تبیان، دستیار زندگی
موی سر شما بنا به دلایل متعددی می‌تواند کدر، کم پشت و شکننده شده و دچار ریزش شود. تعدادی از این دلایل ارثی هستند و گاهی استفاده از یک محصول نامناسب و تغذیه نادرست موجب این مشکلات و موارد نظیر آن می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای نگهداری از موی سر


موی سر شما بنا به دلایل متعددی می‌تواند کدر، کم پشت و شکننده شده و دچار ریزش شود. تعدادی از این دلایل ارثی هستند و گاهی استفاده از یک محصول نامناسب و تغذیه نادرست موجب این مشکلات و موارد نظیر آن می‌شوند.


مو

ما نیز گاهی بدون توجه به حفظ سلامت مو یا بر اثر اطلاعات نادرست، با موی خود طوری رفتار می‌کنیم که بیش از پیش آسیب می‌بیند.

برخی از نكات مرتبط با نگهداری صحیح موی سر را در این مقاله شرح می‌دهیم.

شامپو کردن روزانه

بهترین حالت و شرایط مو در زمانی است که چربی‌های طبیعی پوست سر بتوانند به نوک موها برسند. به همین دلیل بسیاری از متخصصین مو توصیه می‌کنند که موها را یک روز در میان یا حتی دو روز در میان شامپو کنید.

جمع كردن مو

موهای بلند خود را همواره در یک نقطه خاص جمع نکنید. افرادی که عادت دارند موی بلند خود را با یک کش به صورت «دم اسبی» در پشت سر جمع کنند، باید بیشتر مراقب باشند. تارهای مو در کش‌های موی سر (از هر جنس و اندازه) گیر کرده و شکسته یا کنده می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از خالی شدن بخش‌های خاصی از مو، هر بار محل جمع کردن موها را کمی بالاتر و در مرتبه بعد، کمی پایین‌تر بیاورید. استفاده از کش‌های ضخیم حوله‌ای یا پارچه‌ای، در کاهش این حالت بسیار موثر است.

شانه کردن موی خیس از ریشه تا نوک مو

شانه کردن موهای خیس از کشیدن برس بر آن‌ها بهتر است، اما کشیدن مو از پوست سر تا نوک مو و به زور باز کردن گره های آن، موجب کنده شدن نوک موها، شکستگی ساقه مو و ضعف ریشه می‌شود. اگر موهایتان بیش از حد در هم گره می‌خورد، مقدار کمی نرم‌کننده به موها بزنید، آب اضافه مو را گرفته و ابتدا از نیمه مو تا نوک آن را در دسته‌های كوچك شانه کنید تا گره‌ها باز شوند.

براق کردن موها با برس کشیدن فراوان

در دستورات قدیمی زیبایی، برای براق شدن مو چنین روشی توصیه شده بود «موها را به مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت و هر دسته را از پانزده تا بیست مرتبه برس بکشید!». اما برای حرکت دادن چربی طبیعی مو از ریشه به نوک آن، تنها چند مرتبه معدود برس کشیدن به مو کافی است و بیشتر از آن می‌تواند به شکسته شدن مو منتهی شود.

سشوار کشیدن به موی کاملاً خیس،‌ اشتباه است. این کار نه تنها مدل دادن به مو را بسیار مشکل می‌کند، بلکه به مقدار بسیار زیاد موجب آسیب‌های ناشی از حرارت می‌شود.

سشوار کشیدن به موی خیس

سشوار کشیدن به موی کاملاً خیس،‌ اشتباه است. این کار نه تنها مدل دادن به مو را بسیار مشکل می‌کند، بلکه به مقدار بسیار زیاد موجب آسیب‌های ناشی از حرارت می‌شود. سشوار باید برای خشک کردن و مدل دادن به موهای نم‌دار (نه خیس) به کار رود و حداکثر مدت آن باید بیست دقیقه باشد. قبل از حرارت دادن به مو، موهای خود را به مدت پنج دقیقه در حوله بپیچید و سپس بگذارید پنج دقیقه دیگر در هوای آزاد خشک شود.

نادیده گرفتن پوست سر

برای داشتن موهایی سالم، پوست سر نیز باید تغذیه شود. ماساژ دادن کف سر با نوک انگشتان به افزایش جریان خون در آن کمک می‌کند. برای مراقبت بیشتر می‌توانید هر از گاهی از مواد مغذی و ماسک‌های مخصوص پوست سر استفاده کنید.

مو

استفاده از برس نامناسب

برس نامناسب، به خصوص انواع برس‌های گرد، تنها موجب از بین رفتن آرایش موی شما شده و حتی ممکن است در میان موها گیر بیافتد. به طور کلی، هر چه موهای شما بلندتر باشد، برس (به خصوص برس گرد) باید قطر بیشتری داشته باشد.

اگر می‌خواهید موهایتان پف کرده و پر حجم به نظر برسند، از پرس‌های گرد و اگر می‌خواهید آن‌ها را صاف و نرم آرایش دهید از پرس‌هایی به شکل راکت استفاده کنید.

عدم استفاده از اسپری مو

اسپری مو شهرت چندان خوبی ندارد، اما این اسپری‌ها حاوی مواد پلیمری هستند که رطوبت را از مو دور نگه می‌دارد.

بر خلاف باور عمومی، این پلیمر آسیبی به مو نمی‌رساند و در واقع آنچه بر روی مو می‌ماند و خشک می‌شود همین مواد پلیمری هستند نه الکل. الکل موجود در این اسپری‌ها، قبل از اینکه مواد به مو برسند، تبخیر می‌شود. نکته مهم این است که اسپری تنها در حد لازم مصرف شود و به طور مداوم روی مو قرار نگیرد.

درمان نکردن شوره سر

اگر موی شما دچار شوره است، نباید آن را به طور موقت با مواد روغنی و پمادهای آرایشی مخفی نمایید، بلکه باید آن را به طور کامل درمان کنید. شوره سر در واقع نوعی بیماری جلدی است و ارتباطی با خشکی سر ندارد. برای درمان آن هم باید از شامپوهای حاوی اسید سالیسیلک، روی یا سولفید سلنیوم استفاده کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: golabi45

مطالب مرتبط:

راه‌های تقویت موی سر

چرا مو سفید می‌شود؟

14 راز سـلامـت مـو

چه کنیم تا رشد موهایمان خوب شود؟

رهایی از شر شوره سر

راه‌های که ریزش مو را بیشتر می‌کنند!

جلوگیری از سفیدشدن موها