تبیان، دستیار زندگی
آنها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند، ولى خداوند نور خود را کامل مى‏کند هر چند کافران خوش نداشته باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خفاشان می خواهند خورشید را خاموش کنند!


آنها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند، ولى خداوند نور خود را کامل مى‏کند هر چند کافران خوش نداشته باشند .

نور

آیا نور بر اثر دمیدن انسان بر آن خاموش می ‏شود؟

تصور کنید لامپی روشن در مقابل شخصی گذاشته اند و به او گفته اند روشنایی این لامپ را باید با فوت کردن از بین ببری.

آیا انسان عاقل شروع به فوت کردن می کند یا اقرار به احمقانه بودن به این کار می کند.؟

دامنه اسلام نسبت به گذشته و هر زمان دیگر وسیعتر شده است، آمارها نشان می‏دهد که جمعیت مسلمانان جهان على رغم تلاش هاى مشترک کافران و مشرکان و ظالمان و دیگر دشمنان اسلام رو به افزایش است.

جالب تر اینکه طبق آمار دقیقاً این رشد و گسترش در دل کافران و مشرکان صورت می گیرد.

دنیای بیهوده مشرکان و کافران و ظالمان نتوانسته با گسترش روز افزون دین اسلام کنار بیاید و همانند صدر اسلام با هر روشی می خواهد جلوی پیشرفت آن را بگیرد و نگذارد این دین همانند خورشید بر همه عالم بتابد.

مقام معظم رهبری در پیام تاریخی شان در استدلال به کسانی که مخالف پیشرفت اسلام هستند به این آیه از قرآن کریم استناد کردند:

(یُرِیدُونَ لِیُطْفِۆُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ. ،آنها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند، ولى خداوند نور خود را کامل مى‏کند هر چند کافران خوش نداشته باشند.)(سوره صف آیه 8)

آنها همانند اشخاصی هستند که می خواهند نور آفتاب عالم تاب را با فوت کردن خاموش سازد، آنها خفاشانى هستند که گمان مى‏کنند اگر چشم از آفتاب فرو پوشند و خود را در پرده‏ هاى ظلمت شب فرو برند می ‏توانند به مقابله با این چشمه نور برخیزند.

در آیات پیش از این آیه آمده است که : «و هنگامى را [به یاد آور] كه عیسى، پسر مریم، گفت: هان اى بنى‏اسرائیل! به یقین من فرستاده خدا به سوى شما هستم، در حالى كه تورات را كه پیش از من [به سوى شما آمده‏] است گواهى مى‏كنم، و [شما را] به پیام‏آورى كه پس از من خواهد آمد و نام او «احمد» مى‏باشد، نوید مى‏دهم. پس هنگامى كه [آن پیام‏آور موعود ]دلیل‏هاى روشن [را] بر ایشان آورد، [با نهایت حق ستیزى‏] گفتند: این افسونى است آشكار [و نه وحى و رسالت و پیام خدا]!» (سوره صف آیه 6)

من نام‏هایى دارم كه عبارتند از: احمد، محمد، محوكننده و زداینده آفت شرک و كفر، كه خدا به وسیله من كفر و بیداد را مى زداید. نام دیگر من «حاشر» است كه خدا در روز رستاخیز مردم را در برابر من برمى‏انگیزد، و سرانجام این كه من آخرین پیام‏آور خدا هستم كه پس از من پیام‏آورى نخواهد آمد

(گفتنى است كه «احمد» نام بلند و جان‏بخش دیگر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، آخرین پیامبر خداست، چنان كه شاعر عرب در این مورد چنین مى سراید:

صلى الإله و من یحف بعرشه‏

و الطیبون على المبارك احمدظ

درود و سلام خدا و همه فرشتگانى كه بر گرد عرش خدا مى‏گردند و نیز سلام و درود تمامى پاكان و پاكیزگان گیتى بر شخصیت مبارك «احمد» آخرین پیام‏آور خدا باد.)( مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏24، ص: 401)

در روایت صحیح از پیامبر گرامى آورده‏اند كه در این مورد فرمود:

انّ لى اسماء، انا احمد و انا محمد و انا الماحى ... و انا الحاشر الّذى یحشر الناس على قدمى، و انا العاقب الّذى لیس بعدى نبىّ.(همان ص 399) ؛

حضرت محمد

من نام‏هایى دارم كه عبارتند از: احمد، محمد، محوكننده و زداینده آفت شرک و كفر، كه خدا به وسیله من كفر و بیداد را مى زداید. نام دیگر من «حاشر» است كه خدا در روز رستاخیز مردم را در برابر من برمى‏انگیزد، و سرانجام این كه من آخرین پیام‏آور خدا هستم كه پس از من پیام‏آورى نخواهد آمد.

گفتنى است كه این روایت را «بخارى» در كتاب خود «صحیح» آورده است.

کسی که در دلش مرض باشد و بنایش حق ستیزی باشد با همه ادیان مشکل دارد ،خود را در قالبی در می آورد و بنای ناسازگاری را می گذارد ،اما این انسان های کفر پیشه و ناسپاس گویی فراموش کرده اند که دست خدا بالای همه دست هاست و آنچه را بخواهد انجام می دهد همانطور که در کتاب با عظمتش می فرماید : «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» (سوره صف آیه 9) ؛ اوست كسى كه فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه كرد، تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند، هر چند مشركان را ناخوش آید.

بله خداوند دینش را روانه کرد و علی رغم میل کافران با همه زر و زورشان در سطح جهان گستراند و همچنان خورشید عالم تاب اسلام خواب را از چشمان ملعونشان خواهد ربود .آنها چاره ای ندارند که چون خفاشان به غارهای تیره خود پناه ببرند .

تاریخ اسلام سند زنده‏ اى است بر تحقق عینى این پیشگویى بزرگ قرآن، چرا که از نخستین روز ظهور اسلام تا الان توطئه‏هاى گوناگون براى نابودى آن چیده شد:

گاه از طریق سخریه و ایذاء و آزار دشمنان.

گاه از طریق محاصره اقتصادى و اجتماعى.

درود و سلام خدا و همه فرشتگانى كه بر گرد عرش خدا مى‏گردند و نیز سلام و درود تمامى پاكان و پاكیزگان گیتى بر شخصیت مبارك «احمد» آخرین پیام‏آور خدا باد

گاه از طریق تحمیل جنگ هاى گوناگون در میدان‏هاى احد و احزاب و حنین و جنگ تحمیلی 8ساله ...

گاه از طریق توطئه‏ هاى داخلى منافقان.

گاه از طریق ایجاد اختلاف در میان صفوف مسلمین.

گاه از طریق جنگهاى صلیبى.

گاه از طریق اشغال سرزمین قدس و قبله اول مسلمین..

گاه از طریق نشر فحشاء و وسائل فساد اخلاق و انحراف عقیده در میان قشرهاى جوان.

گاه از طریق استعمار نظامى و سیاسى و اقتصادى.

و گاه از طریق ساختن فیلم های ضد اسلامی و ضد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

آنان در صدد خاموش کردن نور خدایند یعنى می خواهند پیمبران که مظهر و نماینده نور خدایند و قانون اسلام را که بزرگترین چراغ هدایت است به گفتار و دهان خبیثشان خاموش کنند لکن خداوند نور خود را تمام می کند اگر چه کافران و مشرکان غرب و شرق خوششان نیاید.

شب پرک خواهد که نبود آفتاب             تا ببیند دیده او مرز و بوم

دست قدرت هر صباحی شمع مهر      بر فروزد کوری خفاش شوم

امام صادق علیه السلام می فرمایند: (الحمد لله الذی جعل عدونا من الحمقا ؛شکر خداوندی را که دشمنان ما را از احمق ها قرار داد.)(بحار الانوار 71)

فراوری: محمدی

بخش قرآن تبیان


منابع :

ترجمه تفسیر المیزان ج 19

ترجمه تفسیر مجمع البیان ج 24

وبلاگ گروهی رهپویان قرآن