تبیان، دستیار زندگی
مشکلات فایل ها و پوشه های ویندوز       مشکلات پوشه ها در ویندوز xp  پوشه ها برای نگهداری فایل ها و پوشه های دیگر طراحی شده اند . هدف از پوشه ها همانطور که حدس زدید سازماندهی اطلا عات است. در ویند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش دوم -  مشکلات فایل ها و پوشه های ویندوز

مشکلات پوشه ها در ویندوز xp

پوشه ها برای نگهداری فایل ها و پوشه های دیگر طراحی شده اند . هدف از پوشه ها همانطور که حدس زدید سازماندهی اطلا عات است. در ویندوز از پوشه ها برا ی نگهداری اطلاعات استفاده می شود. درویندوز xp  پوشه هایی بطورپیش فرض در نظر گرفته شده اند که اطلا عات شما را مدیریت می کنند . همچون my document که آن هم د ربردارنده پوشه هایmy music  و my pictures می باشد .

بعنوان مثال ویندوز xp می تواند فایل های تصویری را تشخیص داده و برای ذخیره آن فایل در پوشه my pictures به شما یادآوری کند.

هر چند پوشه ها محلی برای مدیریت اطلاعات بوده و استفاده از آنها می تواند کاربا ویندوز را بسیار آسان تر کند اما مشکلاتی نیز دراین بین وجود دارند که در استفاده و ایجاد پوشه ها با آنها مواجه می شوید.

من می خواهم مانع جستجوی دیگر کاربران در پوشه های سیستم خود شوم . همچنین فضای زیادی از هارد من اشغال شده است.


علت:

داده های زیادی که شما در پوشه ها نگهداری می کنید، از جمله فایل های موسیقی ، تصاویر یا فایل های ویدئویی یا ... فضای زیادی از Hard Disk شما را تلف می کنند. ویندوز XP از ویژگی فشرده سازی جهت کاهش اندازه پوشه ها استفاده می کند که به صرفه جویی دراستفاده از فضای Hard کمک می کند.

اگر چندین نفر از کامپیوتر شما استفاده می کنند یا اگر سیستم شما عضو یک شبکه است و از جستجوی فایل های موجود در پوشه هایتان توسط سایر افراد نگران هستید، می تواند پوشه ها را محافظت کرده بطوریکه هیچ شخصی نتواند فایل های شما را ببیند. برای شما فایل ها یا پوشه ها به همان شیوه عادی دیده می شوند. اما در صورتی که اشخاص دیگر سعی در دسترسی به آنها کنند با یک پیغام Access Denied مواجه خواهید شد.

نکته : فایل ها یا پوشه های محافظت شده یا فشرده با یکدیگر سازگار نیستند. شما می تواند یک پوشه را محافظت کرده یا فشرده کنید. اما بکارگیرِی هر دوی آنها با یکدیگر امکان پذیر نیستن . البته فایل های محافظت شده یا فشرده تنها در سیستم قالب بندی NTFS کار می کنند نه در FAT32 و در صورتی که سیستم شما در حالت NTFS قالب بندی نشده باشد ، نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. همچنین توجه داشته باید که پوشه های فشرده همان پوشه های Zip شده نیستند که با برنامه هایی همچون Win Zip فشرده شده باشند. Win Zip هم در NTFS و هم در FAT32 کار می کند. در فصل 6 نحوه تبدیل درایوهای FAT32 به NTDS بررسی خواهد شد.


راه حل:

برای استفاده از ویژگی محافظت شده یا فشرده شده در یک پوشه از مراحل زیر پیروی کنید.

1- در پوشه ای که می خواهید فشرده سازی یا محافظت را انجام دهید گزینه File/Properties را انتخاب کنید.

2- صفحه Properties نمایان می شود . در زبانه General دکمه Advanced را کلیک کنید.

( در صورتی که این دکمه دیده نمی شود، پوشه شما در یک درایو FAT32 قرار دارد)

3- کادر Compress Contents را فعال کنید تا پوشه فشرده شود.در صورتی که می خواهید از پوشه محافظت کنید ، کادر مقابله ای Encryptcontents را کلیک کنید. Ok را کلیک کنید. سپس در زبانه General نیز مجدداً Ok را کلیک کنید. وضعیت فشرده سای یا محافظتی را در هر زمان می توانید با غیر فعال کردن کادرهای مقابله ای مربوط حذف کنید و به وضعیت اولیه برگردانید.