تبیان، دستیار زندگی
به نظر می رسد که تولید کنندگان دچار نوعی دو گانگی در برخورد خود با دولت در زمینه تنظیم بازار شده اند، از یک طرف تقاضای حمایت دارند و از طرف دیگر با واردات برای تنظیم بازار مخالفت می کنند.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفع تولیدکنندگان در آشفته بازار مرغ!


به نظر می رسد که تولید کنندگان دچار نوعی دو گانگی در برخورد خود با دولت در زمینه تنظیم بازار شده اند، از یک طرف تقاضای حمایت دارند و از طرف دیگر با واردات برای تنظیم بازار مخالفت می کنند.....


مرغ

از یک طرف تولید‌کنندگان تقاضای حمایت دارند و از سوی دیگر با کاهش عرضه و افزایش قیمت کالا در بازار توقع دارند که ‌‌ از واردات کالا به منظور تنظیم بازار هم خودداری شود.‌ البته این چالش‌ها در سال جاری با نوسانات نرخ ارز و برخی محدودیت‌های بین المللی پررنگ تر از گذشته شده و در میان کالاهای مصرفی مرغ و لبنیات با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است.

از لبنیات و گرفتاری‌هایی که دامداران و کارخانجات برای مصرف‌کنندگان به وجود آورده‌اند که بگذریم، مرغ تنها کالای پرمصرفی است که وزارت صنعت و تجارت توانست بعد از گذشت پنج ماه از آغاز سال بازار خرید و فروش آن را کنترل کرده و قیمت آن را به 4200 تومان کاهش دهد. داستان افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آغازین امسال از آنجا شروع شد که وزارت جهادکشاورزی در سال گذشته از واردات و ذخیره سازی مرغ جلوگیری کرد و تولید‌کنندگان به بهانه افزایش قیمت دان مرغ مدعی شدند که قیمت تمام شده تولید بالا رفته و از قیمت مصوب سازمان حمایت تبعیت نمی کنند، از این رو تحویل مرغ به کشتارگاه‌ها، به کیلویی 5500 تومان و در بازار به 8 هزار تومان رسید.

با ورود مرغ‌های یخی قیمت مرغ گرم در مدت کوتاهی کاهش یافت و بازار به تعادل رسید اما این بار مرغداران با انتقاد از دولت اعلام کردند که به راحتی می‌توانند مرغ مورد نیاز کشور را تأمین کنند و از دولت خواستند که واردات را متوقف کند

هرچند که وزارت صنعت با ارائه دان مرغ ارزان و کمک گرفتن از کشتارگاه‌ها برای عرضه روزانه 150 هزار تن مرغ گرم به قیمت مصوب دولتی تلاش کرد که بازار را به تعادل برساند، اما متأسفانه تولید‌کنندگان به بهانه‌های مختلف حاضر به همکاری نشدند و باکاهش جوجه ریزی در خرداد ماه، بازار را بیش از گذشته ملتهب کردند تا این که در نهایت در آستانه ماه مبارک رمضان بازرگانی دولتی حدود 60 هزار تن مرغ از کشورهای ترکیه و برزیل وارد کرد. با ورود مرغ‌های یخی قیمت مرغ گرم در مدت کوتاهی کاهش یافت و بازار به تعادل رسید اما این بار مرغداران با انتقاد از دولت اعلام کردند که به راحتی می‌توانند مرغ مورد نیاز کشور را تأمین کنند و از دولت خواستند که واردات را متوقف کند. همچنین اخیراً رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی با تهدید دولت مدعی شد که در صورت ادامه واردات، مرغداران جوجه ریزی خود را کاهش می‌دهند و مجدداً بازار مرغ دچار آشفتگی می‌شود.

مرغ

وی گفت در سال تولید ملی دولت به جای حمایت از تولید‌کنندگان اقدام به واردات کرده و مرغداران، مرغ را پایین‌تر از قیمت تمام شده کالا به بازار عرضه می‌کنند.ظاهراً آشفتگی در بازار خرید و فروش مرغ بیشتر از آرامش آن به نفع تولید‌کنندگان است، به عبارت دیگر زمانی که عرضه کاهش می‌یابد با بالا بردن قیمت‌ها سود می‌برند و زمانی که بازار با مرغ‌های یخی متعادل می‌شود، باز هم با تهدید دولت به کاهش عرضه، تلاش می‌کنند که به مقاصد خود دست یابند.

البته این داستان در مورد تخم مرغ نیز اتفاق افتاده است. ماه گذشته فعالان این حوزه اعلام کردند که با توجه به ارزانی قیمت تخم مرغ وپایین بودن قیمت آن در مرداد ماه، در صورت افزایش تقاضا در شهریور ماه حاضر به اطاعت از قیمت مصوب دولتی نخواهند بود، از دولت خواستند که با خرید تضمینی تخم‌مرغ، از زیان تولید‌کنندگان جلوگیری کند. هرچند که وزیر صنعت دستور خرید و ذخیره آن را صادر کرده اما همچنان تولید‌کنندگان سر قیمت آن چانه می‌زنند و از فروش تخم مرغ به دولت خودداری می‌کنند. به نظر می‌رسد که دولت باید با قاطعیت بیشتری با تولیدکنندگان و فعالان صنعتی برخورد کند تا ضمن حفظ تولید داخل از هر‌گونه سوء‌استفاده جلوگیری شود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : جوان آنلاین