تبیان، دستیار زندگی
سنگینی ترازوی نابه سامانی دارویی به کدام سمت است؟ تحریم ها یا سوءمدیریت ها، داستان داروهای بیماران خاص از جمله دغدغه های تکراری بیماران است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدیه محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کابوس این شب‌های بیماران سرطانی


سنگینی ترازوی نابه سامانی دارویی به کدام سمت است؟ تحریم ها یا سوءمدیریت ها، داستان داروهای بیماران خاص از جمله دغدغه های تکراری بیماران است که بررسی آن حکم ورق زدن پرونده ای نخ نما را دارد که از فرط همیشگی بودن، گویی حوصله مسئولین را سر برده و کسی دیگر پاسخگو و به دنبال علل و راه حل این معضل نیست.

هر از چند گاهی در آسمان نظام سلامت کشور، شاهد ابرهای نا به سامانی در زمینه های مختلف هستیم که بعضا گریبان پزشکان را گرفته و گاهی هم بیماران را قربانی می کند، داستان داروهای بیماران خاص از جمله دغدغه های تکراری بیماران است که بررسی آن حکم ورق زدن پرونده ای نخ نما را دارد که از فرط همیشگی بودن، گویی حوصله مسئولین را سر برده و کسی دیگر پاسخگو و به دنبال علل و راه حل این معضل نیست.

سرطان

این روزها، وزارت بهداشت در حالی ماه های پایانی خود را سپری می کند که ماه هاست، بازار داروهای بیماران خاص فراز و نشیب های اساسی را در کارنامه خود تجربه کرده است. با این حال ذکراین نکته ضروری است که کشور ما در صنعت دارویی، قطب های علمی و داروسازی بسیاری را داراست و به طور منطقی و البته معمول ساخت بسیاری از داروها از لحاظ هزینه، برای کشور سود آور نیست و متقاضیان به نسبت کمتری را پیش روی خود دارد و ایران مجبور به واردات از سایر کشورهاست.

در مورد توزیع نا به سامان و نا منظم داروهای بیماران خاص از جمله داروی اوستین( مورد مصرف در بیماران سرطانی)، داروهای بیماران هموفیلی، داروی والسایت( بیماران کلیوی) فرضیه های مختلفی مطرح است که مهم ترین آنها، در تحریم بودن و یا سوء مدیریت در توزیع داروها است، همچنین به این آشفته بازار  می توان بیمه نبودن برخی از این داروها از جمله اوستین و چند قلم از داروهای مبتلایان به ام اس اشاره کرد که هزینه های بیش از 5میلیون تومان برای هر وعده مصرف را در پی دارد.تبیان علل نابه سامانی دارویی را از چند تن از امیدهای حوزه سلامت در بهارستان جویا و نظر وکلای ملت را در این زمینه پرسیده است.

نماینده مردم تهران در بهارستان نهم:مشکلات اقتصادی عامل بروز نا به سامانی های دارویی است/مسئولین مدعی ذخیره سازی دارو پاسخگو باشند.

در مورد توزیع نا به سامان و نا منظم داروهای بیماران خاص از جمله داروی اوستین( مورد مصرف در بیماران سرطانی)، داروهای بیماران هموفیلی، داروی والسایت( بیماران کلیوی) فرضیه های مختلفی مطرح است که مهم ترین آنها، در تحریم بودن و یا سوء مدیریت در توزیع داروها است، همچنین به این آشفته بازار  می توان بیمه نبودن برخی از این داروها از جمله اوستین و چند قلم از داروهای مبتلایان به ام اس اشاره کرد که هزینه های بیش از 5میلیون تومان برای هر وعده مصرف را در پی دارد

دکتر زهره طبیب زاده نوری با اشاره به بازتاب گسترده نابه سامانی های دارویی بیماران خاص، گفت: در مورد داروهای خاص با تحولاتی که در زمینه ساخت داروها اتفاق افتاده است، دولت قدم های مثبت و قابل قبولی را در این حیطه برداشته است با این حال به دلیل این که متقاضان داروها، بیماران مستأصل هستند، علاوه بر فرد بیمار، خانواده و حتی یک فامیل درگیر این مسئله می باشند و بازتاب نا به سامانی ها در دسترسی به دارو بسیار بیشتر از بیماری های عادی است و این مسئله نیاز به توجه بیشتری دارد.

نماینده  مردم تهران ادامه داد: با توجه به همین مسئله، هر مسئول اجرایی تلاش می کند هر جایی که علیه او دریچه انتقادها باز و احتمال سوء برداشت ها وجود دارد با دقت بیشتری عمل کند که این مسئله در مورد وزارت بهداشت و قضیه تهیه و توزیع دارویی نیز مصداق دارد.

از صنعت پر سود داروسازی تا تحریم های دارویی

وی با اشاره به احتمال در تحریم قرار گرفتن برخی از داروهای بیماران خاص، اظهار کرد: وزارت بهداشت در زمینه خرید و انبار داروهای ضروری کوتاهی نمی کند اما با توجه به تحریم های شدید و اینکه صنعت داروسازی از صنایع بسیار سود آور بین المللی است ، وقتی تحریم شامل ایران می شود، این صنعت هم بی نصیب نمی ماند و ممکن است در این زمینه ما دچار تحریم هایی باشیم و نتوانیم برخی داروهای خاص را به کشور وارد کنیم.

سرطان

مشکلات مالی، علت کمبودهای دارویی

طبیب زاده نوری در ادامه افزود: من فکر می کنم در این زمینه سوء مدیریت نقش اساسی نداشته و بیشتر مشکلات در تهیه داروها، ریشه در مشکلات مالی و اقتصادی دارد.

نماینده مردم تهران در خصوص آن روی سکه مشکلات دارویی در کشور، تصریح کرد: در زمینه تهیه داروها با توجه به  ذخیره سازی ها، اگر ما شاهد مشکل در توزیع داروها باشیم ، باید مسئولین وزارت بهداشت در این رابطه پاسخگو باشند.

مسئولین مربوطه پاسخگو باشند

وی در پایان خاطر نشان کرد:علی الظاهر در مصاحبه هایی که مسئولین مربوطه وزارت بهداشت دارند ، معتقدند که ذخیره سازی دارو به میزان کافی وجود دارد و وزیر بهداشت اظهار می کند که در مورد داروهای خاص ذخیره سازی دارند و اگر ذخیره باشد و به دست مردم نمی رسد پس ذخیره سازی ها معنی نداشته و مسئولینی که معتقند به این مسئله هستند باید پاسخگوی کمبود های دارویی و نا به سامانی ها در توزیع دارو باشند.

در زمینه دارویی هم چوب بی ایمانی و عدم فرهنگ سازی را می خوریم

دکتر احمد اریایی نژاد گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی، شعار اساسی در قالب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی  داریم  و تمام عوامل بیرونی تلاش می کنند تا استقلال کشور را به هم بریزند و اگر ما استقلال علمی و فرهنگی داشته باشیم می توانیم تداعی کننده جمهوری اسلامی به معنای واقعی باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به ضرورت حفظ استقلال علمی کشور اظهار کرد: وقتی استقلال یک کشور خدشه دار می شود ، دیگر هیچ فردی نمی تواند اعاده آزادی داشته باشد و داده پردازی و ایده پردازی کند و به همین منظور تمام بیرونی ها کار خود را ادامه می دهند و دائم در حال فعالیت های تخریبی هستند و منتظر قوی شدن ایران  از مناظر علمی هستند تا  برای از بین بردن از هیچ تروری دریغ نکنند.

با توجه به تحریم های شدید و اینکه صنعت داروسازی از صنایع بسیار سود آور بین المللی است ، وقتی تحریم شامل ایران می شود، این صنعت هم بی نصیب نمی ماند و ممکن است در این زمینه ما دچار تحریم هایی باشیم و نتوانیم برخی داروهای خاص را به کشور وارد کنیم

نماینده مردم ملایر در نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی در خصوص چندگانگی منابع تصمیم گیری در نا به سامانی های دارویی گفت:  علاوه بر فعالیت های بیرونی، چندگانگی منابع تصمیم گیری نیز خود مسبب اختلال های وارده در حوزه علمی، پزشکی و دارویی هستند و در برخی از موارد ما شاهد اختلافات متعدد در تصمیم گیری ها هستیم.

دارو پر سود و حب دنیا بی سود، وسوسه هایی به قیمت جان بیماران

آریایی نژاد با اشاره به طمع های دنیوی در مورد آشفته بازار برخی ازداروها ، تصریح کرد: حب دنیا راس همه اشتباهات است و این مسئله در مورد اقلام دارویی به شدت بارز است به طوری که داروهای بیماران خاص اغلب پر هزینه، کمیاب و پر سود هستند و خیلی ها به دنبال کارهای دنیایی در این زمینه دست به خطاهای بزرگی می زنند.

وی نفوذ فرهنگ در زمینه دارو را از جمله دردسرهای موجود نابه سامانی بازار اقلام دارویی دانست و افزود:  متاسفانه برخی از مردم به دلایل فرهنگی و اعتقادی، خدمت به مردم را عبادت نمی دانند و به دنبال امور دنیوی خود هستند که در زمینه تهیه دارو و دردسر های مرتبط با آن به کرات شاهد این مسئله هستیم.

بخشنامه ها اعتقادها را اصلاح نمی کنند

عضو کمیسیون بهداشت در ادامه یادآور شد: انجام امور در این زمینه برای هر مسئول به ویژه در مورد اقلام دارویی، باید به امری درونی تبدیل شود چرا که اعتقاد را نمی توان با بخشنامه اصلاح کرد و این مسئله کار متولیان فرهنگی است که باید تلاش کنند تا انسان های معتقد و پاک تحویل جامعه داده شود  و از وظایف خود کوتاهی نکنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: گاهی ساختار و گاهی نبود برنامه ریزی و گاهی هم بی عقیدگی ها منجر به نا به سامانی در مسائل دارویی می شود و باید گفت که در مباحث دارویی خطا می رویم چرا که در این رابطه نیز مسائل فرهنگی نقش دارند و این مهم نیاز به فرهنگ سازی های جدی دارد.

بیمه

نماینده مردم سیستان: داروهای بیماران سرطانی، محروم ازچتر حمایتی بیمه ها

دکتر ناصر کاشانی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی های هر چه دقیق تر پیرامون دسترسی به داروهای بیماران خاص، اظهار کرد: متناسب و بر اساس شایع بودن نوع بیماری باید برنامه ریزی ها صورت گیرد چرا که برخی از سرطان ها در نقاط  خاصی از کشور شیوع بیشتری نسبت به سایر مکان ها دارند و باید بر این اساس ببینیم که نقاط بلع مواد دارویی در چه مناطقی قرار دارند تا با برنامه ریزی صحیح ، داروها به محل های مورد نیاز سوق داده شود.

قیمت بالا و وارداتی بودن ، علت اصلی بیمه نشدن داروها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد عدم پوشش بیمه ای برخی از داروهای بیماران سرطانی، گفت: داروهای مشابه داروی آوستین که مورد نیاز بیماران هستند، بسیار است  که متاسفانه هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند و به دلیل بالا بودن قیمت آنها و همچنین وارداتی بودن این نوع از داروها، بیماران مجبور به هزینه کردن های گزاف برای تهیه داروها هستند.

نماینده مردم سیستان در ادامه یاد آور شد: به هر حال بودجه مربوط به نظام سلامت، محدود است و بر این اساس  باید روی بیماری های شایع سرمایه گذاری شود به همین خاطر برخی از این کمبود ها تا حدی قابل قبول به شمار می روند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در کنار تحریم ها، مسائل مدیریتی و برخی از برنامه ریزی ها در توزیع دارو نقش دارند که این مسئله نیاز به بررسی های هرچه بیشتر دارد.

یک منبع آگاه ضمن اعلام این خبر هشدار داد که در صورت جدی گرفته نشدن این خبر از سوی مسئولان ذیربط و عدم واکنش مناسب به آن ، بیماران سرطانی در آینده نزدیک با مشکلاتی به مراتب بیشتر از امروز روبرو خواهند شد.

پایگاه اطلاع رسانی  تبیان در همین زمینه آماده دریافت نظرات بیماران و کارشناسان امر می باشد.

مصاحبه: مهدیه محمدی

بخش اجتماعی تبیان


مقالات مرتبط :

پس سلامت مردم چه می‌شود؟

ماساژدرمانی غیر قانونی است؟

دارو رایگان می‌شود