تبیان، دستیار زندگی
از آن جایی که رسیدن به موفقیت و آرزوها کاری آسان نیست باید از راه کارهایی استفاده نمود تا رسیدن به بهروزی را برای خود آسان سازیم .یکی از این راه کارهای مهم درس گرفتن از زندگی دیگران است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درس عشق

طلبه

از آن جایی که رسیدن به موفقیت و آرزوها کاری آسان نیست باید از راه کارهایی استفاده نمود تا رسیدن به بهروزی را برای خود آسان سازیم .یکی از این راه کارهای مهم " درس گرفتن از زندگی دیگران " است.

یکی از آرزو های دست نیافتنی و محال تمام انسان ها ، دو بار زیستن است .

همه انسان ها آرزوی این چنین دارند که ای کاش می شد دوبار در این دنیا زندگی نمایند . یک بار به دنیا بیایند و زندگی کنند و تجربه بیاموزند و بار دیگر که به دنیا آمدند زندگی کنند و تجربه ها را به کار ببندند و دیگر مرتکب خطا و اشتباه نشوند وبه خواسته ها و آرزو های خود جامه عمل بپوشانند و پله های ترقی و پیشرفت را بدون کمترین مشکل و به آسانی یکی پس از دیگری طی نمایند و گام بر بام بلند موفقیت نهند . بدون تردید این آرزوی به ظاهر محال ، آرزوی طلبه ها نیز می باشد .

تمام طلاب از روزی که وارد عالم مقدس طلبگی می شوند در پی رسیدن به مراتب والای علمی و معرفتی هستند تا از این ره گذر بتوانند به هدف خود که همان خدمت به اسلام عزیز است دست یابند.

درست است که انسان یک بار بیشتر نمی تواند در این دنیا زندگی کند و پس از مرگ و رفتن به سرای دیگر امکان بازگشت او به دنیا نخواهد بود اما یک راه خوب و مطمئن برای رسیدن به این آرزوی شیرین وجود دارد و آن  " درس گرفتن از زندگی دیگران " می باشد .

شایسته است که در حوزه های علمیه برای طلبه ها در کنار درس و بحث شان به بررسی زندگی علمای بزرگ و نام آوری چون ابن ابی عمیر ها ، زراره ها ، شیخ مفید ها ، شیخ کلینی ها و شیخ صدوق ها و شیخ طوسی ها و ... پرداخته شود تا راز پیشرفت و تعالی و موفقیت این ستارگان درخشان آسمان همیشه بلند شیعه دانسته شود و برای طلبه ها بیان و تبیین شود تا طلبه بتواند راه را از چاه تشخیص دهد و موفقیت را برای خود دست یافتنی سازد و سریعتر و آسان تر به بهروزی و کامیابی دست یابد.

ما انسانیم و انسان ممکن الخطاست و چه بخواهیم و چه نخواهیم مرتکب خطا و اشتباه خواهیم شد اما به حکم عقل باید تا می توانیم از تعداد خطا ها و اشتباهات خویش بکاهیم چرا که برخی خطاها و اشتباهات هرگز قابل جبران نیستند و ضررهای بسیار بزرگی را بر ما تحمیل خواهند ساخت.

تنها را برای کم نمودن خطا ها در زندگی درس گرفتن از زندگی دیگران است.

امیر المومنین علی علیه السلام درباره اهمیت درس گرفتن از زندگی دیگران و اثر بسزای این درس گرفتن در پیشرفت و بهروزی انسان می فرماید :

السعید من و عظ بغیره . سعارتمند کسی است که از زندگی دیگران عبرت آموزد . (1)

طلبه هر چند هم تیز هوش و زیرک باشد باز نمی تواند خود را بی نیاز از درس گیری و عبرت آموزی از زندگی علمای بزرگوار بداند .

چرا که راهی که او تازه شروع کرده است ، علمای بزرگ به انتها رسانده اند و بیش از هر کسی به پیچ و خم این راه طول و دراز و پر فراز و نشیب آشنایی دارند و هیچ کس هم چون آنان نمی تواند به طلبه برای عبور از سختی های این راه کمک نماید و راه موفقیت او را صاف و هموار سازد .

شایسته است که طلبه ها از درس گرفتن از علمای نام آور و مراجع عظیم الشان فعلی غافل نشوند و از محضر این عطیه های الهی استفاده نمایند و از تجربه های سازنده زندگی پر خیر و برکت آنان خود را بهره مند سازند و پند و نصیحت های پدرانه و خیرخواهانه آنان را از جان و دل پذیرا شوند و راه زندگی را برای خود روشن سازند .

امام علی علیه السلام در نامه معروفشان به فرزند برومند شان امام حسن مجتبی علیه السلام درباره درس گرفتن از دیگران می فرماید : احتد بخداء الصالحین ، و اقتد با آدابهم ، و سر بسیرتهم . دنباله صالحان را بگیر و از آداب آنان پیروی کن و به راه آنان برو . (2)

در این چند روز قلب همه آزاد اندیشان عالم بویژه طلبه ها از ساخت و پخش فیلم موهن توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر مهر و دوستی حضرت محمد صلی ا... علیه و آله به درد آمده است و چشمان آنان را سرشار از اشک ساخته است .

این بغض و خشم نسبت به دشمنان پیامبر اسلام صلی ا... علیه و آله ، مقدس است و باید آن را حفظ کرد .

طلبه های غیور باید بدانند که این اولین دشمنی دشمنان اسلام و پیامبر نبوده است و آخرینش نیز نخواهد بود چرا که تا پرچم اسلام افراشته است و نام پیامبر از ماذنه ها به گوش می رسد دشمنان قسم خورده اسلام و نبی مکرم  هم به دشمنی خود ادامه خواهند داد  و از هر گونه ترفند و خدعد ومکر و نیرنگی که بتوانند برای ضربه زدن به اسلام تنها آیین رهایی بخش انسان استفاده خواهند نمود .

این که با وجود این همه دشمن و دشمنی هنوز پرچم لا الله الا ا... محمداً رسول ا... علیا ولی ا... در جهان در اهتزاز است تنها یک دلیل دارد و آن دفاع جانانه علمای بزرگوار و خداجوی شیعه است .

علمای بزرگوار شیعه در بد ترین شرایط و سخت ترین دشمنی ها و کینه ها به دشمنان قسم خورده اسلام اجازه ندادند که ریشه اسلام و تشیع را خشک نمایند .

طلبه های جوان و غیور باید از زندگی پر افتخار علمای شیعه درس عشق به اسلام را بیاموزند و این عشق مقدس را در وجود خود نهادینه سازند و اجازه ندهند که هیچ چیزی جای این عشق الهی را بگیرد .

برخی از آنان چون شهید اول و شهید ثانی در این راه مقدس جان خود را فدا نمودند اما دست از دفاع و حراست از کیان اسلام برنداشتند و به دشمنان اجازه تعدی ندادند و هر طور که بود و با هر سختی که بود از اسلام و ساحت مقدس پیامبر و فرزندان پاک و مطهرش حراست نمودند .

 طلبه ها باید از زندگی علمای بزرگوار شیعه درس بگیرند تا هم چون آنان بتوانند از حیثیت اسلام و پیامبر عظیم الشان آن دفاع نمایند .

طلبه های جوان و غیور باید از زندگی پر افتخار علمای شیعه درس عشق به اسلام را بیاموزند و این عشق مقدس را در وجود خود نهادینه سازند و اجازه ندهند که هیچ چیزی جای این عشق الهی را بگیرد .

آنان نباید اجازه دهند سختی های زندگی طلبگی و مشکلات و گرفتاریهای روزگار از عشق آنان به اسلام و پیامبر و اهل البیت علیهم السلام بکاهد. یکی از علمای بزرگ و محدثین بنام جناب ابن ابی عمیر از شاگردان خاص امام صادق علیه السلام است که روایات بسیاری را از وجود نازنین امام صادق علیهم السلام نقل نموده است  .

ایشان در زمان خلفای فاسق و ظالم بنی عباس به جرم شاگردی امام صادق علیه السلام به هفت سال زندان و تحمل 25000 ضربه شلاق محکوم گردید .

وی را هر روز به بیرون زندان می آوردند و شلاق می زدند تا از هوش می رفت و هر روز این کار را تکرار می کردند تا 25000حکم ضربه شلاق اجرا شود ! اما ابن ابی عمیر پس از آزادی از زندان باز به نقل روایت ادامه داد و دست از راه پر افتخار طلبگی برنداشت  و ذره ای از عشق او به اسلام و اهل البیت علیهم السلام کم نشد .

ما طلبه ها باید از زندگی علمای بزرگ چون ابن ابی عمیر ها درس عشق به اسلام را بیاموزیم آنگاه است که با تمام توان به خدمت به اسلام و دفاع از ساحت مقدس اسلام و پیامبر اسلام و اولاد پاک و مطهرش خواهیم پرداخت و دشمنان قسم خورده اسلام نخواهد توانست راه به جایی ببرند و نقشه های آنان نقش بر آب خواهد شد .


پی نوشت :

1-نهج البلاغه/خطبه86/ص144

2-میزان الحکمه/ج1/ص161/530

منابع:

1-میزان الحکمه/محمدی ری شهری/انتشارات دارالحدیث/چاپ نهم/سال 1387

2-نهج البلاغه /ترجمه محمد دشتی/ نشر الهادی /سال 79

تهیه و تولید : مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان