را خلفا و زمامداران دانسته‌اند. ولی شیعه بر این باور است که منظور از امام زمان در این روایات امام معصوم است. بدین جهت، شیعه لزوم شناخت حضرت مهدی را جزئی از همین شناخت کلی می‌داند.

پس از بیان اصل کلی فوق، به چنددلیل که در پی می‌آید باید امام مهدی(عج) را شناخت:

1- جلوگیری از انحراف و گمراهی: آن‌گونه که از روایات برمی‌آید شناخت امام و پیروی از او می‌تواند ما را از گمراهی نجات بخشد و همین نجات‌بخشی ضرورت شناخت را فراهم می‌کند. امام موسی‌بن‌جعفر می‌فرماید: امام، حجت بندگان است و هرکه او را رها کند، گمراه می‌شود و هر که همراه او باشد، نجات می‌یابد و رستگار می‌شود. (2)

در دعای منقول از ابوجعفی عمری چنین می‌خوانیم: «خدایا خودت را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی، رسولت را نخواهم شناخت. خدایا! رسولت را به من بشناسان وگرنه حجتت را نخواهم شناخت. خدایا!‌حجتت را به من بشناسان وگرنه، از دین خود گمراه خواهم شد. (3)

2- برای جلوگیری از بطلان عمل: طبق روایات، قبولی اعمال درگرو پذیرفتن ولایت امامان معصوم است.

آن‌گونه که از روایات برمی‌آید شناخت امام و پیروی از او می‌تواند ما را از گمراهی نجات بخشد و همین نجات‌بخشی ضرورت شناخت را فراهم می‌کند. امام موسی‌بن‌جعفر می‌فرماید: امام، حجت بندگان است و هرکه او را رها کند، گمراه می‌شود و هر که همراه او باشد، نجات می‌یابد و رستگار می‌شود

امام باقر(علیه السلام) به زراره فرمود اسلام بر پنج چیز بنا نهاده شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت. زراره می‌گوید عرض کردم کدام‌یک برتر است؟ امام فرمود: ولایت؛ زیرا کلید و حاکم و راهنمای آن‌هاست. اگر مسلمانی شب تا صبح به نماز و روز خود را به روزه سپری کند و تمام ثروت خود را صدقه بدهد و همه ساله به حج برود اما ولی خدا را نشناخته باشد تا او را پیروی نماید و تمام کارهایش به راهنمایی او نباشد هرگز پیش خداوند اجر و ثوابی ندارد و از اهل ایمان نخواهد بود. (4)

3- رسیدن به حیات معنوی: پیامبر اسلام می‌فرماید: ای مردم هرکه بخواهد در زندگی همانند من باشد و همانند من بمیرد، ولایت علی(علیه السلام) را بپذیرد و از امامان بعد از او پیروی کند. (5)

4- فرار از مرگ جاهلیت: در روایاتی که مورد پذیرش شیعه و اهل سنت است، تصریح شده که: هرکه بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. امام محمدباقر(علیه السلام) فرمود: هر که بمیرد و امامی نداشته باشد، مرگ او مرگ جاهلیت است و هیچ کس در این جهت معذور نیست تا امام خود را بشناسد. (6)

پیامبر خدا نیز فرمود: هر که منکر قائم از فرزندانم در زمان غیبتش بشود و در همان حال بمیرد، قطعاً‌ به مرگ جاهلیت مرده است. (7)

پی نوشت ها:

1. محاسن برقی، ص155؛ الثقاب ابن‌حیان، ج7، ص49

2. معجم احادیث الامام مهدی، ج4، ص 148

3. مصباح‌‌الزائر، ص 312

4. اصول کافی، ج2، ص18

5. مناقب آل ابی‌طالب، ج1، ص301

6. محاسن برقی، ص 155، الثقاب ابن‌حیان،‌ ج7، ص 49

7. کمال‌الدین و تمام‌النعمه، ج2، ص412

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر:

1- وظایف منتظران،عبدالرحمن انصاری.

2- معرفت امام عصر(عج)، سید محمد بنی هاشمی.

3- پگاه ظهور، مرتضی تابش.

4- پیوند معنوی با ساحت قدس مهدوی، دبیر همدانی، علی اکبر بن شیر محمد.

5- فرهنگ انتظار، ابراهیم شفیعی سروستانی.

بخش مهدویت تبیان


منبع: پورتال جامع مهدویت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.