تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های 96 می‌گوید با شرایط فعلی 99 درصد امكان صعود تیم ملی به جام جهانی وجود ندارد و مدیران فدراسیون فوتبال باید با انجام ریسك تغییراتی را در كادر فنی به وجود بیاورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هم ژوزه برود هم کی‌روش


سرمربی تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های 96 می‌گوید با شرایط فعلی 99 درصد امكان صعود تیم ملی به جام جهانی وجود ندارد و مدیران فدراسیون فوتبال باید با انجام ریسك تغییراتی را در كادر فنی به وجود بیاورند.

محمد مایلی کهن سرمربی سایپا

محمد مایلی كهن در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال كه بسیاری معتقدند همچون زمان پرویز دهداری و همچنین زمان شما در تیم ملی این تیم فعلی هم به یك تحول اساسی نیاز دارد، گفت: خوشبختانه در دورانی زندگی می‌‌كنیم كه تمامی صحبت‌های گذشته افراد به صورت مستند وجود دارد. من در ابتدای حضور كی‌روش در ایران چند ماهی صحبت نكردم، چرا كه باید وقتی می خواهی درباره عملكرد یك مربی صحبت كنی باید شناختی از او به دست بیاوری.

وی افزود: از ابتدای حضور كی‌روش و پس از تنها چند بازی تعدادی معتقد بودند كه تیم ملی مدرن بازی می‌كند و پیشرفت داشته است. همین هفته‌ پیش و شب قبل از بازی با لبنان هنگامی كه از شمال به تهران بر می گشتم كارشناسی كه برای او احترام زیادی قائلم در رادیو به شدت از تیم ملی و كی‌روش تعریف می‌كرد، اما 24 ساعت بعد همین كارشناس 180 درجه تغییر موضع داد . وقتی انسان محافظه كار می‌شود چنین شیوه ای را در پیش می‌گیرد. به اعتقاد من كی‌روش از زمانی كه به ایران آمده، تیم ملی ایران حركت رو به جلویی نداشته است.

مایلی كهن با اشاره به رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در مرحله قبل و مسابقات انتخابی در شرایط فعلی گفت: اگر بخواهیم عملكرد تیم ملی را در این دو مرحله آنالیز كنیم، متوجه می شوید كه حرف من، حرف درستی است . ما در مرحله قبل برابر قطر، اندونزی و بحرین بازی‌های خوبی را انجام ندادیم. بحرین را در شرایطی در تهران شكست دادیم كه در 30 ثانیه نخست حریف به خاطر اخراج بازیكنش 10 نفره شد. پس از آن كه این دیدار را با شش گل بردیم، همه می‌گفتند كه تیم ملی خوب بازی كرده است، اما همان زمان هم باید قبول می‌كردیم كه 10 نفره شدن حریف و شرایط خاص سیاسی بحرین كه باعث شد در تیم ملی آن كشور هم اختلافاتی به وجود بیاورد دلیل آن پیروزی بود. در شرایط عادی وقتی كه یك تیمی در بازی رفت شش گل می‌زند، در بازی برگشت نباید مشكلی داشته باشد، اما ما همان زمان در دیدار برگشت تا دقیقه 91 با یك گل از بحرین عقب بودیم. برابر قطر هم در دو بازی رفت و برگشت مساوی كردیم و البته اندونزی را به راحتی پشت سر گذاشتیم. در این مرحله هیچ نشانه ای از پیشرفت مشاهده نشد.

به اعتقاد من ژوزه هم باید تغییر كند. اگر تغییرات این چنینی در پرسپولیس ایجاد شود شرایط بهتر می‌‌شود. به اعتقاد من ژوزه هنوز پرسپولیس و فرهنگ فوتبال ایران را نشناخته است. او یك هفته‌ به محمد نوری بازی می‌دهد و چهار هفته‌ نیمكت نشینش می‌كند در حالی كه او در روز بدش هم بازیكن خوبی است. نوری بازیكنی است كه می‌تواند پاس‌های مورد علاقه انصاری فرد را بدهد اما زمانی كه او در زمین است، انصاری فرد نیمكت نشین است و وقتی كه انصاری فرد فیكس بازی می‌كند نوری روی نیمكت نشسته است

وی ادامه داد: پس از آن نوبت به بازی‌های دوستانه رسید. در دو دیدار برابر اردن به نتیجه‌ تساوی دست یافتیم كه در دیداری كه در امارات برگزار شد تا دقیقه آخر از حریف عقب بودیم. با تونس هم مساوی كردیم و تیم فوق‌العاده‌ ضعیف ماداگاسكار را تنها با یك گل شكست دادیم. این‌ها دلایلی است كه می گویم تیم ملی با كی‌روش پیشرفتی نداشته است. او برای من قابل احترام است، اما وقتی تیم ملی بد بازی می‌كند نمی‌توانم بگویم كه تیم ملی خوب است. ما باید مقابل مردم و كشور احساس مسئولیت داشته باشیم. همان زمان كه من به تیم ملی انتقاد می‌كردم بعضی رسانه‌ها به من حمله كردند اما اكنون به جای بسیار خطرناكی رسیده‌ایم.

سرمربی تیم ملی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 98 درباره این كه آیا استعدادی در این فوتبال وجود دارد كه كی‌روش بتواند از آنها استفاده كند، گفت: در این فوتبال استعدادهای بی‌نظیری داریم. من چند بار تا به حال بر سر تمرینات تیم نوجوانان و جوانان حاضر شدم. در این دو تیم بازیكنان بسیار فوق‌العاده‌ای حضور دارند. از طرفی اگر به زمین‌های چمن‌های مصنوعی احداث شده سری بزنید، می بینید كه چقدر علاقمندان زیادی به فوتبال داریم و از دل همین علاقمندان استعدادهای زیادی بیرون می‌آید. می‌گویند لیگ پدیده ندارد، اما من اطمینان دارم كه ما تنها پدیده شناس نداریم. می‌‌خواهم این را بپرسم كه كی‌روش و دستیارانش چند بار بازی نظری و قوچان نژاد را دیده اند كه آنها را به تیم ملی دعوت كرده‌اند؟ امید ابراهیمی، محسن مسلمان، آرش افشین، عبدالله كرمی، میلاد غریبی، شجاع خلیل زاده، سجاد مشكل پور، روح الله عرب، پویا نزهتی، احمد آهی، یعقوب كریمی، مجتبی شیری، بهادر عبدی و حامد لك این‌ها بازیكنانی هستند كه من به صورت ذهنی اسامی‌شان را به خاطر آوردم. این‌ها كسانی هستند كه می‌توانند انقلابی بزرگ در فوتبال ملی ایران ایجاد كنند. محسن مسلمان یكباره در فوتبال ایران مطرح می‌شود و یكباره محو می‌شود. مشكل این است كه ما یكسری بازیكن را به تیم ملی دعوت ‌كرده‌ایم. بازیكنانی كه خوب بوده و هستند اما اكنون شاید شرایط روحی و جسمی مناسبی نداشته باشند. در طرف مقابل بازیكنانی كه فوق‌العاده‌ انگیزه دارند و بسیار تلاش می‌كنند راهی به تیم ملی پیدا نمی‌كنند و در نهایت وضعیت این گونه می‌شود كه می‌بینیم.

محمد مایلی کهن

مایلی كهن در پاسخ به این سوال كه آیا كی‌روش جرات استفاده از این بازیكنان را ندارد‌ یا شناختی هنوز نسبت به این استعدادها به دست نیاورده است گفت: نمی‌توانم بگویم او جرات دارد یا ندارد. اما معتقدم كه كی‌روش اعتقادی به لیگ ایران ندارد. می‌‌خواهم بپرسم او و دستیارانش چند بار به شهرستان‌ها رفته‌اند؟ در اینجا باید به یك نكته دیگر هم اشاره كنم. این روزها زیاد می بینم برخی از افراد می‌گویند تیم ملی ما به راحتی به جام جهانی 2006 رفت و به سختی توانست به جام جهانی 98 راه پیدا كند. می‌‌خواهم این را یادآوری كنم كه در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 98 تنها یك تیم از هر گروه به صورت مستقیم به مرحله بعد می‌رفت و اگر آن زمان هم مانند سال 2006 دو تیم اول هر گروه به جام جهانی می رفتند، قطعا ما هم پشت سر تیم ملی عربستان كه آن روزها از قدرت‌های اصلی فوتبال آسیا بود، به جام جهانی می‌رفتیم. آن هم در شرایطی كه هیچ امكاناتی نداشتیم، ضمن این كه در سال 2004 تیم ملی به سختی از مرحله نخست رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2006 صعود كرد.

وی در پاسخ به این سوال كه این روزها تعداد كسانی كه اعتقاد به تغییر كی‌روش دارند بسیار كمتر از موافقانش است، شما چه نظری دارید؟ گفت: من این روندی را كه می‌بینم احساس خطر می‌كنم و اعتقاد دارم درصد صعود تیم ملی با این طرز تفكر به جام جهانی بسیار كم است. به نظر من اگر قرار بود تغییری در این مدت در تیم ملی ایجاد شود باید این اتفاق صورت می‌گرفت اما متاسفانه آقای كی‌روش هنوز همه چیز را از موضع بالا نگاه می‌كند. ما اكنون كمتر از یك ماه دیگر با كره جنوبی بازی داریم و اگر شرایط طبیعی بود، سرمربی تیم ملی و دستیارانش نباید در این مدت خواب و خوراك می‌داشتند، اما خود ایشان به پرتغال رفته و از وضعیت دستیارانش هم خبری نیست. كی‌روش باید از چند نفر كه مردانه دلشان برای این فوتبال می‌سوزد، می‌خواست كه برای بازی با كره جنوبی به كادر فنی مشورت می‌دادند.

به اعتقاد من برداشتن كی‌روش یك ریسك است اما ریسك بزرگ‌تر این است كه با این كادر فنی به احتمال 99 درصد تیم ملی به جام جهانی نمی‌رسد. این را باید قبول كنیم كه مدیران موفق ریسك پذیر هستند و اگر می‌خواهیم فوتبال ما در سال 2014 در جام جهانی حضور داشته باشد، باید این ریسك را انجام دهیم چرا كه در غیر این صورت دود این مساله به چشم فوتبال ایران می‌رود

وی ادامه داد: به اعتقاد من برداشتن كی‌روش یك ریسك است اما ریسك بزرگ‌تر این است كه با این كادر فنی به احتمال 99 درصد تیم ملی به جام جهانی نمی‌رسد. این را باید قبول كنیم كه مدیران موفق ریسك پذیر هستند و اگر می‌خواهیم فوتبال ما در سال 2014 در جام جهانی حضور داشته باشد، باید این ریسك را انجام دهیم چرا كه در غیر این صورت دود این مساله به چشم فوتبال ایران می‌رود.

مایلی كهن بار دیگر به استعدادهای فوتبال ایران اشاره كرد و گفت: وقتی در انزلی بودم، سر تمرین‌های تیم‌های پایه ملوان حاضر شدم و با ایراندوست و دیگر قدیمی‌های ملوان دیدار كردم. در یك روز 50 تا 60 بازیكن برای حضور در تست تیم امید ملوان حاضر شده بودند كه همه آنها شرایط بسیار خوبی داشتند و اگر یك مربی احساساتی بالای سر آن تیم بود، نمی توانست حتی به یك نفر از آنها بگوید كه شما فردا سر تمرین تیم نیا. حالا شما این شرایط را به كل كشور تعمیم بدهید.

مایلی كهن در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت پرسپولیس و ناامیدی هواداران این تیم هم گفت: ضعف‌های مدیریتی به كنار، اما باید واقعیت‌هایی را در مورد مدیریت رویانیان هم گفت. هر چند كه زمان كاشانی بازیكنان پرسپولیس مشكل مالی نداشتند و پول ها به موقع پرداخت می‌شد، اما از زمان حضور رویانیان در پرسپولیس وضعیت مالی به مراتب بهتر از گذشته شده است. همچنین كار خوب كاشانی در مجموعه درفشی فر با حضور رویانیان تكمیل شد. این‌ها كارهای خوبی است كه نمی‌توان چشمانمان را بر روی آن ببندیم. با این حال واقعیت‌هایی درباره بازیكنان جذب شده وجود دارد.

محمد مایلی کهن

وی افزود: وقتی رویانیان قصد بستن تیمی را داشت، بنده در كنارش نبودم كه نقشی در بستن این تیم داشته باشم و خود رویانیان هم تخصصی در این كار نداشت. یكسری آقایان حضور داشتند كه به رویانیان مشورت می‌دادند. پروین و پنجعلی هم در هیات مدیره بودند كه البته پنجعلی بعد از مدتی فضا را مناسب ندید و همان فصل گذشته از پرسپولیس جدا شد بنابراین یقینا پروین به عنوان مشورت دهنده نقش پررنگی داشته است.

مربی سابق پرسپولیس ادامه داد: درست است كه پرسپولیس بازیكن اسم و رسم دار زیادی گرفته، اما بازیكنان بر اساس نیازهای پرسپولیس در خطوط مختلف جذب نشده‌اند. به نظر من پرسپولیس در خط هافبك و در دفاع‌های چپ و راست مشكلاتی دارد. در بعضی مناطق ترافیك شدیدی دیده می‌شود و در بعضی پست‌ها اصلا بازیكنی حضور ندارد و این‌ها مشكلات پرسپولیس است.

مایلی كهن در ادامه به دفاع از بازیكنان پرداخت و گفت: این روزها نوك انتقادها به سمت بازیكنان است و رسانه‌ها به آنها لقب میلیاردی داده‌اند، اما من یك سوال دارم. اگر شما تا پیش از این یك میلیون حقوق دریافت می‌كردید و حالا مدیر جدیدتان به شما سه میلیون پول بدهد این پول را قبول نمی‌كنید؟ به نظر من كری خوانی‌های دو، سه مدیر باشگاه‌های بزرگ در فصل نقل و انتقالات باعث شد چنین اتفاقاتی در فوتبال ایران بیفتد. از طرفی ژوزه هم بهانه تراشی كرد و گفته 16 بازیكن پرسپولیس را من انتخاب نكرده ام. این‌ها تنها یك بهانه تراشی است. اگر صحبت‌های ابتدای فصل ژوزه و این روزهای او را با هم مقایسه كنید به یك تناقض می‌رسید. او در ابتدای فصل و پس از آن كه قرارداد سنگین با پرسپولیس بست گفت كه به او سه، چهار هفته‌ باید وقت بدهند اما حالا وعده سال آینده را می‌دهد.

وی ادامه داد: به نظر من پرسپولیس به لحاظ بدنی دچار مشكل است. فاصله بین خطوط وحشتناك است . مدافعان بر روی خط 18 قدم حضور دارند، هافبك‌ها كمی جلوتر از مدافعان هستند و مهاجمان هم در جلو جای گرفته‌اند. به نظر من اگر دیروز نفت از اسم پرسپولیس نمی‌ترسید، به راحتی می توانست پرسپولیس را شكست دهد. به اعتقاد من ژوزه هم باید تغییر كند. اگر تغییرات این چنینی در پرسپولیس ایجاد شود شرایط بهتر می‌‌شود. به اعتقاد من ژوزه هنوز پرسپولیس و فرهنگ فوتبال ایران را نشناخته است. او یك هفته‌ به محمد نوری بازی می‌دهد و چهار هفته‌ نیمكت نشینش می‌كند در حالی كه او در روز بدش هم بازیكن خوبی است. نوری بازیكنی است كه می‌تواند پاس‌های مورد علاقه انصاری فرد را بدهد اما زمانی كه او در زمین است، انصاری فرد نیمكت نشین است و وقتی كه انصاری فرد فیكس بازی می‌كند نوری روی نیمكت نشسته است.

مایلی كهن به بازیكنانی كه زیر نظر ژوزه جذب پرسپولیس شده‌اند اشاره كرد و گفت: سوسا یك بازیكن فوق‌العاده‌ معمولی بود. نیلسون هم كه با 36 سال سن یك میلیون دلار از پرسپولیس گرفته یك دروازه‌بان فوق‌العاده‌ معمولی است. درباره بازیكن كره ای شناختی ندارم، اما چند بازیكن ایرانی هم با نظر ژوزه جذب شده‌اند كه شرایط خوبی ندارند. دیروز یك بازیكن پرسپولیس كه لنگ می‌زد 90 دقیقه برای این تیم بازی كرد. فكر می‌كنم با تغییر و تحول شرایط بهتری در پرسپولیس حاكم شود. من پس از بازی با داماش گفتم كه نمی‌توان به این پرسپولیس امیدوار بود، اما می‌شود به استقلال امید بست چرا كه این تیم در فصل نقل و انتقالات هوشمندانه بازیكن خرید و پس از ایجاد هماهنگی می‌تواند شرایط خوبی پیدا كند و حالا هم می بینید كه استقلال چه شرایطی پیدا كرده است. هر چند كه به دلیل حضور همزمان در لیگ برتر و لیگ قهرمانان كادر فنی این تیم باید از بازیكنانش مراقبت بیشتری داشته باشد.

بخش ورزشی تبیان

منبع : ایسنا