تبیان، دستیار زندگی
دفاتر اطلاع رسانی در مبادی ورودی به حرم مطهر رضوی علاوه بر ارائه فعالیت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه زائر باید بداند


زائرین عزیز و مجاورین محترم ،اینک که خداوند منان توفیق زیارت حضرت ثامن الحجج علیّ بن موسی الرّضا علیه آلاف التّحّیه را که دارای فضائل بسیار می باشد ،نصیب شما فرموده و به بارگاهی که محل تردد ملائک مقرب خداست بار یافته اید ،توجه به نکات ذیل می تواند موجب قبولی زیارت و عنایت این امام رئوف گردد:

آنچه زائر باید بداند...

1- قبل از خروج از محل سکونت خود، حتی الامکان غسل زیارت نموده و با وضو و لباس تمیز و ساده و معطر تشرف حاصل فرمایید. خواهران ضمن رعایت حجاب ،لازم است چادر مناسب پوشیده باشند.

2- بمنظور آسایش خاطر بیشتر سعی فرمایید فقط در حد نیاز پول و اشیاء قیمتی همراه داشته باشید و چنانچه به هر علت وجه بیشتری همراه دارید قبل از تشرف به دفاتر امانات نقدی آستان قدس رضوی در مبادی ورودی ، صحن ها و رواق های حرم مطهر تحویل و رسید آنرا دریافت کنید ،تا در اثر کثرت جمعیت موجب خسارت نگردد.

3- قبل از تشرف به حرم مطهر کفشهای خود را به کفشداریها بسپارید و چنانچه قصد همراه داشتن آنها را دارید از کیسه پلاستیکی استفاده فرمایید و از گذاشتن کفش در جلوی کفشداریها - ایوانها و دیگر قسمتها خودداری نمایید.

4- حفظ حرمت حریم قدس رضوی ایجاب می نماید که در این مکان مقدس دخانیات استعمال نگردد.

5- به خاطر حفظ و رعایت حقوق و حرمت زائرین محترم فیلمبرداری و تهیه عکس در اماکن متبرکه ممنوع می باشد.

6- در اماکن متبرکه به راهنمائی خادمین و مأمورین حرم مطهر که ملبس به لباس فرم هستند توجه کامل داشته باشید.

7- همواره و در همه جا از مست راست خود حرکت کرده و در مدخل ورودی دربها و مسیرهای تردد ، توقف نفرمایید.

8- با توجه به لزوم حفظ حرمت حریم قدس رضوی ،از خوابیدن در صحنهای مقدس و نیز بیهوده نشستن در حرم مطهر خود داری نمایید تا ضمن حفظ احترام حرم مطهر ،دیگر عزیزان زائر هم بتوانند در فضای مناسب به زیارت بپردازند.

9- جهت برخورداری از آسایش خاطر بیشتر زائرین، ورود اشیاء متفرقه به داخل اماکن متبرکه ممنوع می باشد لذا از همراه داشتن هرگونه ساک و وسیله حجیم خودداری فرمایید. در صورت همراه داشتن ، اشیاء را در ابتدای ورودیها به دفاتر مخصوص بسپارید؛

10- در حفظ نظافت و آرامش بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) کوشا باشید.

11- جهت کسب معرفت بیشتر به ساحت مقدس حضرت رضا (ع)حتماً آداب زیارت و سیره آن حضرت را مطالعه نمایید؛

12- پس از استفاده از مهر نماز ،قرآن و مفاتیح آنها را در محلهای مخصوص به خود قرار دهید.

13- دفتر اشیاءگمشده واقع در صحن جمهوری اسلامی پول و اشیاء پیدا شده را تحویل گرفته و اطلاعات لازم را به افرادی که پول یا شئی را گم نموده اند ارائه می نماید.

14- دفتر مرکزی رسیدگی به امور گمشدگان واقع در صحن انقلاب اسلامی و سایر دفاتر مستقر در ورودی ها و سایر صحن ها ، اطفال و افراد گمشده را تحویل گرفته و اطلاعات و خدمات لازم را به افرادی که گمشده دارند ، ارائه می نماید.

15- جهت حفظ حضور قلب زائرین محترم لطفاً هنگام تشرف به حرم مطهر تلفن همراه خود را خاموش فرمایید.

16- در صورت برخورد با وضعیت غیر عادی و یا افراد مشکوک مراتب را به اگاهی حرم مطهر واقع در صحن انقلاب اسلامی و یا به خدام و مأمورین اطلاع دهید.

17- خواهران محترمه بخاطر حفظ حرمتها از وضو گرفتن در کنار حوض های صحن های مقدس خودداری و برای این منظور از سرویسهای بهداشتی استفاده نمایند.

18- ضمن توصیه به رعایت صرفه جویی در مصرف آب متذکر می گردد استفاده از آب آشامیدنی که در محلهای خاص فراهم گردیده ،برای نظافت یا وضو شرعاً مجاز نمی باشد.

19- جهت فراهم شدن امکان خدمات رسانی مناسب و سریع در مواقع خاص ضرورت دارد شماره تلفن و آدرس محل اقامت خود و اعضاء خانواده را همراه داشته باشید.

20- اکیپ فوریتهای پزشکی برای برادران در صحن های انقلاب اسلامی –آزادی –گوهرشاد و برای خواهران در صحن جمهوری اسلامی و رواقهای دارالاجابه و گنبد حاتم خانی مستقر و اماده خدمات رسانی به زائرین محترم می باشد.

21- خدمات صندلی چرخدار برای مساعدت سالمندان ،بیماران ناتوان و.....در دفاتر ابتدای ورودی به حرم مطهر رضوی ارائه خدمت خواهند نمود.

آنچه زائر باید بداند...

22- دارالشفاء امام واقع در دوربرگردان خیابان شیرازی آماده پذیرش بیماران می باشد.

23-دفاتر اطلاع رسانی در مبادی ورودی به حرم مطهر رضوی علاوه بر ارائه فعالیت های آستان قدس آماده پاسخگوئی به سۆالات دینی زائرین عزیز می باشد.

24- دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی در صحن های انقلاب اسلامی،آزادی و مسجد گوهرشاد آماده پاسخگویی به سۆالات دینی زائرین عزیز می باشد.

25- دعوت نامه مهمانسرای حضرت رضا (ع) همه روزه بطور متناوب در محل های اقامتی زائران اعم از هتل ،مهمانپذیر،مسافرخانه و سایر اماکن مربوطه توسط نمایندگان آستان قدس رضوی توزیع می گردد.

26- اطلاع از نظرات سازنده مجاورین محترم و زائرین عزیز در ارتقاء سطح خدمات رسانی در اماگن متبرکه مۆثر می باشد ،لطفاً پیشنهادات و انتقادات خود را بصورت مکتوب در صندوق هایی که بدین منظور در مدخل صحن های مطهر نصب گردیده قرار دهید.


منبع: آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی