تبیان، دستیار زندگی
زمانی که مجلات و روزنامه‌ها را ورق می‌زنیم تبلیغی که بیش از همه به چشم می‌خورد در مورد ترک اعتیاد است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترک اعتیاد با روش داغ زدن؟!


زمانی که مجلات و روزنامه‌ها را ورق می‌زنیم تبلیغی که بیش از همه به چشم می‌خورد در مورد ترک اعتیاد است که در آنها ‌ از کلمات آرمانی ترک با کمترین هزینه و بدون خماری، ترک با جدیدترین روش‌های روز دنیا و در کمترین زمان به کار رفته است.

اعتیاد

متأسفانه اکثر خانواده‌ها برای رهایی از بند اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود دست به دامان این تبلیغات پر‌رنگ و لعاب می‌شوند غافل از آنکه ‌بیشتر کمپ‌هایی که فعالیت می‌کنند فاقد استانداردهای قانونی و پزشکی هستند که در نهایت نه تنها معتاد را ترک نمی‌دهند بلکه مشکلات دیگری هم برای آنها ‌و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کنند. تعداد قابل‌توجهی از معتادانی که به این کمپ‌های غیرقانونی مراجعه کرده‌اند ‌یا جان خود را از دست داده‌اند ‌و یا دچار نقص عضو و مشکلات روانی شده‌اند.

اکثر کمپ‌هایی که به صورت غیر علمی کار می‌کنند معتادان را کتک می‌زنند، می‌بندند یا داغ می‌کنند و هیچگاه این کمپ‌ها با رابط سازمان بهزیستی در ارتباط نبوده‌اند. در این کمپ‌ها نگهداری چند معتاد در یک اتاق به دفعات دیده می‌شود. متاسفانه  از یک سو اکثر کمپ‌ها غیرانتفاعی هستند و برای کسب سود بیشتر اقدام به فعالیت‌های خارج از دستور می‌کنند. از سوی دیگر طی چند سال گذشته میزان تقاضا برای ترک رو به افزایش بوده و در مقابل این روند بازار کاذبی ایجاد شده است.

رشد قارچ گونه مراکز ترک اعتیاد توسط افراد فاقد صلاحیت

یکی از مشکلاتی که در خصوص کمپ های غیر قانونی  ترک اعتیاد وجود دارد رشد قارچ گونه این مراکز توسط افراد غیرمسئول و در بعضی موارد فاقد صلاحیت می باشد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی یادآور شد: متاسفانه گزارشات و مراجعات مکرری به سازمان بهزیستی داریم که در این کمپ ها مواردی مانند کتک کاری، ضرب و شتم، دستگیری و موارد خلاف قانون انجام می گیرد.

متأسفانه اکثر خانواده‌ها برای رهایی از بند اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود دست به دامان این تبلیغات پر‌رنگ و لعاب می‌شوند غافل از آنکه ‌بیشتر کمپ‌هایی که فعالیت می‌کنند فاقد استانداردهای قانونی و پزشکی هستند که در نهایت نه تنها معتاد را ترک نمی‌دهند بلکه مشکلات دیگری هم برای آنها ‌و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کنند

بیش از 500 کمپ غیرمجاز

متاسفانه امروزه برای ترک اعتیاد با آگهی و تبلیغاتی چون، ترک اعتیاد به شیوه بستری در بیمارستان، درمان یک روزه، هیپنوتیزم، طب سوزنی، ارسال رایگان دارو، قرص و کپسول‌های گیاهی، ارسال پزشک، و... روبه‌رو می‌شویم. گستره این تبلیغات و نتایج منفی آن باعث شده که مدیر‌کل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با موادمخدر چاپ آگهی‌های غیرمجاز و تبلیغات دروغین ترک اعتیاد در روزنامه‌ها را ممنوع کند و انتشار تبلیغات را تنها با دریافت تایید رسمی سازمان نظام پزشکی مجاز داند.

یوسف دولتی، مدیر کانون «مهراندیشان آفاق» (کانون ترک اعتیاد)در مورد کمپ‌های غیرمجازی که در تهران و سایر شهرها فعالیت دارند اظهار داشت : بیش از 500 کمپ غیرمجاز ترک اعتیاد در کشور فعالیت دارند که در قبال آن تنها 51 کمپ موجود است که دارای مجوز رسمی هستند که به صورت حرفه‌ای و اصولی به درمان اعتیاد از طریق گروه‌های همتا، آموزش دوره‌های ماتریکس، جلسات گروهی و توجیهی با حضور خانواده پرداخته می‌شود. متاسفانه ترک اعتیاد یک منبع درآمدزایی شده که هرکس که فکر می‌کند توانمندی یا تجربه‌ای در این زمینه دارد باید بدون مجوز و پروتکل درمانی به سمتش برود.

در اکثر این کمپ‌های غیرمجاز مرگ‌ومیر بسیار طبیعی شده و هرکسی سلیقه‌ای‌ درصدد درمان است. از نظر بهداشتی در این کمپ‌ها حداقل امکانات وجود دارد.

من و اعتیاد ؟ غیر ممکنه...

در واقع شخص با بیماری اعتیاد وارد این مراکز می‌شود و با چندین بیماری باز می‌گردد. ما چیزی به‌عنوان درمان یک روزه نداریم، فرد که در یک روز معتاد نشده که بخواهد یک روزه درمان شود. کسانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند ابتدا باید در درجه اول از آن کمپ مجوزش را بخواهند سپس ببینند که آیا این مرکز مسوول فنی، مددکار، پزشک و امکانات دارد یا نه.جرائم کمپ های غیرمجاز

کمپ‌ها باید ظرف 2 سال مجوز بگیرند در غیر این صورت  قطعاً در مسیر غیر‌علمی گام برداشته‌اند. لیست کمپ‌های شناسایی شده به نیروهای انتظامی ارجاع داده می‌شود و دستگاه‌های قضایی برای آنها ‌اشد مجازات را که همان تعطیلی است در نظر می‌گیرند اما در کنار این مجازات، برخی از کمپ‌های غیر مجاز  به دلیل پا در میانی برخی سازمان‌ها تعطیل نمی‌شوند.

نظارتی در كار نیست

همانطور که اشاره کردیم ترساندن ، بستن به تخت و آویزان كردن از سقف، كتك‌زدن، گرسنگی ‌دادن، زندگی در تاریكی و شرایط كاملا غیربهداشتی، شكستن انگشت و...اینها وصف اوضاع و احوال كمپ‌های غیرمجازی است كه معتادان را برای درمان، بستری كرده و از روش‌های غیراصولی و غیربهداشتی برای درمان آنها استفاده می‌كنند.

در این کمپها نه تنها مشکلات جسمی بلکه مشکلات روحی هم برای افراد ایجاد می شود بطوریکه گاهی خودکشی و حتی قتل اتفاق می افتد.

متاسفانه شكایات و گزارش‌ها و مراجعات مكرری در خصوص وجود این‌گونه كمپ‌ها و انجام مواردی خلاف قانون همچون كتك‌كاری، ضرب و شتم و دستگیری در آنها به سازمان بهزیستی گزارش شده است.

بیش از 500 کمپ غیرمجاز ترک اعتیاد در کشور فعالیت دارند که در قبال آن تنها 51 کمپ موجود است که دارای مجوز رسمی هستند که به صورت حرفه‌ای و اصولی به درمان اعتیاد از طریق گروه‌های همتا، آموزش دوره‌های ماتریکس، جلسات گروهی و توجیهی با حضور خانواده پرداخته می‌شود

شجاع كرمی معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی با تاكید بر این‌كه فعالیت كمپ‌های غیرمجاز موجب متضرر شدن مردم می‌شود، خاطرنشان می‌كند:«سازمان بهزیستی به دنبال این است كه با همكاری دستگاه‌های متولی، روند فعالیت كمپ‌های غیرمجاز را قانونمند كند.

جلسات متعددی برای پلمب و تعطیلی این مراكز صورت گرفته، و در دو مرحله نسبت به سازماندهی و بررسی وضعیت كمپ‌های غیرمجاز اقدام شده كه در مرحله اول به 45 مركز با توجه به داشتن شرایط، فرصت دریافت مجوز داده شد كه متاسفانه به جز 25 مركز بقیه اقدامی برای گرفتن مجوز نكردند. لذا به دلیل این که برخی ازكمپ‌های غیرمجاز حاضر به پرداخت هزینه‌های جانبی برای دریافت مجوز نیستند، در مرحله دوم و پس از بررسی‌های به عمل آمده توسط دستگاه‌های ذی‌ربط بسیاری از كمپ‌ها در حال پلمب شدن است».

کمپ اعتیاد

كرمی همچنین با بیان این‌كه برخی از این كمپ‌ها درخواست پول از مردم می‌كنند، یادآور می‌شود: این در حالی است كه در كمپ‌های مجاز حتی افرادی كه قادر به تامین هزینه نباشند، با مراجعه به بهزیستی و دریافت «یاری برگ» به صورت رایگان بستری می‌شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی نیز با اشاره به عدم نظارت بر كمپ‌های غیرمجاز می‌گوید: در مراكز دولتی اقداماتی از قبیل مشاوره و روان‌شناسی، خدمات پرستاری و... ارائه می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقدام به قطع سهمیه دارویی و ابطال پروانه و تعطیلی مركز می‌گردد، در حالی كه مراكز غیرمجاز خارج از نظارت هر دستگاهی اداره می‌شود.

سیاوش بیرانوند با تاكید بر این‌كه مراكز دولتی به‌تنهایی جوابگوی نیازهای جامعه نیست، می‌افزاید: تنها یك مركز تحت عنوان مركز نگهداری اجباری یا اقامتگاه اجباری برای افرادی كه با حكم مقامات قضایی معرفی می‌شوند، وجود دارد كه باید به مدت سه ماه در آنجا نگهداری شوند و مراحل ترك را بگذرانند.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- جام جم / 2- فرارو / 3- روزنامه شرق

مقالات مرتبط:

قل قل قلیان‌های زنانه

فروش قرص اکس در کنار پلیس!

معصومیت زیر چکمه های نادانی