تبیان، دستیار زندگی
داشتن فرزند یک سرمایه گذاری بلندمدت برای خوشبختی والدین است. موارد بسیاری نیز در ارتباط با مزیت‌های والد شدن بیان شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید بچه‌ها برای اعصاب و روان والدین!


داشتن فرزند یک سرمایه گذاری بلندمدت برای خوشبختی والدین است. موارد بسیاری هم در ارتباط با مزیت‌های والد شدن بیان شده است.


آیا پدر و مادر شدن فواید روان‌شناختی دارد؟ این فواید چه هستند و چگونه تأثیر می‌گذارند؟ بچه دار شدن از شگفت‌انگیزترین و جذاب‌ترین تجربیات بشری است. پژوهشگران در تحقیقات خود دریافته‌اند خانواده‌هایی که صاحب فرزند هستند، بیش از خانواده های بدون فرزند از زندگی لذت می‌برند و احساس خوشبختی بیشتری می‌کنند.

نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه بریگهام یانگ آمریکا بر روی 200 هزار خانواده از 86 کشور جهان بین سال‌های 1981 و

فرزند

2005 نشان می‌دهد که داشتن فرزند:

- موجب کاهش فشارخون می‌شود.

- تمایل والدین به یادگیری را افزایش می‌دهد.

- باعث عاقل ماندن والدین می‌شود.

- عذر و بهانه خوبی برای دور کردن مزاحمان است.

- بر اعتماد به نفس والدین می‌افزاید.

- درک زیبایی‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد.

- شادی را برای والدین به ارمغان می‌آورد.

- دقت والدین را در کوچک‌ترین اقدامات حتی در پارک خودرو بالاتر می‌برد.

در زیر برخی دیگر از فواید روان‌شناختی پدر و مادر شدن آمده است.

مادر و پدر می‌شوید

شاید تعجب کنید که چرا ما این امر بدیهی را یکی از فواید داشتن فرزند ذکر می‌کنیم. جواب ساده است: پدر و مادر شدن احساسی است که خیلی‌ها می‌خواهند آن را تجربه کنند، زیرا آن را مهم و زیبا فرض می‌کنند و واقعاً هم همین‌طور است. این مسئله به ویژه در زنان صادق است، زیرا بدن آن‌ها برای تغذیه و پرورش کودکان ساخته شده است.

کودک درون شما فعال می‌شود

وقتی با صدای بچگانه حرف می‌زنید، مدام جغجغه را تکان می‌دهید یا شکلک درمی آورید، احساس سبک بودن و بهتر بگوییم، کودک بودن به شما دست می‌دهد. از ته دل می‌خندید. خنداندن نوزادتان شما را معتاد به خنده و شادی می‌کند. انگار می‌خواهید دوباره کودک شوید. این احساس کودکانه برای شما شادی‌های کوچک، اما عمیق و تأثیرگذار به ارمغان می‌آورد.

شاید آمدن یک تازه وارد کوچک به خانه شما باعث شود که در رفتن به برخی محافل دچار محدودیت شوید، اما در مقابل، همین تازه وارد علتی می‌شود تا شما دوستان جدیدی پیدا کنید.

توجه بیشتر به محیط اطراف

به محیط اطراف خود بیشتر توجه می‌کنید و بیشتر یاد می‌گیرید. در ابتدا شاید برای خوابیدن، بیرون رفتن برای خرید وسایل خانه، گشت و گذار در بازار یا شرکت در میهمانی‌ها دچار محدودیت بشوید، ولی به زودی زندگی قدیمی شما جای خودش را با احساس متفاوتی عوض می‌کند، به طوری که بیشتر به محیط اطراف خود توجه می‌کنید تا همه اطلاعات مورد نیاز را برای رشد بچه خود پیدا کنید.

مثلاً اگر به پارک می‌روید، به نوع برخورد والدین دیگر با فرزندان شان بیشتر توجه می‌کنید یا شاید برای کسب تجربه با آن‌ها هم صحبت شوید. همین طور که بچه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، شما بهترین کتاب داستان‌ها را پیدا می‌کنید، موزه‌های بچگانه را می‌بینید، پارک می‌روید، کم کم اسم کتاب‌فروشی‌های محل را یاد می‌گیرد و نگهبان پارک را می‌شناسید. این موارد باعث می‌شود که محیط اطراف خود را بهتر بشناسید و دائماً در پی یادگیری بیشتر باشید.

روابط اجتماعی گسترده تر

روابط و حمایت‌های اجتماعی شما گسترده تر می‌شود. شاید آمدن یک تازه وارد کوچک به خانه شما باعث شود که در رفتن به برخی محافل دچار محدودیت شوید، اما در مقابل، همین تازه وارد علتی می‌شود تا شما دوستان جدیدی پیدا کنید که شاید بتوانند دوستان خانوادگی خوبی برای شما بشوند.

مثلاً با شرکت در یک کلاس فرزند پروری، شما با والدین هم‌سن و سال خودتان آشنا می‌شوید و می‌توانید با آن‌ها دوست شوید. همچنین، وجود کودک باعث می‌شود که برخی از اعضای خانواده بیشتر به شما توجه و سعی کنند در امور مختلف شما را یاری کنند. در نتیجه، میزان بیشتری از حمایت اجتماعی را دریافت خواهید کرد که همین در افزایش سلامت شما موثر است.

وقتی خودتان مادر یا پدر می‌شوید و وقتی در تاکسی می‌نشینید و صدای گریه بچه مسافر بغلی را می‌شنوید، به جای احساس خشم، احساس همدلی می‌کنید.

همدلی و درك بیشتر

احساس همدلی و درک بیشتری خواهید کرد. وقتی خودتان مادر یا پدر می‌شوید، بهتر می‌توانید سایر مادرها و پدرها از جمله والدین خود را درک کنید. وقتی در تاکسی می‌نشینید و صدای گریه بچه مسافر بغلی را می‌شنوید، به جای احساس خشم، احساس همدلی می‌کنید. مادر یا پدر بودن، کمک می‌کند که به کمک مادر و پدرهای دیگر بروید. احساس همدلی و محبت شما است که باعث می‌شود بزرگ شوید و رشد کنید. این زیباست.

پر شدن وقت‌های زندگی

وقت‌های زندگی خودتان را بهتر پر کنید. یاد روزهای قدیم بیفتید که زمان می‌گذشت و شما فکر می‌کردید كه من تمام روز را چه کار کردم؟ مادر و پدر بودن به شما کمک می‌کند تا اوقات زندگی‌تان را پر کنید، آن هم پر از شادی و احساس زیبای مادر یا پدر بودن.

محبت به فرزند

افزایش شادی

شادی شما افزایش می‌یابد. با وارد شدن یک تازه وارد، زندگی شما پر از هیجان و سرزندگی می‌شود و می‌توانید لحظات شادی را برای خود و خانواده‌تان به همراه بیاورید.

وقتی کودک شما کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهد، وقتی کلمات را اشتباه بیان می‌کند و وقتی به طرف آغوش شما می‌دود، شادی را در درون خود احساس می‌کنید که شاید تا به حال مانند آن را تجربه نکرده بودید.

بودن و بقا

احساس بودن و بقا را خواهید یافت. وقتی کودک خود را در آغوش می‌گیرید، کودکی که از پوست و خون شماست، احساس ماندگار بودن و بقا می‌کنید، احساسی که به شما کمک می‌کند قدم‌های خود را به سوی آینده‌ای روشن‌تر بردارید.

احساس زایندگی

کسی را خواهید داشت که بتوانید تجربیات تان را به وی منتقل کنید و احساس زایندگی کنید. افرادی که صاحب فرزند هستند، احساس زایندگی بیشتری می‌کنند. وقتی والدین از فرزندان خود مراقبت و آنان را راهنمایی می‌کنند، در واقع از نیازهای خود چشم پوشی می‌کنند تا توانایی خود را برای مراقبت از نسل آینده گسترش دهند. این سرمایه گذاری احساس زایندگی و مولد بودن را به همراه خواهد داشت، احساسی که لازمه رشد در دوران بزرگ‌سالی است.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: baharrrrr88

مطالب مرتبط:

والدین موفق، شنوندگانی خوب

پدرها هم گاهی اشتباه می‌كنند

کودک خود را شاد تربیت کنید

والدین و دوست خیالی كودكان