تبیان، دستیار زندگی
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر كس قبر حسین را در روز عاشورا زیارت كند ، همانند كسى است كه در برابر او به خون خود غلطیده باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوائد بی نظیر زیارت کربلا در دنیا و آخرت

کربلا


در طول تاریخ انسانهایى بوده و هستند كه پس از مرگشان ، زندگى و حیاتشان ادامه پیدا كرده و با مرگ بدنشان ، وجودشان و شخصیت و اندیشه‏شان ادامه یافته است . مردان خدا و شخصیتهاى الهى، همانگونه كه در زمان حیات خویش استوانه دین و محور انسانیت و پشتوانه حق و عدالت هستند ، در زمان پس از مرگ نیز آرامگاه و زیارتگاهشان پشتوانه حق و عدالت و فضیلت است . و در این میان ، زیارت مشهد حسینى از ویژگیهاى برجسته‏اى برخوردار است . آنانكه توفیق پیدا مى كنند و به زیارت مرقد مطهرش مشرف مى شوند ، روى به آستان امام حسین (علیه السلام) آورده و به جانب این مدرسه عشق و فضیلت و دانشگاه كمال و تربیت مى‏گرایند . اینگونه تربیت اجتماعى و یك چنین موسسه تهذیب اخلاق و ادب ، براى هیچ ملتى از ملل گیتى میسر و مقدورنیست.


شیعه، امام را مقرب درگاه خدا مى‏داند و با توسل به او قربى به خدا پیدا مى كند، همانطور كه خودش در قرآن مجید فرمود:«به سوى او وسیله بگیرید» (1) امام را وسیله الهى مى‏داند. زیرا توسل و شفاعت، بعدى از ابعاد زیارت است كه زائر از این طریق خود را به درگاه الهى نزدیك مى‏كند، و پیشوایان ما وعده فرموده‏اند كه از زائران خود دستگیرى كنند.

تأمل در زیارت عاشورا و دیگر زیارات ، این مطلب را به خوبى روشن مى سازد كه امامان در صدد ساختن انسانهاى مۆمن و متعهد بوده‏اند ، لذا به آنها تعلیم داده‏اند كه در زیارت امام حسین (علیه السلام) از خداوند بخواهند كه زندگى و مرگشان را «حسین گونه» قرار دهد، و آنها را در دینا و آخرت همراه آن حضرت بدارد: «اللهم اجعل محیاى محیا محمد و آل محمد ، و مماتى ممات محمد و آل محمد ... و ان یجعلنى معحكم فى الدنیا و الاخرة».

به امید به اینكه خداوند متعال توفیق زیارت حضرتش را در دنیا و شفاعتش را در روز قیامت نصیب ما گرداند، به آثار و بركاتى كه زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) به دنبال دارد مى‏پردازیم:

1- آرامش بخشیدن به زائر

قبل از آنكه به آثار و بركاتى كه برگرفته از روایات اسلامى است اشاره كنیم ، این نكته لازم به ذكر است كه زیارت مرقد شریف امام حسین (علیه السلام) مانند سایر ائمه ، به مردمان و زیارت كنندگانش ، نوعى آرامش و اطمینان مى‏بخشد . در این عصر كه انسان را موجودى مضطرب مى نامند، و پیوسته دست به گریبان با پدیده‏هایى چون تردید، ناكامى، تشویش، ترس و ناسازگارى با محیط و زندگى ماشینى و محرومیت و جنگ و حتى كنار نیامدن خود است، و هر روز شاهد كاهشها و فرسایشها است و نمى تواند از اضطراب در امان بماند ، این زیارت مرقد مردان خدا و پیشوایان دین است كه به انسان آرامش خاطر مى دهد.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «حسین در نزد پروردگارش ... به زائرانش نظر مى كند . او نگاه مى كند كه چه كسى براى آن حضرت گریه مى كند، پس براى او طلب آمرزش كرده و پدرانش را مى‏خواند تا براى آن زائر دعا كرده و طلب آمرزش و مغفرت نمایند. سپس امام (حسین) مى فرماید: اگر زائر من مى‏دانست كه خدا چه چیزى براى او عطا مى فرماید شادى او بیشتر از جزع و بى‏تابى وى مى‏گردید»

2- در امان خدا بودن

به امام صادق (علیه السلام) عرض كردند: كمترین اثرى كه براى زائر قبر امام حسین (علیه السلام) چیست؟ فرمود: «كمترین تأثیرش این است كه خداوند متعال، او و خانواده و مالش را حفظ مى كند تا به سوى اهل خویش برگردد ،و چون روز قیامت فرا رسد، خداوند حافظ او خواهدبود» (2)

3- زائر خدا محسوب شدن

زید بن شحام گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض كردم : براى زائر قبر امام حسین (علیه السلام) چه مى‏باشد؟ فرمود: «همانند كسى است كه خدا را در عرش دیدار نموده باشد». گفتم: براى كسى كه یكى از شما را زیارت كند چه مى‏باشد؟ فرمود:

«همانند كسى است كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را زیارت نموده است »(3)

4- برآورده شدن حاجات و دفع پریشانى

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «همانا نزد شما قبرى است كه هیچ فرد پریشانى نزد آن نمى‏آید مگر آنكه خداوند از او دفع پریشانى نماید و حاجتش را برآورد»(4)

کربلا

5- زیادتى در عمر و رزق

امام باقر (علیه السلام) فرموده است : «شیعیان ما را به زیارت قبر حسین (علیه السلام) امر كنید ، زیرا زیارت او موجب فزونى در رزق و طول عمر و دفع بلایا و ناگواریها مى‏شود» (6)

6- آمرزش گناهان

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر كس حسین (علیه السلام) را زیارت كند در حالیكه عارف به حق او بوده و به امامتش اقرار داشته باشد خداى سبحان ،گناهان گذشته و آینده‏اش را مى‏آمرزد»(7)

7- محسوب نشدن ایام زیارت از عمر زائر

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «همانا ایام زیارت زائران حسین بن على (علیه السلام) از عمرشان محسوب نگشته و جزء حیاتشان به شمار مى‏آید»(9)

8- عنایت و توجه سیدالشهدا (علیه السلام)

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «حسین در نزد پروردگارش ... به زائرانش نظر مى كند . او نگاه مى كند كه چه كسى براى آن حضرت گریه مى كند، پس براى او طلب آمرزش كرده و پدرانش را مى‏خواند تا براى آن زائر دعا كرده و طلب آمرزش و مغفرت نمایند. سپس امام (حسین) مى فرماید: اگر زائر من مى‏دانست كه خدا چه چیزى براى او عطا مى فرماید شادى او بیشتر از جزع و بى‏تابى وى مى‏گردید»(10)

و امام حسین (علیه السلام) فرمود: «هر كس مرا در زندگانیش زیارت كند، پس از مرگش بازدیدش خواهم كرد»(11)

9- خیر و بركت زیاد

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «اگر مردم مى‏دانستند كه چقدر خیر و بركت در زیارت امام حسین (علیه السلام) وجود دارد ، براى زیارت كردنش با یكدیگر مقاتله مى‏كردند، و هر آینه اموالشان را براى رفتن به زیارتش مى‏فروختند» (12)

و امام باقر (علیه السلام) فرمود: «اگر مردم مى‏دانستند كه زیارت قبر شریف حسین (علیه السلام) چه مقدار فضیلت و بركت دارد، از شوق زیارت جان مى سپردند و نفسهایشان از شدت حسرت بند مى‏آمد» (13)

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر كس قبر حسین را در روز عاشورا زیارت كند ، همانند كسى است كه در برابر او به خون خود غلطیده باشد»

10- برابرى زیارت قبر حسین (علیه السلام) با حج

عبدالله بن عبید انبارى گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرضه داشتم : فدایت شوم ، همه ساله وسایل تشرف به حج برایم فراهم نمى‏شود. فرمود: «چون قصد حج نمودى و اسباب برایت فراهم نگشت ، به زیارت قبر حسین (علیه السلام) برو، كه یك حج برایت نوشته مى شود و چون قصد عمره نمودى و وسایل مهیا نشد ، عزم زیارت قبر حسین (علیه السلام) نما، كه یك عمره برایت منظور مى شود»(14)

11- نام زائر در اعلى علیین ثبت مى‏شود

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر كس به زیارت قبر حسین (علیه السلام) برود در حالى كه عارف به حق او باشد، خداوند نام او را در اعلى علیین مى‏نویسد»(15)

12- غرق شدن در رحمت الهى

از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند: ثواب كسى كه قبر امام حسین (علیه السلام) را زیارت كند، در حالى كه كبر و غرور نداشته باشد چیست ؟ فرمود: «برایش هزار عمره و حج مقبول نوشته مى شود . اگر شقى باشد، سعید نوشته مى‏گردد، و پیوسته در رحمت الهى غوطه‏ور خواهد بود»(16)

زیارت عاشورا

13- دعاى معصومین براى زائر

معاویة بن وهب از امام صادق (علیه السلام) نقل نموده كه فرمود: «اى معاویه، زیارت قبر حسین (علیه السلام) را از روى ترس وامگذار ، زیرا هر كه آن را ترك كند ، چنان دچار حسرت مى‏شود كه آرزو نماید قبرش نزد او باشد . آیا دوست ندارى كه خداوند تو را در زمره كسانى به حساب آورد كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و على و فاطمه و امامان معصوم (علیه السلام) برایش دعا مى‏كنند؟» (17)

14- تأثیر زیارت در روز عاشورا

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر كس قبر حسین را در روز عاشورا زیارت كند ، همانند كسى است كه در برابر او به خون خود غلطیده باشد» (18)

15- قرار گرفتن در جوار پیامبر و على و فاطمه (علیه السلام)

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر كس مى‏خواهد در جوار پیامبر (صلی الله علیه وآله) و على و فاطمه (علیه السلام) باشد، نباید زیارت حسین بن على (علیه السلام) را ترك كند»(19)

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر كس قبر حسین (علیه السلام) را به خاطر خداوند و در راه خدا زیارت نماید، خداوند او را از آتش دوزخ آزاد مى‏سازد، و روز ترس بزرگ (قیامت) او را ایمن مى‏دارد . از خداوند نیز هیچ حاجتى از حوائج دنیا و آخرت را طلب نمى‏كند مگر آنكه به او عطا مى‏نماید»

16- تأثیر زیارت در روز قیامت

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هیچ كس در روز قیامت نیست مگر آنكه آرزو مى‏كند كه اى كاش از زائرین امام حسین (علیه السلام) مى‏بود زیرا مشاهده مى‏نماید كه با زائران حسین (علیه السلام) به واسطه مقامى كه در نزد پروردگار دارند، چگونه عمل مى‏شود»(20)

و نیز فرمود: «هر كس دوست دارد در روز قیامت بر سر سفره‏هایى از نور بنشیند پس باید از زائرین حسین بن على (علیه السلام) باشد»(21)

و زرارة بن اعین گوید: «امام صادق (علیه السلام) فرمود: «زائرین حسین یك برترى نسبت به سایر مردم دارند» پرسیدم : برتریشان چیست ؟ فرمود: «چهل سال قبل از مردم وارد بهشت مى‏شوند در حالى كه دیگران هنوز در حال حساب هستند» (22)

17- رهایى از شداید قیامت

رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه وآله) فرمود: «من تعهد مى‏كنم كه در روز قیامت هنگامه رستاخیز ، ضمن ملاقات با زائر حسین (علیه السلام)، دستش را بگیرم و از مراحل هول‏انگیز و سختیهاى قیامت نجاتش بخشیده و او را به بهشت وارد كنم» (23)

18- نجات از آتش جهنم

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر كس قبر حسین (علیه السلام) را به خاطر خداوند و در راه خدا زیارت نماید، خداوند او را از آتش دوزخ آزاد مى‏سازد، و روز ترس بزرگ (قیامت) او را ایمن مى‏دارد . از خداوند نیز هیچ حاجتى از حوائج دنیا و آخرت را طلب نمى‏كند مگر آنكه به او عطا مى‏نماید» (24)

این آثار و آثار دیگرى كه به خاطر اجتناب از طولانى شدن مطلب ذكر نكردیم ، همگى به بركت وجود حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) است كه امیدوارم هر چه زودتر توفیق زیارت مرقد مطهرش نصیب تمام عاشقان گردد.

پى نوشت ها:

1.  سورهء مائده  آیهء 39

2.  ثواب الاعمال شیخ صدوق  ص 116

3.  منتخب كامل الزیارات  ابن قولویه  ص 281

4.  منتخب كامل الزیارات  ابن قولویه  ص 337

6.  همان مأخذ  ص 289

7.  كافى  مرحوم كلینى  ج 4 ص 582

9.  وسائل الشیعه  شیخ حر عاملى  ج 10 ص 322

10. امالى شیخ طوسى  ص 55

11.  بحارالانوار  علامه مجلسى  ج 101 ص 16

12.  منتخب كامل الزیارات  ابن قولویه  ص 87

13.  سفینة البحار محدث قمى  ج 1 ص 565

14.  منتخب كامل الزیارات  ابن قولویه  ص 306

15.  وسائل الشیعه  شیخ حر عاملى  ج 10 ص 324

16.  منتخب كامل الزیارات  ابن قولویه  ص 328

17.  منتخب كامل الزیارات  ابن قولویه  ص 199

18.  وسائل الشیعه  شیخ حر عاملى  ج 10 ص 331

19.  وسائل الشیعه  شیخ حر عاملى  ج 10 ص 230

20.  وسائل الشیعه  شیخ حر عاملى  ج 10 ص 330

21.  وسائل الشیعه  شیخ حر عاملى  ج 10 ص 331

22.  بحارالانوار  علامه مجلسى  ج 44 ص 235

23.  منتخب كامل الزیارات  ابن قولویه  ص 278

24.  وسائل الشیعه  شیخ حر عاملى  ج 10 ص 324

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع :

سایت عاشورا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.