تبیان، دستیار زندگی
قدیم‌ترها، هنگام ناهار و شام اعضای خانواده دور هم جمع می‌شدند و كنار هم یك وعده غذای خوشمزه و سالم را نوش‌جان می‌كردند، اما این روزها كمتر كسی است كه به فكر چیدن یك سفره زیبا و رنگارنگ باشد تا همه دور آن بنشینند و با هم غذای‌شان را بخورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه باهم دور یك سفره


قدیم‌ترها، هنگام ناهار و شام اعضای خانواده دور هم جمع می‌شدند و كنار هم یك وعده غذای خوشمزه و سالم را نوش‌جان می‌كردند، اما این روزها كمتر كسی است كه به فكر چیدن یك سفره زیبا و رنگارنگ باشد تا همه دور آن بنشینند و با هم غذای‌شان را بخورند.

همه باهم دور یك سفره

این روزها سر همه شلوغ است  اما با این حال ، خوب است كمی بیشتر به خوردن غذا با هم  دقت كنیم چون متخصصان ده‌ها دلیل برای شما می‌آورند تا ثابت كنند صرف غذا همراه با سایر اعضای خانواده به نفع سلامت‌ همه است.

اول از همه باید به یاد داشته باشید این وعده‌های غذایی كه همراه با بقیه میل می‌شود، معمولاً مغذی‌تر و سالم‌تر از غذاهایی است كه فرد تنها آنها را می‌خورد. علاوه بر این، بچه‌هایی كه تعداد وعده‌های بیشتری را كنار خانواده‌شان هستند، كمتر احتمال دارد سراغ غذاهای مضر بروند و تمایل بیشتری به مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار دارند. در ضمن این بچه‌ها وقتی به دوران نوجوانی می‌رسند، كمتر به سیگار رومی‌آورند و از رژیم غذایی سالمی هم پیروی می‌كنند.

مصرف وعده‌های غذایی در كنار اعضای خانواده به بهبود روابط خانوادگی شما كمك زیادی می‌كند و این مساله با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌كند.

با هم غذا بخورید

حتماً خیلی سخت است كه در طول روز و میان همه كارهایتان، زمان كافی برای تهیه غذا پیدا كنید و بتوانید همراه با بقیه، چند دقیقه‌ای در آرامش غذایتان را میل كنید، اما بد نیست برای رسیدن به این هدف، مراحل زیر را امتحان كنید؛

برنامه‌ریزی داشته باشید: اولین و یكی از مهم‌ترین بخش‌ها برای این كار برنامه‌ریزی است؛ تقویم را بردارید و از روی آن مشخص كنید كدام یك از روزهای هفته همه اعضای خانواده كنار هم هستند. حالا كه روزها مشخص شد، موانع را پیدا كنید و ببینید چه عواملی باعث می‌شود شما نتوانید بیشتر كنار هم باشید؛ مثلاً برخی می‌گویند فرصت كافی برای پخت غذا ندارند، عده‌ای از برنامه‌های شلوغ كاری شكایت می‌كنند و برخی هم نبودن مواد اولیه تهیه غذا را عامل اصلی این مساله می‌دانند. وقتی موانع را پیدا كردید، با همفكری سایر اعضای خانواده به دنبال راهی برای برطرف‌كردن آنها باشید.

غذا را با هم آماده كنید: زمانی كه همه مواد اولیه برای تهیه غذا فراهم شد، از بچه‌ها هم در تهیه آن كمك بگیرید. بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند كارهای بیشتر و مهم‌تری انجام دهند و كوچك‌ترها هم كارهایی در حد خودشان، اما هر كاری كه انجام دهند، مهم است و ارزشمند.

حتی اگر تمام مدت صرف شام فكرتان مشغول است و به كارهایی فكر می‌كنید كه بعد از شام باید انجام شود، سعی كنید در طول مدت صرف شام خیلی روی آنها تمركز نكنید. بگذارید ساعات صرف شام برای همه اعضای خانواده دلنشین و آرامش‌بخش باشد

مثلاً بچه‌هایی كه در سنین پیش از دبستان یا دبستان هستند، می‌توانند میز را بچینند، نوشیدنی را داخل لیوان‌ها بریزند و... بچه‌های بزرگ‌تر هم می‌توانند كارهای دیگری مانند مخلوط‌كردن مواد اولیه، درست‌كردن سالاد، شستن ظروف و... را به عهده بگیرند. فقط یادتان باشد وقتی بچه‌ها در تهیه غذا به شما كمك می‌كنند، حتما از آنها تشكر كنید و به كمك عباراتی مانند متشكرم، لطفا و... به آنها نشان دهید چطور باید با دیگران برخورد كنند.

تا می‌توانید از این با هم بودن، لذت ببرید: حتی اگر تمام مدت صرف شام فكرتان مشغول است و به كارهایی فكر می‌كنید كه بعد از شام باید انجام شود، سعی كنید در طول مدت صرف شام خیلی روی آنها تمركز نكنید. بگذارید ساعات صرف شام برای همه اعضای خانواده دلنشین و آرامش‌بخش باشد و بعد از گذراندن یك روز سخت كاری، از این همراهی و حضور لذت ببرید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : جام جم

مطالب مرتبط:

تفاهم های شادی ساز در خانه

کوله بارت را زمین بگذار

قطعه ای از بهشت را بسازید

ما ، در کنارهم

بیا زندگی را زندگی کنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.