تبیان، دستیار زندگی
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام آغاز به کار رسمی فاز جدید پورتال ارزی از ابتدای مهرماه سال جاری، گفت: با این کار، واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد در بازار متوقف می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باز هم بانک مرکزی و بمب ارزی!؟


رئیس کل بانک مرکزی با اعلام آغاز به کار رسمی فاز جدید پورتال ارزی از ابتدای مهرماه سال جاری، گفت: با این کار، واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد در بازار متوقف می‌شود.


ارز

یک مقام آگاه در بانک مرکزی اعلام کرد: تا چند روز آینده سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز اجرایی می‌شود که براساس آن، نرخ ارز به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

این مقام آگاه در بانک مرکزی که نخواست نامش در خبر ذکر شود، گفت: سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی که با موافقت رسمی دولت اجرایی خواهد شد، در کنار تحت تاثیرگذاشتن بر نرخ ارز، تولیدکنندگان و واردات‌کنندگان کالاهای اساسی را نیز منتفع خواهد کرد.

وی افزود: به طور قطع، مشکلات فعلی بازار ارز همچون حوالجات و ... با سیاست‌های جدید ارز بانک مرکزی رفع خواهد شد.

درصورت موافقت نهایی دولت و از دستور کار خارج شدن راه اندازی بورس ارز، اختیارات بانک مرکزی نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه به نظر می‌رسد با مدیریت ارز برخی بخشها همچون پتروشیمی‌ها، وضعیت بازار ارز ساماندهی و از آشفتگی خارج خواهد شود.

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای پول و اعتبار گفته است: هم اکنون دولت تنها به دو گروه کالایی ارز مرجع (1226 تومان) می دهد اما قرار است برای 8 گروه کالایی دیگر نیز ارز دولتی، البته با رقمی متفاوت از ارز 1226 تومانی تخصیص یابد. به گفته نهاوندیان، هنوز قیمت ارزی که قرار است به هشت گروه دیگر کالایی ارائه شود، مشخص نیست.

در همین حال، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور تصمیم مشترک دولت ومجلس برای اصلاح بازار ارز رااجرا نمی کند، از تفاهم مجلس و دولت برای حل مشکل نابسامانی بازار ارز و تصمیم برای جذب ارز بخش خصوصی با قیمت روز منهای دو درصد خبر داده است.

از طرف دیگر محمود بهمنی از آخرین برنامه های بانک مرکزی در زمینه راه اندازی پورتال ارزی خبر داد و گفت: فاز جدید پورتال ارزی را به این منظور راه اندازی می‌کنیم که از زمان ثبت سفارش کالا و خوردن مهر نرخ ارز مرجع که به بانک می آید، بتوان از طریق سیستم بانکی برخی کنترل‌ها را در این زمینه اعمال کرد.

بخش تولید جزء اولین مجموعه‌هایی است که از این مسئله متضرر می‌شود و برای حل این مشکل باید یک گروه شامل ذی‌نفعان و متولیان موضوع ارز از بخش‌های تولید، بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد تشکیل شود تا برای عبور از بحران تصمیم‌گیری کنند

رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: بانک مرکزی باید بتواند در این بخش نظارت‌های خود را اعمال کند و اینطور نباشد که بیایند کالایی را ثبت سفارش کنند و بعد ال سی آن باز شود ولی کالا وارد کشور نشود در حالی که نرخ ارز مرجع گرفته باشد.

بهمنی خاطر نشان کرد: ما می خواهیم در قالب پورتال ارزی و راه اندازی آن جلوی انجام واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد ارز در داخل کشور را بگیریم و بر آن نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: فاز اول کار راه اندازی شده است و از ابتدای مهرماه سال جاری، دقیقا ورود کالا به کشور در قالب این پورتال رصد می شود و از ابتدای کار که گشایش ال سی صورت می گیرد تا زمانی که در بازار به مصرف می رسد را تحت نظارت خواهیم گرفت.

بهمنی

فاز اول پورتال ارزی بانک مرکزی که برای اولین بار در 19 بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد، امکان فراهم ‌آمدن نظارت بیشتر بر فرآیند واردات با بهره گیری از این سیستم را ایجاد می کند.

با آغاز به کار رسمی پورتال ارزی، می ‌توان مراحل مختلف واردات کالا از گشایش ال سی ‌تا ترخیص کالا را به صورت الکترونیکی پیگیری کرد و امکان نظارت بیشتری برای بانک مرکزی و دیگر سازمان‌‌های مسئول فراهم خواهد آمد.

این پورتال دارای 8 سامانه نمایش اطلاعات گواهی ثبت آماری، مشاهده روزانه نرخ ارز، نمایش ثبت سفارشات بازرگانی، مدیریت تسهیلات حساب ذخیره ارز، نمایش اطلاعات گمرک و ترخیص کالا، مدیریت دریافت و پرداخت ارز و نمایش اطلاعات اعتبارات و بروات اسنادی است.

پورتال ارزی امکان مشاهده ثبت سفارشات را برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک فراهم می آورد و هر یک از این نهادها در آن دارای سامانه مستقلی هستند.

از مهمترین ویژگی ‌های پورتال ارزی می‌ توان به هدایت ارز به سمت واردات واقعی، کنترل دقیق ارز تخصیصی بانک مرکزی، ایجاد ساز و کار مناسب برای کنترل بازار کالا و از همه مهم تر؛ مدیریت بازار ارز اشاره کرد.

قطعا هیچ کس نیست که از سامان یافتن بازار ارز ناراحت شود و همگی مسئولان و سیاستگذاران اقتصادی از ارائه طرح هایی با این مضمون استقبال می کنند. اما ویژگی اساسی این طرح ها باید انطباق با واقعیت و قابلیت اجرا باشد. در این بین موضوع نوسانات ارز به دلیل آسیب بسیاری که به بخش تولید به عنوان شالوده اقتصاد می زند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی که با موافقت رسمی دولت اجرایی خواهد شد، در کنار تحت تاثیرگذاشتن بر نرخ ارز، تولیدکنندگان و واردات‌کنندگان کالاهای اساسی را نیز منتفع خواهد کرد

بخش تولید جزء اولین مجموعه‌هایی است که از این مسئله متضرر می‌شود و برای حل این مشکل باید یک گروه شامل ذی‌نفعان و متولیان موضوع ارز از بخش‌های تولید، بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد تشکیل شود تا برای عبور از بحران تصمیم‌گیری کنند.

عضو کارگروه حمایت از تولید با تأکید بر اینکه دولت باید ارز پرداختی به تولیدکنندگان را بیمه کند تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید ستاد بحران برای حل مشکل افزایش بی‌رویه نرخ ارز تشکیل شده تا این موضوع ساماندهی شود،اما ما هنوز آثاری از عملکرد این ستاد ندیده‌ایم.

ارز-بانک مرکزی

عضو کارگروه حمایت از تولید تصریح کرد: با توجه به اینکه تعیین نرخ ارز در حیطه مدیریت دولت قرار دارد نباید در اثر سوء تدبیر دولت و یا اتفاقات جهانی هزینه این موضوع را تولیدکننده پرداخت کند.

وی با بیان اینکه این موضوع را بارها در جلسه با نمایندگان مجلس، بانک مرکزی و وزارت صنعت مطرح کرده‌ایم، اظهار داشت: برای حل این مشکل باید یک راهکار دائمی و مشخص وجود داشته باشد که راهش این است که دولت ریسک این مسئله را بپذیرد و ارز پرداختی به تولیدکنندگان را بیمه کند.

وی تأکید کرد: کسانی که الفبای اقتصاد ایران را می‌شناسند می‌‌دانند که اگر از تسهیلات ارزی استفاده کنند یقیناً ضرر خواهند کرد.

اجرای طرح های تازه و تصمیمات برای بهبود شرایط به خودی خود می تواند مانعی بر سر تولید باشد. چرا که عدم شفافیت و نوسان و شوک های اقتصادی بر ثبات بازار اثر می گذارد. بر همین اساس ارائه بدون پشتوانه طرح های مختلف از سوی دولت نگرانی هایی را به همراه دارد. امید است که این بمب اری دولت بار دیگر توسط بازار خنثی نشود.

فرآوری : ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع : تابناک/خبرگزاری مهر