تبیان، دستیار زندگی
نمایش اینگونه توهین ها نه تنها خدشه ای به ارادت و ایمان مردم وارد نمی کند ،بلکه محبت و عشق به این پدر مهربان و الگوی کامل را نه تنها در میان مسلمانان بلکه میان همه ی مردم دنیا افزون تر می نماید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه خالکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خشم مقدس


در روزهای اخیر اتفاقی افتاد که باعث شد مسلمانان چون کوه آتشفشان فوران کنند و خشم خود را در برابر توهین به مقدس ترین شخصیت تاریخ نشان دهند.


پیامبر

واضح است دلیل این برافروختگی جمعی ریشه در ایمان مسلمین دارد، که حب و بغض از مسائل کلیدی در فرهنگ اسلامی است.

در روایات آمده است:" هل الایمان الا الحب و البغض" ایمان جز حب و بغض نیست.به عبارت دیگر انسان به هر چیزی عشق و محبت داشته باشد از ضد آن نفرت و بیزاری دارد.

همانگونه که بر اساس دستور قرآن مسلمانان به پیامبر(صلی الله علیه و له و سلم) و خاندان پاکشان محبت دارند"قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی..." از مخالفین و توهین کنندگان و مسببان این امر تنفر و بیزاری دارند.

حتی مسلمین در این راه شهیدانی داده اند. بر اساس قرآن پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) اولی به مومنین از خود مومنین است."النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُۆْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ"( پیامبر نسبت به مومنان از خود آنها اولی است ، و همسران او مادران آنها(مومنان) محسوب می شوند.)(6 احزاب)

در آیه به طور مطلق پیامبر (صلی الله علیه و له وسلم) را به همه مومنین اولویت داده،یعنی در تمام اموری که انسان بر خود اختیار دارد ایشان اولویت دارند.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با بیان جالبی درباره این اولویت می فرمایند :

"انفس مۆمنین"، یعنى خود مۆمنین، و بنابر این، معناى أولى بودن رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) به مۆمنین از خود مۆمنین"این است كه آن جناب اختیاردارتر نسبت به مۆمنین است از خود مۆمنین، و معناى اولویت این است كه فرد مسلمان هر جا امر را دائر دید بین حفظ منافع رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) و حفظ منافع خودش، باید منافع رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) را مقدم بدارد.

در روایات آمده است:" هل الایمان الا الحب و البغض" ایمان جز حب و بغض نیست. به عبارت دیگر انسان به هر چیزی عشق و محبت داشته باشد از ضد آن نفرت و بیزاری دارد

و بنابر این معناى آیه این مى‏شود كه مۆمن هر حق و منافعى كه براى خودش قائل است، اگر حفظ جان خویش است و اگر دوست داشتن خودش است، و اگر براى خود حرمتى قائل است، و اگر استجابت دعوت است، و اگر به كار بردن اراده خویش است، هر چه باشد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم)  مقدم بر او است، یعنى هر جا كه امر دائر شد بین حفظ جان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) یا جان خودش، یا بین دوست داشتن رسول (صلی الله علیه و آله وسلم) یا دوست داشتن خودش، و همچنین سایر موارد دیگر، جانب رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) را بر جانب خود ترجیح دهد.

پیامبر

در روایت آمده است: "و الذى نفسى بیده لا یۆمن احدكم حتى اكون احب الیه من نفسه و ماله و ولده و الناس اجمعین"(قسم به آن كسى كه جانم در دست او است، هیچ یك از شما به حقیقت ایمان نمى‏رسد مگر زمانى كه من نزد او محبوبتر از خودش و مالش و فرزندش و تمام مردم باشم.)

و در روایتی دیگر آمده است: لا یۆمن احدكم حتى یكون هواه‏ تبعا لما جئت به"(هیچ یك از شما به حقیقت ایمان نمى‏رسد مگر زمانى كه خواست او تابع آنچه من از سوى خدا آورده‏ام باشد.)

پس امری طبیعی است کسانی که به این آیات ایمان داشته باشند، نتوانند ببینند که جاهلانی به ساحت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) توهین می کنند و قصد تخریب شخصیت حقیقی ایشان که جمع تمام کمالات انسانی است و فردی مشفق به مومنین است را دارند.

"انفس مۆمنین"، یعنى خود مۆمنین، و بنابر این، معناى" أولى بودن رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) به مۆمنین از خود مۆمنین" این است كه آن جناب اختیاردارتر نسبت به مۆمنین است از خود مۆمنین، و معناى اولویت این است كه فرد مسلمان هر جا امر را دائر دید بین حفظ منافع رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) و حفظ منافع خودش، باید منافع رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) را مقدم بدارد

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با بیان جالبی درباره این اولویت می فرمایند :

بر اساس نص صریح آیات و روایات حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) رسول الهی و دارای مقام عصمت می باشند.

"وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى"(و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گوید.آنچه آورده چیزى جز وحى نیست كه به او وحى شده است.)(3و4 نجم)

و هر آنچه سخن می گویند از جانب خداست و هرگز از جانب خود سخنی نگفته اند.

همچنبن تمام رفتار و اعمال ایشان الهی و برای مسلمین الگو است." (لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِیراً")براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیكویى بود، براى آنها كه امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند، و خدا را بسیار یاد مى‏كنند.)(21 احزاب)

نمایش اینگونه توهین ها نه تنها خدشه ای به ارادت و ایمان مردم وارد نمی کند ،بلکه محبت و عشق به این پدر مهربان و الگوی کامل را نه تنها در میان مسلمانان بلکه میان همه ی مردم دنیا افزون تر می نماید.

فاطمه خالکی

بخش قرآن تبیان