تبیان، دستیار زندگی
نرم‌افزار فیلترینگ خانگی به منظور فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده صحیح از اینترنت در خانواده‌ها به صورت نسخه نرم‌افزاری رایگان در سایت شورای عالی اطلاع‌رسانی ارائه شده است. این نرم افزار کاملا بومی است و مطابق با فرهنگ کشور ما طراحی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلترینگ خانگی


نرم‌افزار فیلترینگ خانگی به منظور فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده صحیح از اینترنت در خانواده‌ها به صورت نسخه نرم‌افزاری رایگان در سایت شورای عالی اطلاع‌رسانی ارائه شده است. این نرم افزار کاملا بومی است و مطابق با فرهنگ کشور ما طراحی شده است.

فیلترینگ خانگی

به گزارش واحد ارتباطات شورای عالی اطلاع‌رسانی، هر فناوری، با فراهم آوردن یكسری فرصت‌ها، چالش‌هایی را نیز پیش روی بشر قرار داده است كه با توسعه فعالیتهای فرهنگی و پیشگیری از وقوع ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی می‌توان مضرات آن را به حداقل رساند.

در دورانی كه اینترنت به صورت همه جانبه وارد زندگیمان شده است و محتوا و اطلاعاتی كه در آن در ردوبدل می‌شود، بصورت تصاعدی رو به افزایش است، والدینی از دسترسی فرزندانشان به اینترنت آسوده خاطر خواهند بود كه بتوانند نحوه استفاده فرزندان خود از این وسیله ارتباطی قدرتمند را كنترل كنند.

اجزای این برنامه از دید والدین، تعریف فرزندان، امکان انتخاب محدوده سنی برای فرزندان، کنترل تصاویر با استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تعیین زمان استفاده، امکان تغییر پیام‌ها توسط والدین، ارائه گزارشات، امکان اعمال تنظیمات دلخواه و تغییر رمز عبور اصلی است

بدیهی است آنچه در اینترنت عرضه می‌شود، برای تمامی رده‌های سنی مناسب نبوده و اینترنت بدون فیلتر و پالایش، امكان دسترسی  به كلیه سرویس‌ها و متون را كه ممكن است برای كودكان و نوجوانان مضر باشد، ایجاد می‌كند. بر این اساس اكنون در بسیاری از كشورها، یكسری از نرم‌افزارهای فیلترینگ جهت استفاده خانواده‌ها تهیه شده و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی نیز با هدف رهنمود خانواده‌ها و در اختیار گذاشتن رایگان این نرم‌افزار برای خانواده‌ها، این نرم‌افزار با همكاری بخش خصوصی تهیه كرده و در اختیار عموم گذاشته است.

فیلترینگ خانگی

اجزای این برنامه ار دید والدین، تعریف فرزندان، امكان انتخاب محدوده سنی برای فرزندان، كنترل تصاویر با استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، امكان تعیین زمان استفاده، امكان تغییر پیغام‌ها توسط والدین، ارائه گزارشات، امكان اعمال تنظیمات دلخواه و تغییر رمز عبور اصلی است.

از سویی دیگر این نرم افزار امكان هدایت كاربر به سمت سایت‌های مفید مانند بخش اخبار، بخش علمی و بخش سرگرمی را داراست.

در اکثر کشورها این نرم افزار بر روی رایانه خانگی افراد نصب می‌شود و در کشور ما نیز فیلترینگ خانگی براساس ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی و بومی کشور توسط متخصصان داخلی بخش خصوصی تهیه شده است. تشخیص خودکار و هوشمند نسبت به تصاویر از جمله ویژگی‌های بارز این نرم افزار است که مقطع سنی خاصی را شامل ‌نمی‌شود.

فیلترینگ خانگی

نرم افزار فیلترینگ خانگی متفاوت از فیلترینگی است که کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ اجرایی می‌کند چرا که فیلترینگ جامع سایت‌های اینترنتی براساس کلمات کلیدی، دیتا بیس سایت‌های ممنوع و گزارش‌های واصله صورت می‌گیرد، اما این نرم افزار اختیاری بوده و مسیر استفاده صحیح از اینترنت را به خانواده‌ها نشان می‌دهد.

این نرم‌افزار در وبگاه دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با آدرس   www.scict.ir   قابل دسترسی است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: برسام، خبرآنلاین