تبیان، دستیار زندگی
به نظر می رسد سفر به بیرون از سیاره مادری ما دیگر برای هیچ کسی رویا نباشد و در چند دهه آینده تمام افراد مختلف می توانند به آرزوهای کودکی خود رنگ واقعیت ببخشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله شرکت‌های خصوصی به فضا


به نظر می رسد سفر به بیرون از سیاره مادری ما دیگر برای هیچ کسی رویا نباشد و در چند دهه آینده تمام افراد مختلف می توانند به آرزوهای کودکی خود رنگ واقعیت ببخشند. بعد از بازنشستگی شاتل ها شرکت های خصوصی بسیاری دست به کار شدند تا وظیفه حمل و نقل های فضایی را به عهده بگیرند. ورود بخش های خصوصی مختلف به حوزه هوافضا باعث از انحصار درآمدن سفرهای فضایی از دست دولت ها می شود و راه برای استفاده عموم مردم هموارتر خواهد شد.

حمله شرکت‌های خصوصی به فضا

سفر به فضا و نزدیك شدن به ستاره‌هایی كه به نظر می‌رسد فقط چند فرسنگ‌ از ما فاصله دارند از آرزوهای دیرین انسان بوده است. گرچه سال‌هاست در اغلب ماموریت‌های فضایی چنین امكانی فراهم شده، اما هنوز حضور در فضا به غیر‌ از فضانوردان رسمی، برای هر فرد دیگری كه روی زمین زندگی می‌كند جذاب و نفسگیر است و تا اندازه خیلی زیادی به یك رویا شباهت دارد.

به همین دلیل نیز شركت‌های مختلفی به موازات برنامه‌های كلان و درازمدت آژانس‌های فضایی كشورها، تلاش كرده‌اند چه در زمینه طراحی و ارائه ایده‌های بكر و آینده‌نگرانه و چه در رابطه با برنامه‌های عملی و میسر كوتاه‌مدت، به طور جدی حركت كنند تا به این ترتیب در راه دستیابی به مرزهای فضا و تحقق آرزوی دیرباز بشر برای مسافرت به خارج از مرزهای زمین، گام‌های ارزنده و امیدبخشی بردارند.

در این میان، شركت‌های نوپایی كه در این زمینه فعالیت دارند، ترجیح می‌دهند با هدف‌گذاری‌های مشترك كه نتیجه اصلی آن، كاستن از هزینه‌هاست، سریع‌تر به چشم‌اندازهای تعریف شده خود برسند و شراكت دو شركت بزرگ Spacex از آمریكا و بیگلو از ژاپن نیز از جمله این ابتكار عمل‌هاست. این شركت‌ها بتازگی موافقت كرده‌اند‌ در زمینه جذب مشتریان علاقه‌مند سفر به فضا سرمایه‌گذاری كلانی انجام دهند.

بعد از بازنشستگی شاتل ها شرکت های خصوصی بسیاری دست به کار شدند تا وظیفه حمل و نقل های فضایی را به عهده بگیرند. ورود بخش های خصوصی مختلف به حوزه هوافضا باعث از انحصار درآمدن سفرهای فضایی از دست دولت ها می شود و راه برای استفاده عموم مردم هموارتر خواهد شد

این دو شركت در نظر دارند در آینده‌ای نزدیك و با استفاده از فضاپیمای دراگون كه اسپیس اكس آن را ساخته است، علاقه‌مندان به فضا را به خارج از مرزهای زمین ببرند. در ادامه، این مسافران كه البته برای حضور در فضا پول قابل‌توجهی نیز می‌پردازند، در اقامتگاه‌های ویژه‌ای كه بیگلو آئو و اسپیس آنها را خواهد ساخت، ساكن خواهند شد.

رابرت بیگلو، رئیس و بنیانگذار شركت هوا و فضایی بیگلو میگوید: همكاری با شركت Space X از هیجان خاصی برخوردار است. ما در تلاش هستیم تا در قالب یك شراكت بزرگ به مشتریان و علاقه‌مندان سفر به فضا خدمات مختلفی ارائه كنیم.

اظهارات بیگلو در حالی مطرح شده است كه وی به دنبال توسعه امپراتوری خود در زمینه نقل و انتقالات فضایی است. وی در این خصوص به 0BA33 اشاره كرده است. BA330 سكونتگاه یا به عبارت بهتر، مجموعه اقامتی فوق مدرنی است كه برخی آن را هتل فضایی نیز می‌نامند. BA330 تا 330 مترمكعب فضای مفید قابل استفاده داشته و تا 6 نفر براحتی می‌توانند در آن برای مدتی اقامت داشته باشند. البته بیگلو و گروهی كه در مجموعه وی كار می‌كنند، در نظر دارند این اقامتگاه را گسترش دهند و با به هم پیوند زدن دو یا چند نمونه دیگر از این نوع اقامتگاه‌ها در مدار زمین، نخستین شركت‌ها، آژانس‌ها و حتی دانشگاه‌های فضایی را در آنها تشكیل دهند.

محوریت همكاری این دو شركت بر فضاپیمای دراگون متمركز است. این فضاپیما قادر است تا هفت مسافر را به مدار زمین منتقل كند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نمایندگان دو شركت بیگلو و Space X به فاصله اندك زمانی پس از پرتاب بعدی فالكون 9 و فضاپیمای دراگون در ژاپن با یكدیگر ملاقات كرده و مقدمات همكاری‌های فضایی خود را فراهم كنند.

این همکاری در حالی صورت می گیرد که شرکت های متخلف دیگر فضایی نیز هیچ کدام بیکار ننشسته اند و هر یک در تکاپوی انجام یک حرکت نوین هستند تا جایی که چند روز قبل، نخستین پرواز فضایی شرکت 12 ساله صنایع فضایی آرمادیلو (Armadillo Aerospace) انجام گرفت.

حمله شرکت‌های خصوصی به فضا

این دومین تجربه موفق جنبش 19 ساله شرکت‌های فضایی خواهد بود که در اصل برای بردن جایزه ایکس انصاری (Ansari X Prize) متولد شدند؛ رقابتی که نهایتا شرکت Scaled Composites در سال 2004 / 1383 برنده آن شد. امتیاز شرکت Scaled Composites اکنون در اختیار شرکت معروف Virgin Galactic است که قبلا حتی اقدام به فروختن بلیط برای گردشگران فضایی نموده است. این در حالی است که هیچ‌کدام از دیگر مدعیان جایزه ایکس انصاری راهی به فضا نیافته‌اند. در هنگام رقابت برای بردن جایزه، بسیاری شرکت آرمادیلو را که در سال 2000 / 1379 توسط طراح مشهور بازی‌های رایانه‌ای، جان کارماک تاسیس شده بود، دومین نامزد محبوب خود برای بردن جایزه اعلام کرده بودند. اکنون و با گذشت 8 سال، شاید این شرکت بتواند ثابت کند که آن حدس و گمان‌ها درست بوده است.

هدف اصلی شرکت آرمادیلو در دنیای موشک‌های نوک تیز کلاسیک، پروژه Black Armadillo است، موشکی جاه‌طلبانه و بلندپرواز در دسته موشک‌های پرتاب/فرود عمودی که کابینی برای یک خلبان و گروهی گردشگر فضایی دارد. جزئیات دقیق پیشرفت بلک آرمادیلو کاملا مشخص نیست، اما این شرکت توافقی با شرکت گردشگری Space Adventures داشته است تا برای مسافرت با این وسیله اقدام به بازاریابی کند.

در حال حاضر پروازهای فضایی تجاری تنها به ویرجین گالاکتیک و اسپیس ایکس (SpaceX) محدود است. اسپیس ایکس اخیرا توانست تا به عنوان نخستین فضاپیمای تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود.

فرآوری: م.ح.اربابی‌فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از جام جم / خبرآنلاین