تبیان، دستیار زندگی
چند روزی هست که آتشی به جان مسلمانان جهان افتاده است، آتشی که شیعه و سنی نمی‌شناسد و همه را داغدار کرده است، آتشی که شاید دامن مسببانش را بگیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهانت به پیامبر اسلام و وظیفه عقلانی مسلمانان


چند روزی هست که آتشی به جان مسلمانان جهان افتاده است، آتشی که شیعه و سنی نمی‌شناسد و همه را داغدار کرده است، آتشی که شاید دامن مسببانش را بگیرد.

موهن

چند روز قبل بخشی از یک فیلم در اینترنت پخش شد. این فیلم که «بیگناهی مسلمانان» نام دارد، حاوی صحنه‌هایی است که به طرز وقیحانه‌ای به پیامبر اسلام(ص)، اهانت می‌کند.

بلافاصله غوغایی به پا شد و پیش از همه مصریان اعتراض خود را آغاز کردند. این اعتراض به مسلمانان محدود نشد و حتی برخی مسیحیان و قبطی‌ها هم در میان معترضان مصری حضور داشتند.

از آنجایی که فیلم در سایت یوتیوب که مربوط به ایالات متحده آمریکاست، پخش شده بود و نیز به دلیل اینکه گفته شد سازنده فیلم یک یهودی آمریکایی‌تبار بوده است و البته به این خاطر که پخش‌کننده آن در اینترنت همان کشیش قرآن‌سوز بود، معترضان مصری سفارت آمریکا در قاهره را برای تجمع خود انتخاب کردند.

تنها ساعتی بعد دامنه اعتراضات به لیبی کشیده شد، اما حکایت لیبی حکایتی متفاوت بود. خشم آنها شکل و شمایل دیگری به خود گرفت. خیلی زود معترضان به سمت سفارت آمریکا حمله‌ور شدند و سه دیپلمات آمریکایی از جمله سفیر این کشور را به قتل رساندند.

این اتفاق سروصدای زیادی به پا کرد و موجب شد که هم مسلمانان دیگر کشورها از جمله افغانستان و پاکستان به خود بیایند و دست به اعتراضات گسترده بزنند و هم کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا به این وقایع واکنش جدی‌تری نشان بدهند.

خیلی زود شخص باراک اوباما ـ رییس‌جمهور آمریکا ـ در سخنرانی کوتاهی تاکید کرد که پاسخ جدی و سختی به کشته شدن سفیرش در بنغازی خواهد داد و البته اعلام کرد که رابطه خود با لیبی را قطع نخواهد کرد.

هرچند که آمریکا اعلام کرد اهانت به مقدسات ادیان و مذاهب مختلف را نادرست می‌داند و چنین اقداماتی را تائید نمی‌کند اما به نظر می‌رسد که مسلمانان خشمگین، آمریکا را مسبب این اتفاق و همه اتفاقات مشابه می‌دانند.

شاید اگر آن روز که یک کشیش افراطی و کینه‌توز در آمریکا اقدام به سوزاندن قرآن کرد، به خاطر توهین به مقدسات یکی از ادیان الهی، با حدود یک و نیم میلیارد حامی در سرتاسر جهان، لااقل مورد بازخواست قرار می‌گرفت، شاید امروز شاهد آن نبودیم که نه تنها فیلمی موهن و سخیف ساخته شود

شاید اگر آن روز که یک کشیش افراطی و کینه‌توز در آمریکا اقدام به سوزاندن قرآن کرد، به خاطر توهین به مقدسات یکی از ادیان الهی، با حدود یک و نیم میلیارد حامی در سرتاسر جهان، لااقل مورد بازخواست قرار می‌گرفت، شاید امروز شاهد آن نبودیم که نه تنها فیلمی موهن و سخیف ساخته شود بلکه همان کشیش افراطی باز هم موقعیتی برای عقده‌گشایی‌های خود علیه اسلام پیدا کند.

کم کم هویت سازنده فیلم نیز مشخص شد؛ "سام باسیل" کارگردان این فیلم، یك قبطی مصری است و هم اكنون در ایالت كالیفرنیا زندگی می‌كند. وی به قاچاق مواد مخدر و كلاهبرداری متهم است و ژوئن سال گذشته به طور مشروط از زندان آزاد شد.

براساس اسناد دادگاه آمریكا، باسیل 55 ساله در سال 2010 میلادی به اتهام اختلاس بانكی متهم شناخته و به 21 ماه حبس محكوم شد. براساس این اسناد، وی با گشایش حساب بانكی جعلی و یك عابر بانك با استفاده از شماره‌های امنیتی از بانكی در آمریكا اختلاس كرده بود. وی در ژوئن سال 2011 میلادی از زندان آزاد و كمی بعد در اواخر تابستان همان سال اقدام به تولید این فیلم ویدئویی كرد.

این مرد 55 ساله همچنین به پنج سال حبس تعلیقی محكوم شده بود. علاوه بر این، شرط آزادی وی از زندان داشتن رفتاری مودبانه است. حالا وی تحت بازجویی است، هرچند كه طبق قوانین آمریكا نمی‌توانند او را به خاطر ساخت این فیلم محاكمه كنند.

موهن

اما چند مساله در این میان حائز اهمیت است. آنطور كه از تصاویر مربوط به درگیری ها در برابر سفارت آمریكا در مصر و لیبی برمی‌آید، نشانه هایی مبنی بر حضور نیروها یا لااقل طرفداران القاعده در بین معترضان وجود دارد؛ چنانچه پرچم سیاه رنگی كه "لا اله الا الله" بر روی آن حك شده و در تصاویر دیده می شود، درست شبیه به همان پرچم هایی است كه القاعده در پیام های ویدئویی خود از آن استفاده می كند.

نكته قابل توجه دیگر این است كه نام "بن لادن" رهبر اخیرا كشته‌شده‌ی القاعده بر روی برخی از این پرچم ها و حتی بخشی از دیوار تخریب‌شده‌ی سفارت آمریكا به چشم می خورد. این نشانه ها زمانی بیشتر خودنمایی می كند كه بدانیم پخش تریلر 13 دقیقه ای فیلم "بیگناهی مسلمانان" و شروع اعتراضات، در سالگرد حادثه 11 سپتامبر اتفاق افتاد.

حتی اگر تمام این اتفاقات و وجود نشانه هایی مبنی بر حضور القاعده در برخی از این اعتراضات، همه و همه در راستای توطئه های آمریكایی ـ صهیونیستی باشد، كشته شدن سفیر آمریكا به همراه كشته و زخمی شدن چند دیپلمات دیگر این كشور نه تنها اتفاق مباركی در این شرایط حساس نبود بلكه موجب شد تا كشوری مثل آمریكا كه به زعم مسلمانان در ردیف اول متهمان قرار دارد، زبانی درازتر از قبل پیدا كند و سخن از انتقام سخت به میان آورد و برخی دیگر از كشورهای حامی آمریكا و رژیم صهیونیستی نیز با برجسته كردن این اتفاق بتوانند بار دیگر مسلمانان را به رفتارهای خشونت‌آمیز متهم كنند.

حتی فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری خود طی روزهای گذشته، به این مساله اشاره و تاكید كرد كه خشم مسلمانان از اهانت به ساحت مقدس پیامبر اكرم(ص) نمی‌تواند مجوزی برای كشتن سفیر و دیپلماتهای آمریكایی باشد.

جعفری

سردار سرلشكر جعفری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینكه "آیا خشم مسلمانان نسبت به اهانت به پیامبر اسلام، مجوزی برای كشتن دیپلماتهای آمریكا در لیبی می‌شود؟" گفت: قطعا این مساله مجوزی برای كشتن نیست و درست هم نیست اما به هر حال احساسات مسلمانان جریحه‌دار شده است و تنها كاری كه می‌توانستند انجام دهند این بود كه اعتراضات خود را به سفارتخانه‌ها ببرند. در این اعتراض‌ها خشونت‌هایی نیز اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر، طی روزهای گذشته در ایران نیز شاهد بودیم كه اقشار مختلف با برگزاری راهپیمایی و تجمع، اعتراض خود به این فیلم موهن را نشان دادند اما مساله باید فراتر از اینها باشد. اصل اتفاق این است كه هر از گاهی فیلمی ساخته، كتابی نوشته، سخنرانی‌ای ایراد و تصاویری كشیده می‌شود كه در آنها به اسلام و مسلمان یا توهین می‌شود یا واقعیتهای این دین مبین وارونه جلوه داده می‌شود.

حال وظیفه ما چیست؟ آیا باید تنها به همین راهپیمایی‌ها و تجمع‌ها اكتفا كنیم؟ آیا نباید یاد بگیریم كه با سخنی قاطع، مستدل و درست، می‌توان سخنی انحرافی را بی‌اثر و حتی گوینده آن سخن را اصلاح كرد؟ آیا اكتفا كردن به برخوردهای قهری یا سلبی مطابق سیره ائمه و بزرگان دین ماست؟ آیا ما پیروان دینی نیستیم كه بزرگانش با كفار و مغرضان در یك مجلس مناظره شركت می‌كردند و با استدلال‌های قوی، تمام نقشه‌های آنها را نقش بر آب می‌كردند؟

فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری خود طی روزهای گذشته، به این مساله اشاره و تاكید كرد كه خشم مسلمانان از اهانت به ساحت مقدس پیامبر اكرم(ص) نمی‌تواند مجوزی برای كشتن سفیر و دیپلماتهای آمریكایی باشد.

وظیفه دستگاههای فرهنگی چیست؟ آیا نباید پس از گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی فیلمی، كتابی، برنامه‌ای تهیه و تولید شود كه در آن بتوانیم اسلام واقعی را از انحرافاتی كه به نام اسلام رخ می‌دهد منفك و به جهانیان عرضه كنیم؟

به والاترین انسان تاریخ توهین شده، احساسات مسلمانان و حتی برخی غیرمسلمانان جریحه‌دار شده و خشم آنها را برانگیخته است. طبیعی است كه راهپیمایی، تجمع و اعتراض شود و اصلا باید كه این اعتراضات و این خشم نشان داده شود اما نباید به اینها اكتفا كرد. باید عوامل این فیلم موهن محاكمه شوند ولی شاید تحقق این مطالبه نیز از طریق رفتارهای عقلانی و دیپلماتیك امكان‌پذیر باشد.

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان