تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با اول مهر 1391، پنجم ذی القعده 1433 هجری قمری و بیست ودوم سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول مهر در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز شنبه برابر با اول مهر 1391، پنجم ذی القعده 1433 هجری قمری و بیست ودوم سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

1 مهر 1359

پس از تجاوز نیروهای بعث عراق به خاک کشور اسلامی، 140 فروند شکاری بمب افکن نیروی هوایی جمهوری اسلامی در یک تهاجم گسترده و متقابل، هفت پایگاه های هوایی عراق، دو پالایشگاه نفت کرکوک و بصره، دو فرودگاه و چند پل ارتباطی در عراق را به شدت بمباران و تلفات و ضایعات سنگینی به نیروی هوایی و تاسیسات زیر بنایی عراق وارد کردند.

1 مهر 1357

منزل امام خمینی(ره) در نجف اشرف به محاصره نظامی مأموران حکومت عراق درآمد.

1 مهر 1356

امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه دانشجویان ایرانی مقیم امریکا و کانادا، ضمن بر شمردن مفاسد رژیم شاه از کلیه کسانی که توانایی دارند، خواستند صدای اعتراض خود را به همه مجامع بین المللی برسانند.

1 مهر 1349

ژنرال یحیی خان، رئیس جمهور پاکستان، با احضار آیت الله شریعت نماینده امام خمینی(ره) در آن کشور، وی را از هرگونه تبلیغ به نفع امام منع کرد.

1 مهر 1348

رئیس دانشگاه شیراز با صدور بخشنامه ای ورود دختران با پوشش چادر را به محیط دانشگاه ممنوع اعلام کرد. این حرکت با اعتراض دانشجویان مسلمان و روحانیان شیراز که دست به اعتصاب زدند و از اقامه نماز جماعت خودداری کردند، سرکوب شد و این بخشنامه توسط مسوولان دانشگاه لغو شد.

1 مهر 1340

جمعی از علمای تهران با اجتماع در منزل آیت‏اللّه بهبهانی نسبت به تهیه فیلم زندگی حضرت محمد (ص) در ایتالیا، اعتراض کردند.

1 مهر 1334

قانون سازمان بیمه های اجتماعی کارگران به مرحله اجرا درآمد. به موجب این قانون، کارگران کشور از مزایای بیمه حوادث، بازنشستگی، بیماری، از کارافتادگی و فوت برخوردار شدند.

1 مهر 1333

عبدالعلی لطفی ـ وزیر دادگستری دولت مصدق ـ توسط دهها نفر چماقدار در منزل خود هدف حمله قرار گرفت.

1 مهر 1332

به دستور محمد رضا پهلوی بسیاری از افسران ارتش که در کودتای 28 مرداد نقش داشتند، ترفیع درجه گرفتند.

1 مهر 1330

کارشناسان انگلیسی تأسیسات نفت ایران به دستور دولت محمد مصدق اخراج شدند. به دنبال استقرار نیروهای مسلح ایران در پالایشگاه آبادان و اخراج کارشناسان انگلیسی، دولت آن کشور به شورای امنیت شکایت کرد.

1 مهر 1304

بازار تهران در اعتراض به کمبود نان تعطیل شد و کسبه و مغازه داران دست از کار کشیدند.

1 مهر 1298

به پیشنهاد سید حسن مدرس، اجتماع بزرگی در تهران در اعتراض به انعقاد قرارداد 1919 وثو ق الدوله با انگلیسی ها برگزار شد.

1 مهر 1289

ناصرالملک از طرف مجلس شورای ملی با اکثریت آرا نایب السلطنه ایران شد.

1 مهر 1286

«اسپرینگ راس» وزیر مختار بریتانیا در تهران ترجمه فارسی قرارداد 1907 را که در برگیرنده طرح تقسیم ایران بین حوزه های نفوذ روسیه و انگلیس است، برای وزارت خارجه ایران ارسال کرد.

تنظیم: هومن بهلولی