تبیان، دستیار زندگی
یکی از شیوه‌های مقابله با استرس و فشارهای روحی، داشتن تغذیه‌ی مناسب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این‌ها را بخورید تا اعصابتان آرام شود


یکی از شیوه‌های مقابله با استرس و فشارهای روحی، داشتن تغذیه‌ی مناسب است.

عصبی

استرس بیش از حد، مشکلات زیادی در زندگی به بار می‌آورد. این فشارهای روحی حتی می‌تواند به افزایش وزن و چاقی هم منجر شود. به خاطر این که برخی از افراد در شرایط سخت و استرس زا به خوردن گرایش پیدا می‌کنند. خوشبختانه مواد غذایی مفیدی وجود دارد که فشارهای روحی را کاهش داده و نمی‌گذارد شما به خوردن احساسی رو بیاورید. در این مقاله توصیه‌های غذایی برای مقابله با استرس و بی خوابی، خوش اخلاقی، تقویت سیستم ایمنی بدن و در حالت کلی برای داشتن اعصابی آرام معرفی می‌کنیم. با ما باشید.

آیا شما یک خانم خانه دار هستید و کارهای سخت خانه اعصابتان را به هم ریخته است؟ آیا کارمندی هستید که فشار کاری زیادی تحمل می‌کنید؟ آیا دانشجو هستید و فکر درس و آینده رهایتان نمی‌کند؟ فرقی نمی‌کند چه شغلی دارید و موقعیت اجتماعیتان چیست! همه‌ی ما استرس‌های خودمان را داریم. مقابله با غول استرس نیاز به انرژی و قدرت دارد که باید از طریق مواد غذایی مناسب تأمین شود. زندگی کردن با استرس و فشارهای روحی باعث می‌شود که بدن با مشکلات زیادی مواجه شود مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، زخم معده، آسم، چاقی و غیره. پس به جای این که زیاد حرص بخورید این مواد غذایی را دریابید.

کافئینی که در قهوه، چای، نوشیدنی‌های گازدار و غیره وجود دارد می‌تواند اضطراب ایجاد کند و میزان هورمون استرس را بالا ببرد

برای اینکه خوش اخلاق باشید

اخلاق خوب و سرزندگی یکی از بهترین شیوه های مقابله با استرس است. برای اینکه خوش اخلاق باشید و به استرس مجال جولان ندهید بادام، پسته، پاپایا، ماهی آزاد، میگو و آجیل میل کنید.

ویتامین‌های گروه B باعث ترشح زیاد هورمون سروتونین در مغز می‌شود. افزایش این هورمون، شما را به آرامش خواهد رساند. اسیدفولیک که فولات نیز نامیده می‌شود و از خانواده‌ی ویتامین‌های B محسوب می‌شود خلق و خوی شما را بهتر می‌کند. برای این که ویتامین B6 بیشتری دریافت کنید آجیل میل کنید. مصرف ماهی و ماست، ویتامین B12 خونتان را تأمین کرده و انرژی‌تان را افزایش خواهد داد.

منابع ویتامین ث

این‌ها را بخورید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود

سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را بالا ببرد و به طور غیر مستقیم میزان استرس و فشارهای روحی را افزایش دهد. برای این که سیستم ایمنی بدنتان تقویت و استرس‌تان کنترل شود بروکلی، مورد صحرایی، فلفل دلمه‌ای، کیوی، توت فرنگی و گوجه فرنگی میل کنید.

دریافت ویتامین C بیشتر باعث کاهش رادیکال‌های آزاد شده و اثرات منفی استرس را کاهش می‌دهد به این ترتیب سیستم ایمنی بدن در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد. در این صورت بدنتان سالم‌تر و شاداب‌تر است و راحت‌تر می‌توانید با مشکلات و فشارهای روحی پیش آمده مقابله کنید.

این‌ها را بخورید تا زود از کوره در نروید

این که با هر مشکلی زود از کوره در بروید و زمین و زمان را به هم بدوزید نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه استرس‌هایتان را نیز بیشتر می‌کند. برای این که به اعصابتان مسلط باشید و زود عصبانی نشوید آووکادو، موز، لوبیا قرمز، ذرت، بوقلمون، سیب زمینی و لوبیا سفید بیشتری مصرف کنید.

ویتامین‌های گروه B باعث ترشح زیاد هورمون سروتونین در مغز می‌شود. افزایش

این هورمون، شما را به آرامش خواهد رساند

زمانی که احساس می‌کنید خیلی زود تبدیل به آتشفشان در حال فوران می‌شوید یعنی زمان آن رسیده که به فکر مصرف پتاسیم بیشتر باشید. بیشتر به سراغ خوراکی‌هایی بروید که سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، ویتامین E و همچنین سلنیوم باشد. آنتی اکسیدان ها آسیب‌هایی که استرس به سلول‌های بدن وارد می‌سازد را ترمیم می‌کند.

این‌ها را بخورید تا خواب راحتی داشته باشید

افرادی که خواب خوب و کافی دارند راحت‌تر با استرس‌ها و فشارهای روحی مقابله می‌کنند. برای این که کیفیت خوابتان را بهتر و استرس‌ها را کاهش دهید نخود، عدس، بلغور جو دو سر، تخم کدو تنبل، اسفناج و چغندر بیشتری در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

منیزیم مانند یک آرام بخش طبیعی عمل می‌کند و عضلات، رگ‌های خونی و سیستم گوارشتان را در سلامت و آرامش نگه می‌دارد. علاوه بر این منیزیم نقش مهمی در ترشح هورمون سروتونین بازی می‌کند. این هورمون باعث ایجاد آرامش می‌شود.

سبزی راکت

گیاهان دارویی که استرس را کاهش می‌دهند

سبزی راکت را امتحان کنید که منبع فوق‌العاده‌ی فولات است. می‌توانید این سبزی را در سالادها، سوپ‌ها، ساندویچ‌ها و یا روی پیتزاها مصرف کنید.

جعفری نیز معجزه می‌کند. این سبزی معطر را به تمام غذاهایی که با گوجه فرنگی تهیه می‌شوند اضافه کنید. در کنار مرغ، بوقلمون و یا در سالاد و ساندویچ‌هایتان حتماً از جعفری استفاده کنید. جعفری اعصاب شما را آرام و کمک می‌کند استرس‌هایتان کاهش یابد. از این گذشته این سبزی معطر مقاومت جسمی شما را نیز بالا می‌برد.

برای مقابله با استرس، از این‌ها بپرهیزید

استرس جزوی از زندگی روزمره است اما اگر بیش از اندازه دچار استرس می‌شوید باید تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید خوردن مواد غذایی زیر را کاهش دهید:

نوشیدنی‌های کافئینه

کافئینی که در قهوه، چای، نوشیدنی‌های گازدار و غیره وجود دارد می‌تواند اضطراب ایجاد کند و میزان هورمون استرس را بالا ببرد.

افرادی که خواب خوب و کافی دارند راحت‌تر با فشارهای روحی مقابله می‌کنند. برای این که کیفیت خوابتان را بهتر و استرس‌ها را کاهش دهید نخود، عدس، بلغور جو دو سر، تخم کدو تنبل، اسفناج و چغندر بیشتری در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید

چربی‌های ترانس

از مصرف کیک‌ها، بیسکویت‌ها و کلاً هله‌هوله ها بپرهیزید. این خوراکی‌ها حاوی چربی‌های ترانس هستند که به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. برچسب این مواد غذایی را به دقت به خونید و از مصرف مواد غذایی حاوی روغن هیدروژنه بپرهیزید.

قند

مصرف زیاد قند باعث افزایش میزان قند خون می‌شود و ترشح انسولین را بالا می‌برد. این روند باعث می‌شود که غدد فوق کلیوی توانایی لازم برای کنترل درست هورمون‌های استرس را نداشته باشد و نتواند به غده تیروئید برای کنترل وزن کمک کند.

الکل

مصرف الکل به غدد فوق کلیوی آسیب می‌رساند چون قند بیش از حدی را به بدن تحمیل می‌کند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

9 عادت غذایی که شما را عصبی می‌کند

با مواد غذایی به جنگ افسردگی بروید

4 روش خانگی برای درمان اضطراب

غذاهای ضد افسردگی

افزایش دوپامین با مواد غذایی

غذاهای مفید در حالات روحی مختلف

غذاهای موثر در ایجاد مشکلات عصبی و روحی

غذاهای مفید در درمان مشکلات عصبی و روحی

برای آرامش اعصاب چه باید خورد؟

4 ماده‌ی غذایی ضداسترس

فیلم‌های مرتبط:

اضطراب

درمان دارویی اضطراب جدایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.