تبیان، دستیار زندگی
نفرت از آمریکا پدیده جدیدی در جهان عرب به شمار نمی ‌آید، بررسی دلایل این نفرت از حوصله این مقال خارج است، اما اگر بخواهیم به مهمترین دلایل این تنفر بپردازیم، به طورکلی می‌ توان گفت که اعراب چهار دلیل عمده برای مخالفت و نفرتشان از آمریکا دارند:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریشه‌های نفرت جهان عرب از آمریکا و تاثیر پخش فیلم موهن بر این انزجار


نفرت از آمریکا پدیده جدیدی در جهان عرب به شمار نمی ‌آید، بررسی دلایل این نفرت از حوصله این مقال خارج است، اما اگر بخواهیم به مهمترین دلایل این تنفر بپردازیم، به طورکلی می‌ توان گفت که اعراب چهار دلیل عمده برای مخالفت و نفرتشان از آمریکا دارند:

1) حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و موضع ‌گیری‌ جانبدارانه این کشور در جنگ اعراب و اسرائیل.

2) حملات مکرر نظامی آمریکا و تحریم‌ ها و مجازات‌ های این کشور علیه برخی کشورهای عربی و وجود پایگاه‌ های نظامی آمریکا در برخی کشورهای جهان عرب.

3) حمایت آمریکا از برخی رژیم‌ های مستبد عربی و موضع خصومت ‌آمیز آمریکا در برابر اسلام و شهروندان آمریکایی عرب‌ تبار و مسلمان.

4) رفتار ریاکارانه آمریکا در زمینه دموکراسی و حقوق‌ بشر در جهان عرب.

اسلام هراسی-موهن

این درحالی است که در سال‌ های اخیر کلید زدن پروژه ‌هایی چون «مبارزه با تروریسم» که پس از حوادث 11 سپتامبر با آن در جهان اسلام و عرب مواجه شدیم و متهم کردن اعراب و مسلمانان به طورکلی در دست داشتن در حوادث 11 سپتامبر که دروغین بودن آنها برای همه به اثبات رسید و به تبع آن کلید خوردن پروژه «اسلام هراسی» و وارونه جلوه دادن حقایق درباره اسلام در کنار موضع ‌گیری ‌های آمریکا در قبال انقلاب‌های عربی که همگی موضع ‌گیریی ‌های خصمانه در برابر ملل جهان عرب و حمایت آشکار و عیان آمریکا از استبداد و دیکتاتوری حاکم بر این کشورها بوده است، همه و همه موجب شد تا زمینه‌ های نارضایتی و نفرت از آمریکا که پیشتر در جهان عرب شکل گرفته بود، تشدید و تعمیق شود.

همچنین ملل جهان عرب هم اکنون به خوبی معنای واقعی «مکراسی» و «آزادی» مورد نظر آمریکا را که قرار بود، برای این کشورها به ارمغان بیاورد، درمی ‌یافتند. ملل عربی به خوبی دریافتند، مد نظر آمریکا از مقوله‌ هایی چون آزادی و دمکراسی تنها تامین منافع و تحقق اهداف آنها در منطقه و غارت و چپاول ثروت ‌های کشورهایشان نیست.

در چنین شرایطی است که مشاهده می‌ کنیم، آتش فتنه دیگری در جهان اسلام و عرب به نام پخش فیلمی توهین ‌آمیز به پیامبر(ص) و توهین به مقدسات و ارزش‌ های اعتقادی یکی از بزرگترین ادیان الهی برافروخته می ‌شود تا با توجه به پیش زمینه‌ های نفرت و کینه ملل جهان از آمریکا یک باره جهان عرب و اسلام به صحنه گسترده اعتراض علیه پخش این فیلم موهن تبدیل شود.

موج جدید اعتراضات جهان اسلام علیه آمریکا پس از آن شروع شد که کلیپ 14 دقیقه ‌ای از یک فیلم موهن به نام «بی‌گناهی مسلمانان» در شبکه یوتیوب منتشر شد که یک شبکه اجتماعی برای اشتراک‌ گذاری ویدئو است

تظاهرات مردم لیبی و کشته شدن سفیر و سه آمریکایی دیگر در کنسولگری این کشور در شهر بنغازی؛ تظاهرات در قاهره، پایتخت مصر و درگیری شدید نیروهای امنیتی و پلیس این کشور تظاهرکنندگان مصری و اتخاذ تدابیر شدید امنیتی مقابل و اطراف سفارت آمریکا؛ خروش اعتراض‌ ها در صنعا، پایتخت یمن و پخش تصاویری که نشان می ‌داد گروهی از جوانان یمنی از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته و پرچمی را که نام مبارک «رسول الله» بر آن نقش بسته است، برافراشته ‌اند؛ پایین کشیده شدن پرچم آمریکا از فراز سفارتخانه‌ های این کشور در بسیاری از کشورهای عربی مانند تونس و مصر و لیبی و سودان و یمن؛ تظاهرات مردمی که حتی پای به مناطق مختلف عربستان سعودی نیز گذاشت و اعتراض مردم این کشور به پخش فیلم موهن ضد اسلامی و درخواست اخراج سفیر امریکا از این کشور را به دنبال داشت؛ در کنار اعتراض‌ هایی که در کشورهایی چون لبنان و فلسطین و عراق و مغرب و بسیاری از کشورهای عربی دیگر شاهد آن بودیم و در جریان آن تظاهرکنندگان خشمگین خواهان قطع رابطه آمریکا و تحریم کالاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و در راس آنها اخراج سفرای آمریکا از کشورهایشان همه و همه بیانگر تشدید نفرت‌‌ها از آمریکاست.

فیلم موهن

این نکته‌ای است که بسیاری از رسانه‌ های جهان نیز بر آن اشاره و تاکید کرده‌ اند که بی‌ احترامی‌ های مکرر و مستمر آمریکایی‌ها به تمدن اسلامی بر نفرت جهان اسلام و عرب از آمریکا افزوده است.

این رسانه‌ های در ادامه تحلیل‌های خود تاکید کرده ‌اند که ساخت چنین فیلمی نه تنها مسلمانان که احساسات همه ادیان را برانگیختند.

موج جدید اعتراضات جهان اسلام علیه آمریکا پس از آن شروع شد که کلیپ 14 دقیقه ‌ای از یک فیلم موهن به نام «بی‌گناهی مسلمانان» در شبکه یوتیوب منتشر شد که یک شبکه اجتماعی برای اشتراک‌ گذاری ویدئو است.

کارگردان فیلم مزبور شخصی به نام «سام باسیل» است که خود را در مصاحبه با اسوشیتدپرس، یک آمریکایی – اسرائیلی معرفی کرده است.

این صهیونیست گفته است: برای ساخت فیلم مزبور 5 میلیون دلار از یک صد یهودی دریافت کرده است.

ناظران تاکید می ‌کنند که حمله به سفارتخانه‌ های آمریکا در خاورمیانه در پی اهانت به مقدسات دینی  پیام‌ های روشنی برای کاخ سفید دارد، به طوری که مردم این منطقه اهانت یک آمریکایی به اسلام را صرفا به پای آن شخص نمی ‌گذارند، بلکه سیستمی را که به تفکر اسلام‌ ستیزانه در غرب دامن زده است، مسئول آن می‌دانند و این برای آمریکا که به خوبی از میزان و عمق نفرت جهان عرب از خود آگاه است، بسیار گران تمام می ‌شود.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان