تبیان، دستیار زندگی
با قوت گرفتن جنگ نرم (Soft Ware) از سوی دولت های جهان خوار، بر جذابیت های فراوان فضای مجازی نیز افزوده شد تا ضمن جذب کاربران، زمینه ی خو گرفتن آنان با این محیط مهیا گشته و در غایت اعتماد کاربران به بالاترین حد ممکن رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس بوک و افسردگی؟!


 با قوت گرفتن "جنگ نرم" (Soft War) از سوی دولت های جهان خوار، بر جذابیت های فراوان فضای مجازی نیز افزوده شد تا ضمن جذب کاربران، زمینه ی خو گرفتن آنان با این محیط مهیا گشته و در غایت اعتماد کاربران به بالاترین حد ممکن رسد.


اعتیاد اینترنت

امروزه اصطلاح اعتیاد اینترنتی (Internet addiction) بسیار رایج گشته و کمتر کسی است که با این اصطلاح ناآشنا باشد اما آنچه که دلیل ایجاد این امر می باشد از اهمیت بالایی برخوردار است که متاسفانه از نظرها به دور مانده و همگان "اعتیاد به اینترنت" بی کاری افراد و بازی های رایانه ای می دانند؛ در حالی که با قوت گرفتن "جنگ نرم" (Soft Ware) از سوی دولت های جهان خوار، بر جذابیت های فراوان فضای مجازی نیز افزوده شد تا ضمن جذب کاربران، زمینه ی خو گرفتن آنان با این محیط مهیا گشته و در غایت اعتماد کاربران به بالاترین حد ممکن رسد. این امر از سویی باعث جاری شدن اطلاعات شخصی به این فضا گشته که کار را برای جاسوسان اینترنتی آسان نموده و از سوی دیگر باعث افسردگی افراد می شود. در این راستا پایگاهی مانند "فیس‌ بوک"، یک فرصت ایده آل و تمام عیار برای شبکه ‌های جاسوسی و اطلاعاتی غرب است که به عنوان یک ابزار جاسوسی، امکانات خوبی را برای رصد اطلاعاتی و تخلیه اطلاعاتی میلیون ‌ها کاربر این شبکه در سراسر جهان فراهم می کند. در ضمن، افرادی که وقت زیادی را در طول روز صرف کار با اینترنت می کنند بیشتر، علایم افسردگی را بروز می ‌دهند.

افرادی که وقت زیادی را در طول روز صرف کار با اینترنت می کنند بیشتر، علایم افسردگی را بروز می ‌دهند

یک پژوهشگر اینترنت با اعتقاد به اینكه نسل جدیدی از معتادان به شبکه‌ های اجتماعی در حال پدیدار شدن است می ‌گوید: "روز به روز بر تعداد کاربران شبکه‌ های اجتماعی اینترنت افزوده می‌ شود و مدت زمانی که این افراد در این شبکه ‌ها صرف می کنند به طرز قابل ملاحظه ‌ای افزایش یافته و این اخطاری به شهروندان دنیای دیجیتال است که خواسته یا ناخواسته از زندگی واقعی خود فاصله گرفته و در دنیای مجازی (Second life) به سر می ‌برند." این پژوهشگر حوزه جامعه اطلاعاتی اظهار كرد: "به نظر می ‌رسد بیش از 80 درصد کاربران اینترنت، مخاطب و کاربر شبکه ‌های اجتماعی اینترنت مانند "فیس بوک" (Facebook) و "توئیتر" (Twitter) باشند که توسعه فناوری ‌های نوین ارتباطی و فراگیر شدن استفاده از این شبکه ‌ها در میان مخاطبان دهکده جهانی، در گسترش پدیده اعتیاد به این شبکه ‌ها یا اعتیاد دیجیتالی (Internet Addiction) را سبب شده است."

وی با اشاره به مخاطرات و تهدیدهای اطلاعاتی که این شبکه ‌ها برای جامعه مخاطبانشان به همراه می ‌آورند گفت: پایگاهی مانند "فیس ‌بوک"، یک فرصت ایده آل و تمام عیار برای شبکه‌ های جاسوسی و اطلاعاتی غرب است که به عنوان یک ابزار جاسوسی، امکانات خوبی را برای رصد اطلاعاتی و تخلیه اطلاعاتی میلیون ‌ها کاربر این شبکه در سراسر جهان فراهم می کند. از سویی، تکنیک ‌ها و قابلیت ‌هایی که در این شبکه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است، روز به روز تمایل و انگیزه مخاطبان این شبکه‌ ها را به فعالیت و صرف وقت و عمر خود در این مجموعه با لایک بازی و کامنت و post زنی، افزایش می‌ دهد که عاملی در پدیدار شدن اعتیادی به نام اعتیاد "فیس ‌بوکی" (Facebook  addiction) است.

به نظر می ‌رسد بیش از 80 درصد کاربران اینترنت، مخاطب و کاربر شبکه ‌های اجتماعی اینترنت مانند "فیس بوک" (Facebook) و "توئیتر" (Twitter) باشند که توسعه فناوری ‌های نوین ارتباطی و فراگیر شدن استفاده از این شبکه ‌ها در میان مخاطبان دهکده جهانی، در گسترش پدیده اعتیاد به این شبکه ‌ها یا اعتیاد دیجیتالی (Internet Addiction) را سبب شده است.

وی با برشمردن مخاطرات روحی و روانی که این سایت‌ ها برای سنین مختلف کاربرانش به همراه دارد، موضوعاتی چون خجالتی شدن، گوشه گیری، تنهایی، تمایل به دوری از اجتماع، کاهش اعتماد به نفس و غوطه ور شدن در دنیای مجازی به جای دنیای واقعی را از معضلات شبکه‌ هایی مانند "فیس‌ بوک" دانست که در تحقیقات و پژوهش ‌های چند سال اخیر ژورنال‌ های علمی مرتبط با رفتار و جرایم اینترنتی (Cyber Behavior & Crime) بر آن‌ ها تاکید شده است. مولف کتاب "کارآفرینی دیجیتالی"، اعتیاد به شبکه های اجتماعی به ویژه "فیس بوک" را یک ناهنجاری بین ‌المللی دنیای وب دانست که زمینه ی بروز طلاق، از هم پاشیدن بنیان خانوادگی، کاهش اثربخشی فعالیت ‌های روزانه و اختلالات بینایی و جسمانی کاربر را به همراه دارد و بستر کاهش روابط اجتماعی فرد را فراهم می ‌کند.

اعتیاد اینترنت

این محقق اینترنت در پایان، ده توصیه به معتادان دیجیتالی و علاقمندان پر و پا قرص شبکه‌ های اجتماعی داشت:

1- فیس بوک زندگی مجازی را ترغیب و تشویق می ‌کند و مهارت ‌های اجتماعی شدن شما را در محیط واقعی کاهش می ‌دهد.

2- در شبکه ‌های اجتماعی، همه با هم هستیم، اما درواقع تنهاییم.

3- تحقیقات نشان می‌ دهد، معتادان این شبکه ‌ها، افراد خجالتی، افسرده و گوشه ‌گیر هستند.

4- درصد قابل ملاحظه ‌ای از طلاق ‌ها در آمریکا، بخاطر معضلات فیس بوک بازی است.

5- بلوغ زودرس و درون ‌گرایی به ویژه میان نونهالان و نوجوانان، از معضلات شبکه ‌های اجتماعی قلمداد می‌ شود.

6- هویت شما، هویت فیس بوکی و مجازی نیست؛ دنیای واقعی خود را تقویت کنید.

7- حضور بی‌ ملاحظه در فیس ‌بوک و انتشار اطلاعات شخصی، حریم خصوصی شما را به شدت تهدید می ‌کند.

8- بسیاری از گروه ‌های به ظاهر جذاب و پربیننده در این شبکه ‌ها، به هدف جاسوسی اطلاعاتی و کسب درآمد تشکیل شده است؛ طعمه تبهکاران اینترنتی نشوید.

9- روی آوردن به ذخیره سازی اطلاعات الکترونیکی خود در این شبکه ‌ها، خداحافظی با دفترچه خاطرات زیبا و آلبوم‌ های کاغذی خاطره‌انگیز را به همراه دارد.

10- معتادان شبکه ‌های اجتماعی، با ادبیات گفتاری و نوشتاری سخیف و مبتذل حاکم بر این شبکه ‌ها خو می ‌گیرند و در زندگی واقعی آن‌ ها به خوبی منعکس می ‌شود.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: پلیس فتا / پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه سلامت