تبیان، دستیار زندگی
تلفن‌ همراه وسیله‌ای كه امروزه به جزئی جدانشدنی از زندگی بشر تبدیل شده، از ابتدا چنین شكل و شمایلی نداشت. دستگاهی بزرگ، سنگین و تا حدودی نافرم كه نه‌تنها حمل و نقل و كاربری‌اش آسان نبود، بلكه محصولی به حساب می‌آمد كه تنها كاربرد مفید آن یك مكالمه ساده بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پزشک همراه


تلفن‌ همراه وسیله‌ای كه امروزه به جزئی جدانشدنی از زندگی بشر تبدیل شده، از ابتدا چنین شكل و شمایلی نداشت. دستگاهی بزرگ، سنگین و تا حدودی نافرم كه نه‌تنها حمل و نقل و كاربری‌اش آسان نبود، بلكه محصولی به حساب می‌آمد كه تنها كاربرد مفید آن یك مكالمه ساده بود.

آن روزها كسی فكرش را هم نمی‌كرد كه این تلفن قابل حمل به چه امكاناتی دست پیدا خواهد كرد و چه تاثیر بزرگی بر زندگی انسان بر جای خواهد گذاشت. این داستان آنقدرها هم قدیمی نیست. داریم از 15 سال پیش صحبت می‌كنیم.

پزشک همراه

امروزه و تنها پس از گذشت 15 سال، پیشرفت سریع علم همین دستگاهی را كه روزی فقط لقب تلفن را یدك می‌كشید به چنان جایگاهی رسانده كه وظایف و كاربردهای چند دستگاه دیگر را نیز در خود جمع كرده است؛ به طوری كه امروزه با خرید یك گوشی همراه البته ترجیحا از نوع هوشمند آن در حقیقت با یك تیر چند نشان زده‌اید.

اما همان‌طور كه تا به اینجا توضیح دادیم تلفن‌های هوشمند كارهای زیادی می‌توانند انجام دهند. یكی از این توانایی‌های جالب توجه كه موضوع مورد نظر ماست، قابلیت‌ها و در نهایت كمك‌هایی هستند كه گوشی‌های همراه‌مان می‌توانند در حوزه پزشكی انجام دهند. تا به حال برنامه‌های جالب توجهی برای گوشی‌های هوشمند تولید شده است؛ به عنوان نمونه در فروشگاه‌های فروش برنامه‌های كاربردی سازندگان بزرگ سیستم‌های ‌عامل‌ تلفن‌های هوشمند همانند گوگل، اپل و نوكیا برنامه‌های قابل توجهی در این حوزه وجود دارد؛ برنامه‌هایی از قبیل راهنماهای آموزشی كه موضوعاتی همچون آناتومی بدن انسان، كمك‌های اولیه، طریقه مصرف داروهای مختلف، نكات پزشكی و حوزه‌هایی از این دست را در بر می‌گیرند.

پزشک همراه

اما باز هم اینها پایان تمام قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند نیستند، زیرا این دستگاه‌ها با در برداشتن قطعات و امكاناتی از جمله پردازنده، حافظه، شتاب‌سنج، جی‌پی‌اس و دوربین قدرتی فرای موضوعات ذكر شده دارند. با این امكانات ذكر شده تلفن‌های هوشمند می‌توانند داده‌ها و آمارها را پردازش كنند و اطلاعاتی ارائه دهند كه می‌تواند برای كنترل سلامت فرد بسیار سودمند و مفید واقع شود. به این ترتیب متخصص طب قادر است بسیار سریع‌تر و كارآمدتر مشكل بیمار را تشخیص و در رفع آن اقدام لازم را انجام دهد. همچنین امكان معاینه از راه دور نیز با این روش‌ها بسیار سهل می‌شود، طوری كه بجز مواردی خاص دیگر اصلا نیاز به حضور فیزیكی در مطب نباشد. برای شرح و بسط بهتر این موضوع می‌توان به برنامه‌هایی اشاره كرد كه امروزه برای تلفن‌های هوشمند در حوزه پزشكی و در واقع با هدف كمك به پزشك طراحی و عرضه شده‌اند.

تلفن‌های هوشمند می‌توانند داده‌ها و آمارها را پردازش كنند و اطلاعاتی ارائه دهند كه می‌تواند برای كنترل سلامت فرد بسیار سودمند و مفید واقع شود. همچنین امكان معاینه از راه دور نیز با این روش‌ها بسیار سهل می‌شود، طوری كه بجز مواردی خاص دیگر اصلا نیاز به حضور فیزیكی در مطب نباشد

براساس تحقیقات انجام شده ، مشخص شده است بیش از 50 درصد پزشكان از تلفن هوشمند برای امور پزشكی روزمره خود كمك می‌گیرند كه پیش بینی می‌شود این آمار در سال‌‌های پیش‌رو روند افزایشی داشته باشد. همچنین جالب توجه است كه بجز گوشی موبایل، تبلت‌ها نیز برای انجام امور پزشكی محبوبیت زیادی دارند. در حقیقت تبلت‌ها با نمایشگر بزرگ خود حتی می‌توانند برای پزشكان بسیار جذاب‌تر هم باشند.

در ادامه قصد داریم برنامه های ‌مفید پزشكی برای دو سیستم‌عامل محبوب اندروید و iOS (گوشی‌های اپل)‌ را همراه با توضیح كوتاهی برای هر كدام معرفی كنیم.

Visual Anatomy: این برنامه كه به صورت رایگان در فروشگاه گوگل موسوم به Google Play عرضه می‌شود، مرجعی آموزشی به حساب می‌آید. این برنامه دارای 18 عكس باكیفیت و 250 ویژگی برجسته است كه می‌تواند به صورت تعاملی توسط كاربر مورد استفاده قرار بگیرد. هر ویژگی دارای یك برچسب و توضیح كوتاه است كه می‌توان با استفاده از قابلیت جستجوی برنامه به دنبال موضوع مورد نظر گشت.

پزشک همراه

Color Blindness Test: كوررنگی دارید یا خیر؟ با استفاده از این برنامه كاربردی اندرویدی رایگان می‌توانید در یك تست كوتاه جواب سوال بالا را متوجه شوید.

Test Your Hearing: در زندگی شهری با كلی سر و صدا و آلودگی صوتی، استفاده از چنین برنامه‌ای كه می‌تواند از قدرت شنوایی تست بگیرد می‌تواند بسیار مفید واقع شود تا در صورت نیاز مراقبت‌های لازم از سمت شخص لحاظ شود. این برنامه كاربردی اندرویدی دارای 25 آهنگ مختلف است كه با استفاده از آنها و همچنین پخش فركانس‌های بلند و بسیار ضعیف قدرت شنوایی را می‌سنجد.

پزشک همراه

Eye Test: این برنامه كاربردی كه مختص سیستم‌عامل محصولات اپل طراحی شده و در فروشگاه آن شركت موسوم به آی‌تیونز موجود است می‌تواند به عنوان یك چشم پزشك همراه كمك‌تان كند. با استفاده از این برنامه می‌توان دقت بینایی، تشخیص رنگ و خطای دید را مورد آزمایش قرار داد. همچنین این امكان وجود دارد تا توسط آن سابقه تست‌های انجام شده روی چشم را ذخیره كنید و تغییرات بینایی‌تان را طی زمان متوجه شوید.

iHealth BPM: این برنامه كه مختص محصولات اپل طراحی شده به صورت رایگان در فروشگاه این شركت عرضه می‌شود. البته در كنار این برنامه به یك وسیله جانبی مكمل آن نیز نیاز دارید؛ یك داك كه با اتصال به آی‌فون، آی‌پاد یا آی‌پد وسیله اپل‌‌تان به یك دستگاه اندازه‌گیر فشار خون تبدیل می‌شود.

AirStrip Cardiology: این برنامه رایگان مختص آی‌فون شركت اپل است كه به پزشكان اجازه می‌دهد سابقه نوار قلب بیمار را مرور كنند. این برنامه روش‌های مطالعه، تجزیه و تحلیل و بررسی اطلاعات موج‌وار قلبی را به طور كامل تغییر داده است. به عبارت ساده‌تر AirStrip Cardiology این امكان را فراهم می‌كند تا در زمان مناسب‌تر و دقیق‌تر تشخیص و درمان بیمار قلبی چه قبل از رسیدن به بیمارستان یا در محل خود بیمار صورت بپذیرد.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: جام جم آنلاین