تبیان، دستیار زندگی
گسترش استفاده از مجازی سازی به جایی رسیده است كه در محیط های آموزشگاهی می توان با ایجاد ساخت چند ماشین مجازی یک محیط آزمایشگاهی ایجاد نمود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمونه‌ای از مجازی سازی


در دنیای امروز كه IT نقش مهمی را ایفا می كند همگان به دنبال استفاده بهینه و هرچه بیشتر از سخت افزارها و كاهش هزینه ها هستند.

گسترش استفاده از مجازی سازی به جایی رسیده است كه در محیط های آموزشگاهی می توان با ایجاد ساخت چند ماشین مجازی یک محیط آزمایشگاهی ایجاد نمود.

نمونه‌ای از مجازی سازی

میزان استفاده از سرورها و نرم افزارهای مجازی ساز در بین مراكز مختلف به دلیل صرفه جویی در هزینه ها افزایش یافته است.

مجازی سازی به 3 دسته اصلی مجازی سازی سرورها، مجازی سازی سیستم های Desktop و نرم افزارهای مجازی سازی شده تقسیم می شود.

مجازی سازی سیستم های Desktop

وجود مشكلاتی در زمینه مدیریت برنامه های كاربردی و محیط دسكتاپ ها این نیاز را به وجود می آورد كه سازمان ها برای كمتر شدن محدودیت ها در انجام فعالیت های روزمره به دنبال راه حلی برای رفع این مشكل باشند.

مجازی سازی Desktopها باعث به وجود آمدن یک مدیریت مركزی بر روی تمام سیستم ها می شود. این مدیریت موجب می شود كه هماهنگی بین سیستم ها ساده تر انجام شده و بتوان یك عمل مدیریتی خاص را بر روی تمام سیستم ها اعمال كرد.

از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره كرد:

**گسترش برنامه های كاربردی

** ایجاد امنیت برای حفظ اطلاعات

**ارائه خدمات پشتیبانی برای كاربران

نمونه‌ای از مجازی سازی

نرم افزارهای مجازی سازی

ابزارهای مجازی با توجه به نرم افزارهای ابزاری كه در ماشین های مجازی به كار می روند،استفاده می شوند.

این ابزارها می توانند شامل Firewallها، ابزارهای مانیتورینگ و ... باشند.

از جمله مزایای این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره كرد:

**ابزارهای مجازی كه با توجه  به ابزارهای نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرند بسیار هزینه مناسب تری نسبت به نوع سخت افزاریشان دارند.

**مدیریت این ابزارهای مجازی نسبت به مدل سخت افزاریشان راحت تر است.

**این ابزارها را به راحتی می توان به ماشین های مجازی دیگر انتقال داد و یا اینكه از آن ها در سرور واقعی بهره برد.

مجازی سازی سرور

**کامپیوترهای سرور باید بسیار قدرتمند باشند. معمولا هر سرور به یک نرم افزار کاربردی و با وظیفه ای معین اختصاص داده می شود. بسیاری از این وظایف بخوبی با سایرین کنار نمی آیند زیرا هریک از آنها به ماشین اختصاصی خودشان نیاز دارند هر سرور مجازی درست همانند یک ابزار فیزیکی منحصر بفرد عمل کرده و قادر به اجرای سیستم عامل خودش می باشد.

با پیشرفت فناوری مجازی سازی سرور، نیاز به مركز داده های عظیم کاهش می یابد. در عین حال، مصرف برق سرور کاهش یافته و سرور نه تنها از نظر مالی جذابیت پیدا می کند، بلکه به یک ابتکار سبز و دوستدار محیط زیست تبدیل می گردد

** سرورهای مجازی، سیستم های مستقلی را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهند که می توانند نرم افزارهای کاربردی و یا سیستم عامل های جدید را در آنها آزمایش کنند.

** برخی از نرم افزارها وجود دارند كه بر روی سرورهای متعدد اجرا می شوند در صورتی كه یكی از سرورها دچار خرابی شود سرور دیگر می تواند جای آن را بگیرد بدون آن كه هزینه ای اضافی برای خرید سخت افزار خرج شود. این روش را افزونگی می نامند كه از مجازی سازی سرور پدید می آید.

نمونه‌ای از مجازی سازی

سرور مجازی  Hyper-v(ارائه شده توسط مایكروسافت) این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا شبکه‌های مجازی را با کامل‌ترین و پیچیده‌ترین جزئیات پیاده سازی نمایید.

در Hyper-v شما می توانید شبکه را برای ماشین‌های مجازی و سرورهای مجازی خود پیاده سازی نمایید.

برای انجام این كا ر سه راه وجود دارد:

شبكه مجازی خارجی: این نوع از شبكه زمانی به كار می رود كه شما بخواهید با یک کارت شبکه فیزیکی، با سرورها و کلاینت‌های خارجی ارتباط برقرار کنید. از آنجایی كه Hyper-V از شبکه‌های Wireless پشتیبانی نمی كند به همین دلیل است که از یک شبكه مجازی خارجی برای دسترسی به یک شبکه فیزیکی از طریق یک کارت شبکه Wired استفاده می كنند.

 شبكه مجازی داخلی: شبكه های مجازی داخلی به كارت های شبكه فیزیكی محدود نمی شوند به همین دلیل در مقابل ترافیك شبكه های خارجی محافظت شده هستند. این نوع از شبكه ها بهترین گزینه برای ساخت محیط های آزمایش و شبیه سازی و ارتباط بین ماشین های مجازی قرار گرفته بر روی سرور مجازی با سرورهای دیگر هستند.

شبكه مجازی خصوصی: همانطور كه از اسم این نوع شبكه مشخص است این نوع از شبکه هنگامی كاربرد دارند كه می خواهید یک محیط شبکه محافظت شده مانند یک دامین آزمایشی محافظت شده ایجاد نمایید.

هنگامی که قصد دارید بین ماشین‌های مجازی قرارگرفته بر روی یک سرور مجازی مشترک ارتباط برقرار كنید، می توانید از این نوع شبکه مجازی استفاده نمایید. یک شبکه مجازی خصوصی نمی‌تواند به هیچ کارت شبکه فیزیکی محدود شود.

با پیشرفت فناوری مجازی سازی سرور، نیاز به مركز داده های عظیم می تواند کاهش پیدا کند. در عین حال، امکان کاهش مصرف برق سرور نیز وجود دارد که باعث می شود بکارگیری سرور نه تنها از نظر مالی جذابیت پیدا کند، بلکه به یک ابتکار سبز و دوستدار محیط زیست تبدیل گردد.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Microsoft Hyper-V Guide

Configuring Hyper-V for multiple subnets "By Chris Jones"

howstuffworks