تبیان، دستیار زندگی
حضرت رضا(ع) یکی از امامان معصوم و از فرزندان رسول خداست و زیارت حرم شریف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهداف زیارت


میان دل های مۆمنان با خدا و دوستان خدا، ارتباطی برقرار است که دیگران از آن بی خبرند. از طریق پیامبر(ص) و یا امامان(ع) و به وساطت ایشان مشکلی را برطرف می کند و همین مسئله ، میان قلب آنان با امام، رابطه ای به وجود می آورد که گاهی هم فراتر از حدّ بیان و توضیح است. این افراد معمولاً برای ابراز قدردانی و سپاسگزاری از امام ، به زیارت ایشان می آیند.


شما ای زائران گرامی که به زیارت امام علی بن موسی الرضا (ع) آمده اید، هدفتان از این زیارت چیست؟

هدف های متفاوت زائران

هر گاه از زائرانی که به زیارت آمده اند، بپرسیم که هدف شما از زیارت چیست، معمولاً با این پاسخ رو به رو می شویم :

- کسب ثواب و اطاعت از خدا

حضرت رضا(ع) یکی از امامان معصوم و از فرزندان رسول خداست و زیارت حرم شریف ایشان، محبت به اهل بیت و اطاعت از خدا و رسول خدا محسوب می شود. بنابر این، عمل ما نوعی عبادت به شمار می آید و ما از درگاه خداوند، انتظار ثواب و پاداش معنوی داریم.

-ابراز دوستی و محبّت به اهل بیت(ع)
اهداف زیارت

برخی زائران به سبب ارتباط روحی و شخصیتی که با پیامبر (ع) و اهل بیت شان در ذهن و فکر و وجود آنان موج می زند و حتّی اگر آرزوی مادّی هم نداشته باشند، از زیارت حرم امامان لذّت می برند و آرامش روحی و معنوی پیدا می کنند. مثل کسی که سالهاست پدرش را ندیده است و دوست دارد پدرش را ببیند، زیرا با دیدن او احساس رضایت و آرامش دارد، هر چند پدر، چیزی به او هدیه ندهد.

- سپاسگزاری و قدر دانی از امام

میان دل های مۆمنان با خدا و دوستان خدا، ارتباطی برقرار است که دیگران از آن بی خبرند. از طریق پیامبر(ص) و یا امامان(ع) و به وساطت ایشان مشکلی را برطرف می کند و همین مسئله ، میان قلب آنان با امام، رابطه ای به وجود می آورد که گاهی هم فراتر از حدّ بیان و توضیح است. این افراد معمولاً برای ابراز قدردانی و سپاسگزاری از امام ، به زیارت ایشان می آیند.

- رهایی ازغم ها

وقتی غم به سراغ انسان می آید، یکی از عواملی که قلب را آرامش می بخشد، راز و نیاز با خداوند است و خود ، عبادت به حساب می آید و به ویژه با این اعتقاد که امام دردِ دل ما را می شنود و به لطف و عنات خدا می تواند در زدودن غم ها و درد ها مۆثر باشد، عامل مهمّی درآرامش روحی به شمار می آید.

- برآورده شدن حاجات و رفع مشکلات

اهداف زیارت

شیعه براساس روایت ها و آیات قرآن بر این باور است که پیامبران و امامان (ع)به دلیل بندگی خالصانه به درگاه الهی و نزدیک تر بودن به مقام قرب خداوندی، به لطف و عنایت پروردگار از دعای مستجاب برخوردارند و هرگاه چیزی را از خداوند بخواهند، خداوند دعای آنان را برآورده می سازد و همچنین همانگونه که حضرت عیسی می توانست بیماران را به اذن خدا شفا بخشد، پیامبر(ص) و امامان (ع) نیز از چنین مقامی برخوردار ند و می توانند با عنایت الهی دردها را درمان و بیماری ها راشفا بخشند.

- ادای نذر و عهد

برخی افراد به منظور برآورده شدن حاجت های خود و یا رفع بیماری ها، بین خویشتن و خدا عهد یا نذر می کنند که هر گاه حاجت شان برآورده شد یا مشکل شان برطرف گردید، به زیارت امام علی بن موسی الرضا(ع) مشرف شوند. آنان پس از برآورده شدن حاجات خود، به زیارت امام(ع) می آیند.

- عرض ادب و کسب معرفت و معنوّیت

کسانی که از معرفت و شناخت بالاتری برخوردار هستند، محضر پیامبر(ص) و امامان(ع) را، محضر نزول فیض و رحمت الهی و مرکز نشر معرفت دینی و عروج معنوی می دانند وهمان گونه که برای کسب نور باید به مرکز نور نزدیک شد، آنان برای کسب انوار معنوی و معرفتی ، به محضر پیامبران و امامان شرفیاب می شوند و بهره ها ی فراوان می گیرند. آنان از محضر پیامبران و امامان پس از رحلت شان همان گونه بهره می گیرند که از محضر پیامبر و امامان در زمان حیاتشان.

برترین هدف ها

از میان هدف هایی که برشمردیم ، بعضی از آنها ارزشمندتر و مهم تر به شمار می آیند و جا دارد که زائرین گرامی حضرت رضا(ع) به آنها توجه داشته باشند.

پیامبران و امامان، معلمان الهی برای بشرند و آمده اند تا انسان را با پروردگار آشنا و وظایفشان را در برابر خداوند به آنان یاد آوری کنند و روش زندگی صحیح ، اخلاقی و انسانی را به بشر بیاموزند.

برای این که این معلمان و هدایتگران بتوانند مردم را به سوی تعالیم الهی جذب کنند، خداوند به ایشان عنایت خاصی داشته و توان های ویژه ای دراختیار آنان قرار داده است که ما از آنها به عنوان معجزات و کرامات یاد می کنیم. معجزات و کرامات انبیاء و امامان برای این است که انسانها بدانند که آنان با بقیه مردم فرق دارند،آنان از حیات الهی برخوردارند و جایگاه و موقعیت معنوی آنان نزد پروردگار، برتر و بالاتر از دیگر انسان ها است. انسان ها باید معرفت و خداشناسی را از آنان بیاموزند و پیام خدا را از دست و زبان آنان دریافت کنند و توضیح و تفسیر آیات الهی را از محضر و مکتب آنان فرا گیرند.

اهداف زیارت

پس بهترین و بالاترین هدف یک زائر می تواند این باشد که برای بهره وری معنوی و برخورداری از لطف و عنایت و غفران الهی به محضر امام شرفیاب شود و در فضایی که محل نزول رحمت الهی و رفت و آمد فرشتگان و حرم اهل البیت(ص) است، به بندگی خدای یگانه همت گمارد.

البته این بدان معنا نیست که خداوند در حرم این بزرگواران ، فقط حاجت های معنوی را برآورده می سازد، بلکه وقتی خداوند در قرآن دستور داده است تا اهل بیت پیامبر (ص) را دوست بداریم و ما هم به سبب این دوستی به زیارت آن حضرات شتافته ایم، خداوند هم عنایت معنوی را شامل حال ما خواهدکرد و هم الطاف مادی و گره گشا یی از مشکلات ما خواهد داشت، زیرا « خدا به هر کاری قادر و تواناست ».


منبع: نسیم رضوان

بخش حریم رضوی