تبیان، دستیار زندگی
پا تکیه گاه بدن است که تمام نیروی وزن را به زمین منتقل می کند و با برخورد به زمین، این نیرو به صورت عکس العمل از طریق پا به زانو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کفش مناسب مدرسه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟


پا تکیه گاه بدن است که تمام نیروی وزن را به زمین منتقل می کند و با برخورد به زمین، این نیرو به صورت عکس العمل از طریق پا به زانو، ستون فقرات و مفاصل منتقل می شود. به همین دلیل مراقبت از سلامت پاها و کنترل نیروهایی که از بدن و زمین به آنها وارد می شود، حائز اهمیت است.


کفش مدرسه

یکی از مسائل مهمی که سلامت کودکان را تضمین می کند و طی سال تحصیلی آسودگی را برایشان به ارمغان می آورد انتخاب کفش مناسب است.

تهیه کفش نامناسب علاوه بر آنکه عوارض مختلفی بر جسم و روح کودک بر جای می گذارد، می تواند در پیشرفت تحصیلی و یادگیری او آثار منفی داشته باشد.

چگونه پای دانش آموز را درست اندازه گیری کنیم؟

برای اندازه گیری صحیح سایز پای کودک پیش از خرید کفش مدرسه، چند توصیه ساده زیر را در نظر داشته باشید:

از کودک بخواهید که روی یک صفحه کاغذی بزرگ بایستد. بزرگ ترین اندازه پا را علامت بزنید. این اندازه، فاصله میان نوک بلندترین انگشت تا پشت پاشنه پا است. این فاصله را بر حسب سانتیمتر اندازه بگیرید.

اندازه‌گیری پای کودک هر یک تا سه ماه یک بار تکرار شود.

اگر دانش آموز معمولا جوراب حوله ای یا پشمی به پا می کند، در هنگام خرید کفش برای کودکتان به اندازه به دست آمده، نیم الی یک سانتی متر اضافه کنید.

پنجه کفش باید پهن باشد، به گونه ای که انگشتان دچار فشردگی نشوند

کفش مناسب دانش آموزان چه شرایطی دارد؟

1- رویه کفش: رویه کفش باید چرمی و دارای انعطاف پذیری متوسط باشد. رویه، نباید خیلی خشک و خیلی نرم باشد و باید دارای بند یا چسب باشد تا هنگامی که بر اثر پوشش مکرر و گرمای پا، تغییر شکل می دهد با تنظیم بندهای آن بتوان استحکام دیواره های کفش را تنظیم کرد.

2- پنجه کفش: پنجه کفش باید پهن باشد، به گونه ای که انگشتان دچار فشردگی نشوند، زیرا انحراف انگشتان از کودکی و نوجوانی با پوشیدن کفش های بسیار تنگ به وجود می آید که منجر به تغییر قوس کف پا می شود.

3- پاشنه کفش: پاشنه پا محل شایعی برای تغییر در اندام تحتانی است. دو لایه بودن و قوام دار بودن پاشنه کفش، دو خصوصیت کفش مناسب می باشد که از انحراف پاشنه در جهت داخل و خارج جلوگیری می کند. کفش مناسب باید در قسمت پاشنه ارتفاع 2 سانتی متر و در قسمت پنجه ارتفاع 5/1 سانتی متر داشته باشد.

4- کف کفش: کف کفش باید ضمن انعطاف پذیری، دارای استحکام باشد تا به عنوان ضربه گیر عمل کند، زیرا کف خشک کفش ضربه را مستقیما به مفاصل و ستون فقرات وارد می کند.

والدین باید درموقع خرید کفش مدرسه به چه نکاتی توجه کنند

* هرگز برای خرید کفش مدرسه، بدون حضور کودک‌تان اقدام نکنید. حتما در هنگام خرید کفش، کودکتان باید هر دو لنگه کفش را امتحان کند.

* روزی را برای خرید کفش مدرسه کودکتان انتخاب کنید که صبر و فرصت کافی دارید.

* سکوت کودکان در هنگام به پا کردن کفش را به معنای مناسب بودن آن فرض نکنید.

* از کودک بخواهید با کفش چند قدمی راه برود. به نحوه راه رفتن او دقت کنید.

کفش مناسب مدرسه

* بهتر است در حالت ایستاده کودکتان، بین انگشت بزرگ پای او و نوک کفش به اندازه ضخامت انگشت شصت دستتان فاصله باشد.

* خرید کفش های بزرگ و نیز خرید کفش تنگ هر دو به یک اندازه، به سلامت پاهای کودک آسیب می زنند. اندازه شدن کفش به پای کودک را به ماه های آینده واگذار نکنید.

* با توجه به تغییر و افزایش سایز پای دانش آموزان بر حسب ضرورت، کفش جدیدی تهیه کنید. منتظر جدا شدن کف کفش یا پاره شدن آن نباشید.

* قبل از خرید کفش مدرسه، به کف آن هم توجه کنید. اگر کف کفش صاف باشد، دانش آموز در حین بازی و ورزش در معرض خطر لیز خوردن خواهد بود. این خطر در روزهای بارانی شدیدتر است.

* اگر دانش آموزان دختر به کفش های پاشنه دار علاقه مندند، حداکثر پاشنه دو و نیم سانتی متری را به شما پیشنهاد می کنیم.

* کفش های با کفی و پاشنه بسیار نازک هم مورد تایید نیستند.

* بهتر است برای ساعت های ورزش دانش آموزان، کفش ورزشی جداگانه ای تهیه شود.

خرید کفش باید عصر انجام شود تا در صورت وجود ورم پاها، سایز کفش مناسب باشد

کفش نامناسب چگونه کفشی است؟

-  کف کفش انعطاف پذیری بیش از حد دارد که منجر به پیچ خوردگی پا می شود.

- پاشنه های باریک مناسب نیست، چون کم بودن سطح اتکای پاشنه از عوامل تشدیدکننده خطر پیچ خوردگی پاست و نباید از آنها در محیط هایی نظیر مدرسه برای دویدن و بالا رفتن از پله استفاده شود.

- کفش های پاشنه بلند و بدون پاشنه، هر کدام باعث اختلالاتی در راه رفتن دانش آموز شده و در مواردی باعث خستگی زودرس و فشار بر ستون فقرات و زانوها می شود.

- اگر کفه داخلی کفش از برجستگی مرکزی که پوشش دهنده قوس داخلی پا است برخوردار نباشد، قوس کف پا را در طول دوران رشد تنظیم نمی کند. در این صورت باید از کفی طبی برای تنظیم قوس کف پا استفاده شود.

- کفش نامناسب علاوه بر اینکه عوارض مختلفی برای دانش آموز در پی خواهد داشت، می تواند او را به انواع بیماری ها مانند میخچه، حساسیت های پوستی، دردهای مفصلی و اسکلتی مانند درد پاشنه و زانو، خستگی، داغی و سوزش پا و شیوع انواع  ناهنجاری ها مثل انگشتان چکشی ، انگشت شصت کج، ناخن فرورفته، تاول، کف پای صاف، کف پای گود، پای پهن و احساس کمردرد مبتلا کند.

- اگر کفش بیش از حد بزرگ باشد، باعث فقدان تعادل در راه رفتن و زمین خوردن و بروز حادثه می شود از سوی دیگر کفش کوچک تر از اندازه پای دانش آموز، موجب فشردگی پنجه و ایجاد تاول و میخچه می گردد.

- وزن کفش ها نباید زیاد باشد. کفش سنگین ضمن اینکه خستگی دانش آموز را در پی دارد، پاهای او را هم خسته و زخمی می کند.

بخش سلامت تبیان


منابع :

سایت دبستان پسرانه دانشگاه صنعتی اصفهان

دکتر نادر معروفی (عضو هیئت علمی انجمن فیزوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران)

دکتر فتانه اکبری (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه ایران)

* مطالب مرتبط :

ویژه نامه کفش

چه کفشی بخریم؟

چه چکمه‌ای بخریم؟

راهنمای خرید کفش

پنج نکته در خرید کفش

چه کفشی بپوشیم، چه کفشی نپوشیم؟

چگونه بوی کفش و پا را از بین ببریم؟

کفش مناسب جهت کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.