تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از افراد فکر می کنند باید زمانی نزد دندانپزشک بروند که وقت قبلی گرفته باشند، اما یک سری مشکلات رخ می دهد که افراد را...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه موقع باید فورا نزد دندانپزشک رفت؟


بسیاری از افراد فکر می کنند باید زمانی نزد دندانپزشک بروند که وقت قبلی گرفته باشند، اما یک سری مشکلات رخ می دهد که افراد را مجبور می کند بدون گرفتن وقت قبلی و به طور اورژانسی به دندانپزشک مراجعه کنند.


دندان و دندانپزشک

در صورت بروز مشکلات زیر باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنیم :

- خرد شدن دندان

- گاز گرفتن شدید لب و یا زبان

- آسیب و یا شکستگی فک

- دندان درد شدید

- خارج شدن دندان از جای خود

- ترک خوردگی دندان

- افتادن قسمت پرشده دندان

چگونه دندانپزشک این مشکلات را برطرف می کند؟

- خرد شدن دندان : خرد شدن دندان به ندرت اتفاق می افتد. دندانپزشک در این وضعیت تمام تلاش خودرا می کند تا دندان شکسته شده را سالم نگه دارد.

اگر دندانتان خرد شد، قبل از مراجعه به دندانپزشک، دهان خود را با آب گرم شستشو دهید. سپس کمپرس سرد روی آن قرار دهید. این کار سبب کاهش ورم ناحیه آسیب دیده می شود.

دندانپزشک سعی می کند دندان ها را با استفاده از ماده ای سفید پر کند. اما اگر این کار موثر واقع نشود مجبور به عصب‌کشی و ترمیم تاج دندان خواهد شد.

- گاز گرفتن شدید زبان یا لب : اگر فردی با این مشکل روبرو شد، ابتد باید محل را با آب گرم شستشو دهد. سپس از کمپرس سرد برای کاهش ورم و خونریزی استفاده کند.

در صورت بند آمدن خونریزی، پزشک متخصص محل بریدگی را بخیه می کند.

هرگز از کمپرس گرم (مثل حوله گرم) برای کاهش درد دندان استفاده نکنید

- ترک خوردگی دندان : معمولا ترک خوردن دندان ها قابل مشاهده نیست و در صورت عکسبرداری از دندان مشخص می شود. ترک خوردگی دندان باعث درد می شود. در صورتی که دندان درد شدید باشد، ممکن است دندانپزشک دندان را بکشد.

- شکستگی فک صورت : این افراد معمولا سریعا به اتاق عمل برده می شوند تا مورد عمل جراحی اورژانسی قرار گیرند.

- دندان درد شدید: دندان درد ناگهانی فرد را از ادامه فعالیت های روزمره بازمی دارد. در این صورت باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کرد. سعی کنید حتما از نخ دندان برای خارج کردن مواد غذایی باقی مانده در لابلای دندان ها استفاده کنید. می توانید از کمپرس سرد (مثل یخ) برای کاهش درد استفاده کنید. هرگز از کمپرس گرم (مثل حوله گرم) در این موارد استفاده نکنید.

- خارج شدن دندان از جای خود : در صورتی که دندانی بیرون بزند و از جای خود خارج شود، نشان دهنده وجود فشار غیرطبیعی بر دندان است. حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا با بررسی های لازم، فشار غیرطبیعی را حذف کرده و دندان را به جای اصلی خود برگرداند.

- افتادن قسمت پرشده دندان: اگر قسمت پرشده دندان شما افتاد، مقداری آدامس بدون قند جویده شده بر روی آن قسمت بگذارید تا آن را پر کنید و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم را جهت پر کردن دندان انجام دهد.

هشدارها

1- اگر دهان و دندان شما دچار خونریزی شد، دستمال تمیزی را برداشته و بر روی لثه خود قرار دهید و فشار دهید تا جلوی خونریزی را بگیرید.

2- سعی کنید در صورت بروز هر گونه مشکل اورژانسی دندان، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است با تاخیر در مراجعه، شانس بهبودی شما کاهش پیدا کند و نیازمند هزینه های بیشتری برای ترمیم و تسکین درد دندان باشید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره مشکلات و سلامت دهان و دندان

کلیپ های مرتبط:

تغذیه در بهداشت دهان و دندان

خمیر دندان مناسب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.