تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با بیست و هشتم شهریور 1391، اول ذی القعده 1433 هجری قمری و هجدهم سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و هشتم شهریور در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز سه شنبه برابر با بیست و هشتم شهریور 1391، اول ذی القعده 1433 هجری قمری و هجدهم سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

28 شهریور 1371

آیت الله شیخ محمد ابراهیم اعرافی از علمای برجسته و روحانیان پیشرو در مبارزه با رژیم ستم شاهی در سن 82 سالگی درگذشت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدت ها به عنوان امام جمعه میبد در استان یزد در خدمت جامعه اسلامی بود.

28 شهریور 1360

شهر سوسنگرد با همت و هماهنگی بین رزمندگان اسلام و مردم منطقه از اشغال نیروهای رژیم بعث، آزاد و بطور کامل پاکسازی شد.

28 شهریور 1341

هیات دولت، لایحه قانونی برنامه عمرانی پنج ساله سوم کشور را در هشت فصل و 42 ماده و هفت تبصره تصویب کرد.

28 شهریور 1335

لایحه تاسیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) که در هیات وزیران به تصویب رسیده بود، به مجلس شورای ملی ارایه شد.

28 شهریور 1333

ثˆعلی امینیثˆ وزیر دارایی دولت زاهدی متن توافقنامه با کنسرسیوم بین المللی نفت را امضا کرد.

28 شهریور 1320

دولت های شوروی و انگلیس که نیروهای شان در شهرهای ایران حضور داشتند، حکومت جدید ایران را به ریاست ثˆمحمدرضا پهلویثˆ ، به رسمیت شناختند. محمدرضا پهلوی با استعفای ناخواسته رضاخان از سلطنت و با حمایت متفقین جانشین پدر شده و دوروز قبل در مجلس سوگند پادشاهی یاد کرده بود.

28 شهریور 1313

نظام نامه شرایط عبور و توقف کشتی‌های جنگی خارجی در آب‌ها و بنادر ایران مشتمل بر 26 ماده ابلاغ شد. در این نظام نامه به موضوعاتی نظیر تعریف کشتی جنگی، شرایط عبور کشتی‌ها و یا ورود به بنادر در زمان صلح، ملزم بودن کشتی‌های جنگی خارجی به مبادله احترامات توسط شلیک توپ و... اشاره شده بود.

28 شهریور 1305

وزارت معارف با موافقت وزارت خارجه، لایحه تمدید مدت ماموریت ثˆهسثˆ آمریکایی استاد حقوق جزا و رییس وقت مدرسه عالی حقوق را تهیه کرد تا پس از امضای وزیر به دوره ششم مجلس شورای ملی تقدیم شود. در دوره پنجم نمایندگان این پیشنهاد را رد کرده بودند.

تنظیم: هومن بهلولی